Projekt mini-bordcirkelsåg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av MNorrgren »

Ville ha ett nytt projekt, fräsa ut lite mer saker... Så fick för mig att jag skulle bygga en bordcirkelsåg. Inget avancerat i nuläget, utan bara en enkel fast, ej ställbar bordcirkelsåg. Fast i miniformat! Med ett sågblad på ca 51mm i diameter. Bra till småsaker och småpilll. Inget för stora skivor eller så dock. Men men, varför inte till ett kretskort eller liknande där man kan behöva lite precision. Hoppas på det iaf.

Dessutom blir det ganska billigt också. Hade alla delar hemma förutom några kullager, e-clips samt sågklingan. Så allt material hade jag hemma i lådan för bra att ha.

Motorn är en borstlös motor, 5mm axel, ca 700watt, så den kommer bli stark! Lågvarvig, kommer hålla ca 7500rpm på full fart 12volt. Men den kommer nog dra en de ström... Ops! Tur för små nätaggregat idag.

Nog snackat. Här kommer bilderna!

Jag har beställt en specialaxel, 5mm i diam samt med en M5-gänga på. Smidigt att fixa adapter till hållaren till sågklingan. Alltså, gängstången ska bytas ut mot en slät stång, med en gänga i änden så jag kan fästa klingan på ett bra sätt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av 90kar08 »

Kul! Hade tankar på att bygga något liknande för några år sen men det blev aldrig av. Tanken var just till att kapa kretskortslaminat med.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av Purre »

7500 är inte direkt lågvarvigt. Min såg håller 2000-5200 varv tror jag (samma såg men nyare version därför lite osäker).
Dock 160 klinga så periferihastigheten blir högre.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av MNorrgren »

Jaa, tänkte det kunde vara smidigt att ha en liten såg. Bra att ha till små saker, svårt att köra i en stor såg med en sågklinga på 150mm< . Valde mellan att köpa en på DX eller liknande men blev dock att bygga en. Fördelen med detta är den högre motoreffekten, vet ej om avgörande men jag tyckte det var till en fördel. De man köper ligger på ca 70watt? Denna, ursäkta mitt fel i tidigare inlägg, motorn ligger på 500watt. Så den kommer förhoppningsvis ha bra effekt att dra runt sågklingan. Vet dock ej hur det är med vridmomentet men men, det visar sig. Kanske får ersätta med annan utväxling eller drevning men det ger sig.

Visst, det är ganska högt varvtal. Men jag kommer att ha en reglering av varvtalet. Så kommer att kunna ställa det steglöst. Får helt enkelt se vad som blir lagom, kraft kontra varvtal.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av Purre »

Räknar jag rätt får jag en periferihastighet på min såg som är 33,5 till 87m/s beroende på inställt vartal.
Med dina angivna siffror om 51mm klinga och 7500 varv ger 40m/s

Så det skiljer inte så mycket ändå får man säga beroende på vad jag kör med för vartal på min såg. Så lite lägre matar hastighet så är det löst. Bara orken som ska räcka till sen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av Henry »

Tror inte det kommer att bli några större problem för borstlösa motorer även små är riktigt starka och har moment så det räcker och de där 500W gäller sedan bara vid full belastning. Klingorna ser sedan inte heller ut att vara mycket större än motorns bredd vilket är än bättre för moment och styrka.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av MNorrgren »

Kraften var det då inget fel på. Som Henry säger så är de ganska starka vilket jag provade idag när den vart klar. Och ojdå, det var kraft så det räcker och blir över, något jag inte riktigt trodde själv.

Klingan är 51mm i diameter, så den är ganska liten. Men det var bra bett i den!


Första testbiten var en bit ek, inga problem. Andra biten var en 3mm tjock skiva aluminium. Sågbladet bara åt genom det utan att tveka. Så det ska nog fungera bra till de småsaker jag ska såga med den... Lite överkurs på motorn kanske men men. Man tar vad man har hemma :)

Ska bygga vidare men själva sågen är klar för användning. Det som ska komma längre fram är skenor i fram och bakkant så jag kan fästa ett parallellanslag? eller ja styrskena så jag kan lättare få parallella snitt. Lättare ibland än spåret jag fräst. Ska också bygga en "uppsamlare" eller vad man ska kalla det, skydd för klingan på undersidan så spånen samlas upp och skjuts ut på baksidan. Så kan jag ha något att samla upp det i sedan. Jobbigt om det samlar i sågen där jag ska ha kylning och fartreglage etc.

Ska också bygga sidoskydd så man inte kan komma in med fingrarna under maskinen och skada dem. Kanske ha hålplåt eller liknande så det kyler bättre?


Nåja, nog snackat... här kommer bilder och en film!

https://youtu.be/oMftz8ZlRc0
DSC_5799 (Kopia).JPG
DSC_5798 (Kopia).JPG
DSC_5797 (Kopia).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av RADIOT »

Snyggt!
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av adent »

En sån skulle man haft, nu delar jag kretskorten med bågfil eller med kretskortsguiljotinen på jobbet, fast inget av sätten är riktigt optimalt.
Fast det är ju inte direkt 10 om dan utan ett var tredje månad eller så, så... :)

Snyggt gjort och kul med en BLDC som inte bara driver flygplan eller bilar :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av Bonehead »

Riktigt ballt, gillar verkligen användningen av BLDC motorn! :D

Har du funderat på klyvskydd eller vad det kallas, hajfenan bakom klingan, så inte bitar kan nypa klingan och skjuta iväg?

Vill-ha faktorn är hög.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av Purre »

Klyvkniv heter den delen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av Henry »

:tumupp: :)

Tänk dock på att kanske ha lite koll på tempen på motorn om du kör längre stunder för de är normalt gjorda för att ha luft blåsandes igenom sig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av MadModder »

Jag skrev en massa här, men jag ska väl fråga först om du har koll på vad man man bör göra för att inte skada sig med en bordssåg, så jag inte säger en massa du redan vet. :D
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av MNorrgren »

Borde ha ett klyvskydd, funderade lite på det och ska försöka fixa något så jag undviker eventuella kast osv. I och med den starka motorn borde jag ha någon form av skydd som belastningsskydd också. Så om olyckan är framme och något fastnar så bryts strömmen. Säkring på ingående?

Tackar för all input.

Madmodder, du får gärna upplysa mig. Har bara använt dem en gång och skulle gärna uppskatta tips från någon som kan. Kanske undvika fler skador?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Projekt mini-bordcirkelsåg

Inlägg av MadModder »

Kan och kan... har inte använt en själv måste jag påpeka, men jag har sett alldeles för många videor på folk som både kan och inte kan så det känns som jag inte gjort annat. :p

Håll aldrig det du ska såga med en hand på varsin sida om klingan. Det kommer nypa och du har det sen i magen.
Greppa alltid bara på ena sidan. Befinn dig helst inte precis rakt bakom.

Ska du ha ett anslag så såga aldrig saker som är kortare än kontaktytan på bladet utan en skjutpinne att hålla nere och skjuta fram den "lösa" biten förbi bladet,
och absolut aldrig någonsin saker som är smalare än avståndet mellan blad och anslag, då det garanterat vrider sig som en glapp byrålåda. Det kommer annars sluta med en bit i hög hastighet mot dig.

En sågsläde halvlik dem de har för att skära skinka med i charken (förutom att klingan är i mitten på släden) är ett mycket bra tillbehör. Liknar väl mest ett gammal bakbord tycker jag...
Där kan man hålla fast bitarna på båda sidor om klingan, då släden ger 100% stöd över hela bitens längd. :)
Skriv svar