Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Andax: stoppa samplingen på knappen längst upp till vänster, sedan kan du ändra samplingshastigheten.
Jag kan bekräfta att i "änglarna" jag har så är det just så tråkigt. Lysdiodens ben är lödda direkt på ena batterihållarpolen och på strömbrytarens ena anslutning, och en kort sladd mellan strömbrytaren och andra batterihållarpolen.Klas-Kenny skrev:Misstänker att den är väldigt tråkig inuti, min gissning är att där bara sitter en enkel lysdiod med lite inbyggd logik för att den ska ändra färg, men alltså bara ser ut som en vanlig lysdiod.
Tackar. Tror det var den sidan jag tittat på lite.rjl11 skrev:På denna sidan http://www.gnss-sdr.org/documentation/g ... t-receiver så beskrivs en mjukvaru lösning på frekvensstabilitetenAndax skrev: Liten plan är att testa SDR-GNSS som jag läste om på någon site. Verkar intressant. Dock är kristallen för kass kvalitet för i original så, antigen får kan mäta upp frekvensen bättre och sedan korrigera i mjukvaran, eller fixa kristallen till något vassare.
Har problem att hitta ett vettigt datablad på R820T-tunern. Någon som vet var man kan hitta det?
Jag fick hem en sån mottagare (tror jag) häromdan, en kompis körde SDR med en likadan iaf. Ska se när jag får tid att testa den. Ursprungstanken var att sätta upp en lyssnare för flyginformation och skicka in till flightradar24 eftersom jag bor under inflygningen till Axamo.
- Electricguy
Moddat ett PCI serieports kort med en TTL nivå datautgång.
På stiftlisten finns GND och Tx. Det ska användas för att skicka data till en intern display.

På stiftlisten finns GND och Tx. Det ska användas för att skicka data till en intern display.

Klart!nifelheim skrev:Andax: stoppa samplingen på knappen längst upp till vänster, sedan kan du ändra samplingshastigheten.

- Electricguy
Så ja.. Pillade lite till med serieportskortet för internt bruk.. Så det är nu färdigt.

Sidospår: Får man göra detta utan att ansöka om tillstånd? Generellt så får man bara lagra "en skärmsida" för data och bara lyssna på talkommunikation i realtid men inte spela in eller föra vidare för de band som inte är rundradioband och man inte har något annat tillstånd för.adent skrev:Ursprungstanken var att sätta upp en lyssnare för flyginformation och skicka in till flightradar24 eftersom jag bor under inflygningen till Axamo.
Eller har reglerna ändrats sen jag för mycket länge sen lärde mig detta?
MiaM: Jag vet inte vad som gäller för fartygstrafik, men det senaste jag läste om marin VHF-kommunikation var precis som du skriver. Lyssna går bra, men inte föra vidare eller spela in.
Kände för att pyssla med något annat för en stund, vart DDS kortet som jag gjorde tidigare.
Satte i hopp så DDS'en sveper mellan 1Hz - 30KHz
Tog två peak-detectors och mätte ut och in signalen.
Tog en liten testplatta och tog en 100nF samt 470ohm som bilda ett RC filter.
Och plottade diff signalen mellan in/ut, ser ut som det kan stämma
Gul signal är ut
Blå är in 1KHz ut som ser helt okay ut från DDS'en (går via en förstärkare)
Satte i hopp så DDS'en sveper mellan 1Hz - 30KHz
Tog två peak-detectors och mätte ut och in signalen.
Tog en liten testplatta och tog en 100nF samt 470ohm som bilda ett RC filter.
Och plottade diff signalen mellan in/ut, ser ut som det kan stämma

Gul signal är ut
Blå är in 1KHz ut som ser helt okay ut från DDS'en (går via en förstärkare)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ljusbord
Tillverkade idag ett ljusbord.
Plexiglas från Biltema (600x400x4) för 99 kr
L-profiler i aluminium från Bauhaus (15x10x1) för 58 kr
Led-stripe från Jula 2x1m för 198 kr.
Gerade listerna i längderna 445 och 325 mm. Gjorde fyra småbitar för att förstärka hörnen.
Gjorde hål i en kortsida för kabelgenomföring.
Limmade akrylglaset med dubbelhäftande tape och körde kontaktlim i hörnen.
Monterade led-stripen och förstärkte med epoxi i den invändiga hörnen mellan led-stripe och aluminium.
Lödde ihop kablar.
Mycket nöjd med resultatet.
Plexiglas från Biltema (600x400x4) för 99 kr
L-profiler i aluminium från Bauhaus (15x10x1) för 58 kr
Led-stripe från Jula 2x1m för 198 kr.
Gerade listerna i längderna 445 och 325 mm. Gjorde fyra småbitar för att förstärka hörnen.
Gjorde hål i en kortsida för kabelgenomföring.
Limmade akrylglaset med dubbelhäftande tape och körde kontaktlim i hörnen.
Monterade led-stripen och förstärkte med epoxi i den invändiga hörnen mellan led-stripe och aluminium.
Lödde ihop kablar.
Mycket nöjd med resultatet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vad ska det användas till? Oftast brukar man ju vilja att ett ljusbord ger gämn belysning över hela ytan, så jag gissar att detta inte är till att användas som ett klassiskt ljusbord?
Snyggt! En halvgenomskinlig film på insidan kanske sprider ljuset lite? En glasskiva i samma mått hade inte kostat mycket mer, men du kanske ville ha plast...
- Electricguy
Hittade äntligen en kylfläns liten nog som jag kunde såga ner till en ännu mindre för att sätta på min Raspberry Pi.

Fick även den kostar Micro SD till SD adaptern från ebay.. Jäkla skönt att slippa ha ett SD kort som sticker ur!

Fick även den kostar Micro SD till SD adaptern från ebay.. Jäkla skönt att slippa ha ett SD kort som sticker ur!