Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Pinkevin
Inlägg: 285
Blev medlem: 1 januari 2004, 12:44:10
Ort: Norrtälje

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Pinkevin »

Det finns många sätt att flå en katt. ;)

Fördelen med tangentkombinationen Win + R är att den varit konstant och legat "på samma plats" sedan Windows 95, medan startmenygenvägen till Kör (som vi ser ovan) flyttat runt till diverse platser och ibland inte ens är aktiverad, utan behöver slås på under Anpassa Startmenyn (finns/fanns i högerklicksmenyn på startraden/-knappen).

Nog om det. Hur gick det för dig 1802? :)
1802
Inlägg: 6199
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Döpte om några få länkar via egenskaper. Kom på att jag kunde kopplat ur DVD spelaren, som alldrig används...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Är du säker på att du aldrig använder den? Den kan ju alltid komma till nytta nån gång ... :wink:
1802
Inlägg: 6199
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Jag har gott om datorer(med DVD) och usbminnen...
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

En liten adapter för att kunna mata OTG-hub/kortläsaren och plattan samtidigt med hjälp av ett av mina nya kretskort:

Bild
Bild

Bild

Saknas bara lite krympslang.

/// Marcus
1802
Inlägg: 6199
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Meckar Facit 4551 plotter. Pappersmatningen strular. Gummihjulen kletar. Gummit påminner nu om lakris. Bara att riva. Jaha det var visst metall kullager :shock: . 694Z skall vara 4x11x4 . Men mitt minsta är 11.3mm med mässingsring runt om. Det med mer gummi kvar 13.1mm. Finns dessa mässingsringar med gummi att köpa nånstans? Eller ersättare i plast om inte annat.

Här hittade jag lite bilder http://www.retrocomputing.net/ Klicka machine och sen f.

Jag har kört en del med den. Copy ...hpg prn: funkar på äldre datorer. Lite som CNC g-kod. Är det EPP och dyl som strular på modernare maskiner?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av newbadboy »

Fick hem 12 kort av mitt första fabriks tillverkade pcb. Det är några fler än jag behöver. En av de fick iaf bli kylskåpsmagnet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av cosmox »

Jag har donat en del med mässing det senaste och ikväll blev det ett nytt ställ till lödtennet.
12074986_10154357624206164_3894367706005056691_n.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6199
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Nu vet jag var nedan är till för. Mitt ex är rött.
Bild
Den skall sitta på gavlen på horisontal fästet. Röd på bilden nedan. Men jag har bara den lägre varianten som syns längre ner :-( .
Bild
Hittade lösningen på en suddig bild.
Bild
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av RadarEnt »

En B&D har jag haft.
Farsan köpte en 1970 med tillbehören cirkelsåg och oscillerande slip. Efter några år blev det att jag tog över den. Jag bytte kolen på den säkert fem gånger innan den gick i pension. Kanske att jag har någon del kvar i gömmorna.
1802
Inlägg: 6199
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

RadarEnt: Bilder på hårdvara och manualer m.m skulle uppskattas.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

jag har en sån borrmaskin, och ibland ser man tillbehören på loppisar, en gång hittade jag en oanvänd svarv för det systemet, i originalkartong och manual, tyvärr saknade den vitala delar, men jag ångrar ändå att jag inte köpte den, tror dom skulle ha en hundralapp för den.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av RadarEnt »

1802 skrev:RadarEnt: Bilder på hårdvara och manualer m.m skulle uppskattas.
Manualer finns inget av. Minns nog ganska bra hur sakerna ska monteras om du undrar något.
Skulle nån av grejerna dyka upp kan jag väl ta ett foto. Men jag tänker inte aktivt leta.
1802
Inlägg: 6199
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Jag fick liv i plottern. Det hjälper om rätt parallelkabel är inkopplad :oops: ...
Jag kör utan gummi på hjulen. Det blir snabbt märken i pappret, men det funkar. Monterade en magnetpenna på en arm snett bakåt. Och la magnetkänsligt ark löst på pappret. Bra när man testar. Fick det även att funka med qbasic LPRINT och variabler. Det verkar som plottern har begränsat bufferminne. Den stannar mitt i, om den får mycket mat. Och den är inte alltid lika direkt som en gammal matrisskrivare. Snarare som en modern windowsprinter. Lite ketchupeffekt :-) . Jag testade en fördröjningsloop för att få långsamma steg, men det funkade inte. Den plottade på utan pauser.

Papper och penna med inspiration av An analog plotbot with an e-paper display Yled får jag med rörligt printerpapper. Plottern är gjord för liggande A4(gissa om det ställde till det i början...) och stående A3, så det blir en ganska stor yta för yled. Bättre bom och tusch, och jag kan plotta på kretskort...
Iden till om fick jag av XY plotter from old scanners
Pappret som yled kom jag på själv.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Greve Hamilton »

Har labbat lite med stm32f746 discovery. Var oväntat enkelt att komma igång med LCD:n faktiskt.
ef_lcd_stm32f7disc.jpg
(det ser bättre ut i verkligheten...)

OBS, är bara en bild, finns ingen webbläsare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar