Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Zkronk »

Den såg ut ha väldigt intressanta specifikationer tycker jag...
Är prislappen överkomlig så blir det nog en beställning här :vissla:

EDIT: En snabb googling gav en prisuppgift på 600 £ på en engelsk sida, så den kanske inte blir blodigt dyr här hemma i Sverige heller :)
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av XorXaX »

Jag hittade precis den här: http://www.k8400-3dprinter.nl/index.php ... 42&lang=NL

Man kanske skulle byte upp sig...
Vejbymats
Inlägg: 145
Blev medlem: 19 maj 2014, 22:07:56

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Vejbymats »

Zkronk skrev:Den såg ut ha väldigt intressanta specifikationer tycker jag...
Är prislappen överkomlig så blir det nog en beställning här :vissla:

EDIT: En snabb googling gav en prisuppgift på 600 £ på en engelsk sida, så den kanske inte blir blodigt dyr här hemma i Sverige heller :)
Ja, jag säger som Dr Dängroth: Jag är skeptisk...
Jag kan inte se några direkta förbättringar mot våra "moddade" K8200.
Priserna vi ser är dessutom med bara en extruder. Att det blir enkelt att komplettera med en extra är ju förstås en fördel men då blir priset högre!

Tillägg: Med 1.75mm filament så blir det svårare (enligt han som gör så bra filmer på Youtube...) att skriva med Ninja-Flex och liknande.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Virror »

Ser ut som att det är extrudern på den nya som rör sig i X och Y led istället? Känns ju mycket bättre tycker jag då man borde få mindre problem med vibrationer på höga/känsliga objekt?
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Xoffis »

preliminärt ser den inte alls intressant ut, verkar inte vara mycket man kan modda då det finns dåligt med plats, ingen möjlighet att bygga om till fräs osv... den gamla är ju betydligt mer "moddable"
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

Fick hem lite PLA 90 idag, ska bli intressant att se om det är mer hållbart än vanlig PLA.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

Har lagt märke till att bäddtemperaturen verkar visa fel den senaste tiden. Innan jag kör igång så brukar hotend- och bäddtemperaturen vara ungefär lika men nu visar bädden flera grader lägre. När jag sedan börjar värma bädden och då det vanligtvis efter en stund visar ca. 50 grader så visas det mellan 30-40 grader. När jag mäter med en IR-termometer så visar den omkring 50 grader vilket verkar rimligt om jag tar ur minnet hur det brukar kännas när jag lägger handen på bädden. Det är alltså inget fel på uppvärmningen, har mätt och spänningen ligger på ca. 15 V. Någon som har en aning om var jag kan börja felsöka? Vet inte att något speciellt har inträffat jag har använt skrivaren som vanligt. Kan NTC-motståndet som man löder fast gå sönder av sig självt? Råkade snava på strömkabeln till skrivaren när den var igång så att den stängdes av tvärt men det kan väl inte ha medfört något fel i mjukvaran/ något minne?
Användarvisningsbild
phixius
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 april 2014, 21:59:01

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av phixius »

Jag kan inte hitta hur jag konfigurerar min skrivare för mina GT2 20 tooth remmar och pulleys.
Inne i Firmware EEPROM Configuration så ändrar jag till 80 steps/mm. Men det enda som händer är att skrivaren går i SLOW MOTION. Den rör sig knappt över huvud taget. Vad gör jag för fel? Jag har sökt och sökt och sökt, men hittar inte hur jag på korrekt sätt ändrar dessa inställning rätt och permanent.

Jag har ni förstått var configuration.h finns och ändrat värderna i denna filen, men hur flashar jag configuration.h till processorn? Mvh
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

Användarvisningsbild
phixius
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 april 2014, 21:59:01

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av phixius »

Jag lyckades tillslut lösa det, om det är någon annan som har samma problem är här en miniguide:

Konfigurera skrivaren för GT2 20-tooth
1. Ladda ner Arduino IDE
2. Ladda ner Firmware-Marlin filen från vellemans hemsida
3. Öppna filen "Marlin" som är en fil i den mappen du nyss laddade ner
4. Du får då upp en massa flikar i Arduino programmet, välj fliken "configuration.h"
5. Ta bort "//"-tecknena fram #define CHITCHAT (tryck ctrl-F för att söka efter raden)
6. Ändra DEFAULT_AXIS raden till 80, 80 istället för 64.25 64.25 (eller 100 om du har GT2 16 tetth)
7. Kompilera arduino koden för att se att inget är fel
8. Använd en skruvmejsel för att kortsluta pinnarna JPROG på kretskortet (detta tillåter skriivning till kortet)
9. Tryck på upload i arduino och håll kvar skruvmejseln till programmet är helt överfört (slutar blinka och är klart i datorn)

Tänk på att välja rätt COM-port i arduino, och välj även AtMega kortet (detta föreslår även arduino IDE då problemet uppstår).

Tadaa, hoppas detta gör att ingen annan behöver googla lika mycket som jag :P
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

Du uppdaterar väl wikisidan så den är uptodate då jag skall göra operationen om ett parveckor :)
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Virror »

Alternativt så ändrar man bara EEPROM värdena i Repetier och sedan är man klar : )
Config->EEPROM Configuration
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Xoffis »

@Virror

Detta ändrar ju som sagt bara EEPROM, vilket innebär att ifall man gör en "reset" pga bugg eller liknande så glömmer den ofta bort dessa inställningar, jag personligen föredrar att det ligger i firmware...

dessutom måste många ändå in i marlin.ino för att tillåta EEPROM chitchat vilket är avstängt i original firmware... =)

EDIT:
Har nu laggt till lite info i wikin om firmware flashning...
bossebogserbat
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 maj 2014, 08:15:41

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av bossebogserbat »

Halloj! Tänkte som första post här tacka alla som har bidragit till denna otroliga tråd! Har med hjälp av denna nu bytt ut min z-axel till den som nämns i wikin.

Det jag började tänka på är dock lagerhöjd. Närmare bestämt vad är "bra" lager höjd? Jag har alltså original extruder fortfarande och har som nämnt bytt ut z-skruven. Vart kan jag hitta information om vad som är extremvärden i tunna / tjocka lager och vad som är bra inkrement?

Tackar på förhand!
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

Formfutura http://www.formfutura.com/ har kommit ut med nya filament som verkar intressant

Easywood (cocosnöt)

aquasolv

porolay "consist of foamy, felty filaments with a porous structure. With this filament you can build porous flexible objects."

LAY-FOMM 40 " is best characterized as foamy and highly porous. This material is made from a rubber-elastomeric polymer and a PVA-component. That means that part of this filament is water soluble. Once you rinse this material in water, the PVA component dissolves and the rubber polymer remains as your micro-porous object"

Lite småsmart med ett material som är hårt när man printar och sedan efter några dar i vatten är gummilik

kolla videon som finns

Men tyvärr som alla specialare inte gratis
Skriv svar