Kanske inte blir nån fullfjädrar byggtråd, men lite bilder och annat tänkte jag slänga upp här och kanske kan få lite förslag och ideer

Har ju tidigare byggt en CNC fräs och en 3d skrivare (reprap) utan byggtråd så nu tänkte jag att det var dax.
Dock så har bygget redan kommit ganska långt rent mekaniskt men det är myyyycke kvar. Tanken är att göra en så enkel pick n place maksin som möjligt, speciellt med avseende på uppsättningstid, så man kanske tom får användning för den i fratiden. Kommer inte vara någon högprecisionsmaskin utan har försökt hålla allt så enkelt som möjligt.
Statusen är just nu:
Mekanik: alla axlar (X,Y,Z,R) är i princip klara. Väntar på lite delar för sugfunktionaliteten (vacuum), bla. en svirvel (Roterbar luftanslutning...heter det så?) och lite mer grejjer. Har köpt en billig vacumpump från kina men tveksamt om den kommer användas.
Inga feeders kontruerade än. Kommer antagligen inte bli några automatiska i början.
Elektronik: Stegdrivare är konturerade baserade på L6470 i daisychain konfig. Ska bli intressant att testa dessa chip! nån som har nån erfarenhet? Etersom drivarna är ganska smarta så kommer själva kontrollern att bli förhållandevis enkel av typ G-kods parser. Blir nog i början någon form av Arduino Mega 2560.
Skall försöka lägga så mycket logik som möjligt i programvara. Kameror kommer att vara av USB typ så allt kommer styras från PC.
Programvara: På G. skrivs i .NET. Tyvärr är jag fullt medveten om att detta kommer kräva säkert 90% av all tid som läggs på detta projekt

Så lite bilder:

Ursäkta suddig bild. Kan försöka fixa bättre

Y-axel

Z och R-axel med sugnål. Även en kamera tänkte ja sätta fast här eventuellt.
Kommer mer info här efterhand som bygget fortskrider tänkte jag om intresse finns.
Hepp
/Freppac