I-ball, robotkulan
- ghost_rider
I-ball, robotkulan
har lite för mkt fritid känner jag, så jag passa på att starta upp ett projekt till, ett projekt som kan avlösa dom andra när man sitter fast eller har blivit trött på dem.
I-ball är huvudsakligen en stor plastkula (ca 30cm dia) i denna kula kommer 6st ben 'gömmas' , innehållet har varierat då jag inte rikitigt kan bestämma med för vad den ska kunna göra :=)
utgångs stadiet för kulan kommer att vara att den är ihopfälld, dvs att den ser ut som en kula.
vid aktivering kommer benen att fällas ut o kulan kommer att resa sig ca 5-7cm ovan golvet.
beroende på innehållet i kulan blir så kommer ev. batterier stå som energikälla, dessa kommer då att 'laddas' genom toppen på kulan.
alt.1
' Disco kulan' , innehållet kommer vara kraftfulla leds, en laser som kommer att kunna göra fräcka mönster i taket
alt 2. ( vilket är mest realistiskt )
är att bygga in små diskanter och en 6.5" bas (om det får plasts). även ett fäste till t.ex ipod eller liknade kommer att göras.
alt3. (vad tycker folket på EF?)
och en liten bild, på hur ungefär den skulle kunna se ut.
delen till höger i bild är mer en 'skiss' på den mekaniska delen, hur jag ska få benen att röra sig snyggt ut ur kroppen samt vara kraftig nog att lyfta vikten..
I-ball är huvudsakligen en stor plastkula (ca 30cm dia) i denna kula kommer 6st ben 'gömmas' , innehållet har varierat då jag inte rikitigt kan bestämma med för vad den ska kunna göra :=)
utgångs stadiet för kulan kommer att vara att den är ihopfälld, dvs att den ser ut som en kula.
vid aktivering kommer benen att fällas ut o kulan kommer att resa sig ca 5-7cm ovan golvet.
beroende på innehållet i kulan blir så kommer ev. batterier stå som energikälla, dessa kommer då att 'laddas' genom toppen på kulan.
alt.1
' Disco kulan' , innehållet kommer vara kraftfulla leds, en laser som kommer att kunna göra fräcka mönster i taket
alt 2. ( vilket är mest realistiskt )
är att bygga in små diskanter och en 6.5" bas (om det får plasts). även ett fäste till t.ex ipod eller liknade kommer att göras.
alt3. (vad tycker folket på EF?)
och en liten bild, på hur ungefär den skulle kunna se ut.
delen till höger i bild är mer en 'skiss' på den mekaniska delen, hur jag ska få benen att röra sig snyggt ut ur kroppen samt vara kraftig nog att lyfta vikten..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ghost_rider 22 maj 2013, 20:48:34, redigerad totalt 1 gång.
Re: I-ball, robotkulan
Jag har länge haft en dröm om att göra något liknande i metall, en fyrbent helt rund robot med vassa otäcka ben som liknar insekterna i starship trooper eller dronerna i Matrix (tror jag det var) och som funkar på liknande sätt som din.
Jag rankar dom så här:
3: gör så att den kan gå runt och skrämma folk! rullar runt och sedan stanna och fälla upp sig på ett hightec/läskigt sätt.
1: laser is the shit. Det är enkelt nu för tiden, en dvd-brännardiod, två mototer och två speglar så får du en fin show!
2: sådär bra men blir definitivt udda och snyggt!
Jag rankar dom så här:
3: gör så att den kan gå runt och skrämma folk! rullar runt och sedan stanna och fälla upp sig på ett hightec/läskigt sätt.
1: laser is the shit. Det är enkelt nu för tiden, en dvd-brännardiod, två mototer och två speglar så får du en fin show!
2: sådär bra men blir definitivt udda och snyggt!
Ett set galvos så att den kan projecera bilder med laser är ju betydligt mkt roligare än två små motorer och speglar 

- ghost_rider
jag kollade runt lite på galvos innan, men vad är skillnaden mellan en sådan o en stegmotor? är det bättre upplösning på en sådan motor?
Galvanometrar har en analog servoloop som är mycket exakt och positionerar speglarna med en styrspänning på +/-10V eller liknande. De har mycket bättre upplösning och hastighet än stegmotorer.
Jag har ett 20 Kpps galvo kit jag köpte från dar303's samköp för lite drygt 1 år sen. Om du är intresserad av att köpa. Bor förövrigt i lund.
Snygg animation. Ser fram emot att få se resultatet och som dar303 sa så skulle det vara kul att se den både rulla och gå
Vidare hade det varit kul med en liten kanon som poppar ut ovanpå

Vidare hade det varit kul med en liten kanon som poppar ut ovanpå

- ghost_rider
hah, jo att den skulle kunna 'rullas' ut med försiktighet hade blivit en utmaning, hade fått bli ngt sorts gyro i botten som gör att den inte hamnar upponer, som en spindel på rygg
jag har lite ideér på hur o saker ting ska funka, men först är det att försöka få till en sjysst utfällning av benen. kommer nog att skapa en 3d prototyp som får ligga tillgrund för bygget senare.

jag har lite ideér på hur o saker ting ska funka, men först är det att försöka få till en sjysst utfällning av benen. kommer nog att skapa en 3d prototyp som får ligga tillgrund för bygget senare.
Att få den att rulla är inte så svårt, i teorin alltså. Du behöver bara kunna rotera en vikt inuti, typ ett inre stående hjul med KRAFTIG obalans. För att svänga får du då stanna och använda benen för att vrida in en ny kurs och sedan rulla på.
- ghost_rider
här kommer en liten uppdatering.
försöker få rätsida på mekaniken till benen. jag vill ju att dom ska gå ifrån ett stängt läge i en svag böj ut o ner mot golvet, samtidigt så ska ovandelen på benet lutas innåt i kroppen så att den ytan som nuddar golvet ska se lite fräckare ut, samt att i min fantasi så står den bättre då den också får en bredare bas nertill.
o en liten bild.
försöker få rätsida på mekaniken till benen. jag vill ju att dom ska gå ifrån ett stängt läge i en svag böj ut o ner mot golvet, samtidigt så ska ovandelen på benet lutas innåt i kroppen så att den ytan som nuddar golvet ska se lite fräckare ut, samt att i min fantasi så står den bättre då den också får en bredare bas nertill.
o en liten bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ghost_rider 22 maj 2013, 20:51:59, redigerad totalt 3 gånger.
påminner lite om ett av mina gamla fantasifoster =)
lycka till för övrigt, ser fram emot uvecklingen, det är ju alltid roligare att göra saker "på riktigt"
lycka till för övrigt, ser fram emot uvecklingen, det är ju alltid roligare att göra saker "på riktigt"
- ghost_rider
jasså, så du oxå hänger eller har 'hängt' på Animate?
gillar den 3d riggen skarp.

gillar den 3d riggen skarp.

Snyggt, men varför inte satsa på dubbla rc-servon till benen (eller tre om du ska kunna gå) ihopsatta ungefär som många spindelrobotor brukar vara gjorda. De kan säkert dra upp benen i "kul-position" och sedan fällas ut på flera olika sätt.
Kanske en vansinning idé men LEGO-pneumatikkolvar till benen? Man kan ju bygga en kompressor av dem också!