Mätförstärkare, en halv Watt

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av swesysmgr »

RoPa skrev:Det är ok att lägga ut komponenter så att t.ex. silk/text/symbol lagret överlappar med kopparlager.
Du kan alltså flytta dina BD139/BD140 så de får sina hål där du vill ha dem och strunta i om bild3en av deras liggande kåpa krockar med något annat, som du gjort med de som "sticker ut".
Hålet i BD139 och en cirkel runt det är restrict (blå och grön skuggad ring) och ger DRC-fel om du gör så, kan bli svårt att få dem tillverkade men funkar om man vill rita för att bygga själv på breadboard.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Jag är klar, bara nån enstaka komponent behövde roteras.

Frågan är nu hur jag går vidare.

Jag vill alltså ha ett 2-lagers 80X100 (som dels är max dels är vad jag har just nu).

Jag är helt rådvill om hur man går vidare.

ULP, kanske? :D

Tacksam för tips!

MVH/Roger
OSHPark gör kort direkt från Eagles .brd fil om du vill slippa gerber-steget. Ladda ner deras Design rules fil, kör den på ditt kort och se vad som händer.

Tools -> DRC -> Load när du är i Board-läge i Eagle.

Inte den billigaste tillverkaren ($5 per kvadrattum) men det blir fina, guldpläterade kort.
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av RoPa »

@swesysmgr, det har du rätt i, såg inte att det fanns en pad under taben förrns jag förstorade, konstigt då att den inte klagar på att den är utanför kortets kant :humm:

@rogerk8, ska kortet tillverkas? Alltså av tillverkare och inte DIY? Då måste underlagen bli rätt och även om många tillverkare fixar en mask för att ta bort screen som överlappar lödbar koppar så är det inte bra att göra så. Med DIY kort spelar det ju ingen roll av naturliga skäl ;-)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Tack för all den tid och energi du lagt ner på att försöka förklara detta för mig!

Dock känner jag att jag förstår så lite av vad du säger så jag vågar inte ens prova detta, det finns fallgropar och mängder med frågor kommer att dyka upp som jag inte ids besvära bl.a dig med.

Jag är så dålig på datorer/applikationer att det är pinsamt!
Det är väl när man är dålig på något som det är roligast att lära sig? Jag är antagligen en av Sveriges sämsta analogkonstruktörer :)

Nu råkade jag se att om man tar BD139/140 från "transistor-power.lbr" då får man stående paket direkt. Tar man dem från "transistor-npn.lbr" respektive "transistor-pnp.lbr" blir det liggande paket.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

RoPa skrev:@swesysmgr, det har du rätt i, såg inte att det fanns en pad under taben förrns jag förstorade, konstigt då att den inte klagar på att den är utanför kortets kant :humm:

@rogerk8, ska kortet tillverkas? Alltså av tillverkare och inte DIY? Då måste underlagen bli rätt och även om många tillverkare fixar en mask för att ta bort screen som överlappar lödbar koppar så är det inte bra att göra så. Med DIY kort spelar det ju ingen roll av naturliga skäl ;-)
Det är klart kortet ska tillverkas :)

Jag vill ha minst 10st och jag vill att min Kina-kontakt gör dom åt mig.

Med andra ord måste jag tyvärr bemöda mig med att ta fram Gerber (som jag inte har en susning om hur man gör).

Tyvärr säger mig termer som "screen" och "lödbar koppar" ingenting :)

Jag gissar att om en pad hamnar utanför kortet enligt brd, så struntar korttillveren i det (för det går ändå inte att göra nåt åt).

Jag har dock försökt, med swesysmgr's tips, byta till stående footprint via power-biblioteket och visst gick det att få stående footprints av det men det dåliga utbudet gör att konfigurationen av benen bara blir rätt för BD139/BD140 (som inte ens behöver stå upp) ty inga stående footprints fanns för konfiguarionen BCE som mina BD911/912 (och BD240/239 tillfälligt pga dåligt utbud) har.

Så här tänker jag fortsätta nyttja BD239/240 footprints för att slippa böja benen :)

Hur svårt är det att cadda egna footprints?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av lillahuset »

Troligen ganska enkelt i Eagle, relativt trivialt i KiCad. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:
rogerk8 skrev:Tack för all den tid och energi du lagt ner på att försöka förklara detta för mig!

Dock känner jag att jag förstår så lite av vad du säger så jag vågar inte ens prova detta, det finns fallgropar och mängder med frågor kommer att dyka upp som jag inte ids besvära bl.a dig med.

Jag är så dålig på datorer/applikationer att det är pinsamt!
Det är väl när man är dålig på något som det är roligast att lära sig? Jag är antagligen en av Sveriges sämsta analogkonstruktörer :)

Nu råkade jag se att om man tar BD139/140 från "transistor-power.lbr" då får man stående paket direkt. Tar man dem från "transistor-npn.lbr" respektive "transistor-pnp.lbr" blir det liggande paket.
Bra tips det där sista, försökte det men utbudet var så dåligt att det bara skulle kunna fixa BD139/BD140 som inte ens behöver stå upp.

Tänkte ett tag nyttja stående BD139/140 även på sluttrissorna men konfiguarionen (ECB) är så väsenskilld att det blir för mycket bockande av transistorben för att få det att fungera.

Vänta nu, man kan vrida konfigurationen 180 grader och samtidigt få kylarean utåt (för kylfläns kommer krävas).

Så om jag vänder BD139/BD140 (ECB) inåt ser jag nu att det blir samma som BD239/240 (BCE) utåt :)

Eagle nästa :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Ibland är man lite småsmart i alla fall :)

Bifogar senaste brd-ritningen där jag bytt ut de utstickande sluttrissorna mot båkåtvända BD139/140 :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Med andra ord måste jag tyvärr bemöda mig med att ta fram Gerber (som jag inte har en susning om hur man gör).
Det gör du med CAM-processorn men layouta klart kortet och testa det mot din tillverkares designregler först?
rogerk8 skrev:Jag har dock försökt, med swesysmgr's tips, byta till stående footprint via power-biblioteket och visst gick det att få stående footprints av det men det dåliga utbudet gör att konfigurationen av benen bara blir rätt för BD139/BD140 (som inte ens behöver stå upp) ty inga stående footprints fanns för konfiguarionen BCE som mina BD911/912 (och BD240/239 tillfälligt pga dåligt utbud) har.
Benordningen är lätt att byta, det är ju bara 3 st.
rogerk8 skrev:Hur svårt är det att cadda egna footprints?
Inte särskilt svårt men eftersom BD911/912 verkar vara TO-220 är det enklare att ta ett färdigt sådant och para ihop med en lämplig symbol och rätt benordning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack, men vad menar du med att "layota klart" och "testa det mot tillverkarens designregler"?

Notis: Jag körde på med "PCB Quote" och fick möjlighet att begära offert hos Wurt, summa 700 spänn per kort :D

Nej, jag måste ha Gerber på nåt sätt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av swesysmgr »

Med layouta klart menar jag att dra hur de fysiska banorna på kretskortet faktiskt skall gå, i vilket lager, hur tjocka m.m. Och kanske ett jordplan och lite skruvhål på kortet? I bilden du postade har du bara luftledningar, tryck på Route-verktyget och ersätt dem med riktiga banor på kortet.

Designreglerna = en fil som specificerar vad korttillverkaren kan tänka sig att producera. Ladda ner den jag länkade till hos OSH Park och testkör DRC på ditt kort. Eagle kontrollerar då att inga ledare är för smala eller ligger för nära varandra, att inga vior är för små och liknande.

Om du vill göra skärmdumpar utan att få med menyer, Windows aktivitetsfält m.m. använd File -> Export -> Image i Eagle.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av swesysmgr »

Testa bifogat bibliotek med "BD911/912" tillverkade genom att para symbolerna för BD139/140 med fotavtrycket TO220AV. Jag vet inte vad skillnaden mellan TO220 och TO220A är, kanske tjockleken på plåten med skruvhålet?

Byt namn på filen från rogerk_lbr.txt till rogerk.lbr, .lbr var inte tillåtet att ladda upp men innehållet är enbart XML dvs. ren text.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort ett enlagers-kort :)

Routade alltså manuellt mha ditt magiska tips (Route), fann det mycket roligt :)

Sen exporterade jag bilden monokromt, som du också tipsade mig om (får bara inte bort dimensionsmarkörerna).

Jag märker att man kan routa även korsande ledningar men hur ska jag då hålla koll på vilka som måste gå i andra lagret?

De ledningar jag lämnat kvar (som tydligen kallas luftledningar) är de som måste gå i andra lagret.

Frågan är bara hur man får dom att göra det?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av swesysmgr »

När du klickat på Route-verktyget får du en dropdown-ruta uppe till höger där du väljer i vilket lager du routar, hur tjock ledare du drar m.m., lagerväxling i via.

För att ta bort 90-graders böjarna använd Miter-verktyget.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag lyckats skapa ett tvålagers-kort :)

Knepigt att varenda böj krävde en properties\lagerväljning för att funka (varför inte kunna ändra hela ledningen på en gång :doh: )

Tidigare klickade jag på CAM-processorn, hur många ppm fattade jag då :rofl

Böjarna skiter jag i, jag vill mest få bort dimensionsmarkeringarna, jävla skitprogram ;)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar