Flerkanalig fjärrstyrning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Flerkanalig fjärrstyrning

Inlägg av Electricguy »

<spoiler>
Bild
</spoiler>
Då var det projektdags igen då.
Denna gången ska det bli ett universal system för fjärrstyrning.
Det hela började med att jag fick en fjärrkontroll av pappa, från en Manitou teleskoplastare..
Systemet ska ha ca 4 kanaler, Kanske 5. Det ska vara baserat på Arduino, och använda radiomoduler från Swech.
Systemet ska ha ett par säkerhetsfunktioner också. En som helt resolut bara klipper matningen till reläutgångarna. Och en som resetar alla utgångar.
Jag överväger också att montera in en display i lådan. Som visar status på utgångarna. Dels lite lokal info, och dels det som mottagaren skriker tillbaka till sändaren. Att den har utfört det den ska, osv.
Det hela ska drivas av LiIon celler från ett laptop batteri.

I väntan på lite mer tid, och prylar. Så får det duga med några halvdassiga bilder på själva lådan.
I det fyrkantiga hålet där joysticken satt så ska det sättas en bit Aluminium, där antennen ska monteras. Dels för att täcka hålet, och dels för att det get lite jordplan till antennen.

Bild
Bild
Bild
Det ska även till en plåt i botten för att täcka hålen.
Bild
Senast redigerad av Electricguy 27 april 2013, 22:41:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Flerkanalig fjärrstyrning

Inlägg av Electricguy »

Jag har bestämt mig för att även sätta in original joysticken i lådan. så jag kan sända värden till en mottagare som konverterar de varierande värdena till PWM eller liknande, för motor kontroll eller liknande.
I och med detta så kommer mottagaren att ta emot en herrans massa data konstant. Och som en liten bonus så kan jag använda Rx LEDen på mottagaren som en signal indikator.

Jag har även pillat ihop en enkel dipol antenn med endast en längd coax. Skalad till rätt längd och dragit skärmen tillbaka över kabeln. Det formar en 1/2-vågs antenn för 433MHz. Vilket bör förlänga räckvidden på systemet en hel del. Om nu det behövs någon gång.

Och så har jag knackat en del programkod, och testat systemet så gott jag kan utan att ha rätt LCD tillgänglig. Dock så fungerar allt klockrent såhär långt!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Dåså.. Då var sändaren färdig.
Som vanligt så glömde jag att ta bilder av bygget. Men det finns en video.
Den är baserad runt en Arduino MEGA klon. För att det gick åt rätt så många I/O pinnar.
RF moduler och LCD kommer från Swech (en utbytesdisplay är på väg då denna har döda pixlar)
Batteripacken är ett halvt slaktat laptop batteri. så runt 1100mAh och ca 10-12V.

Jag kan ta lite bilder i morgon. Samt att det kommer lite uppdatering om mottagaren.

Video:
Corpen

Inlägg av Corpen »

Trevligt projekt och snygg förpackning på sändaren, moddningen för LCD'n / joysticken blev riktigt bra :).
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jodå det blev rätt bra.

Jag skippar bilder och krafs, eftersom det inte verkar vara något vidare intresse i detta lilla projekt.
Men här är en video iaf..
stefanden

Inlägg av stefanden »

Mycket intressant bygge må jag säga, vad har du för räckvidd på sändare/mottagare?

Sitter ju med mitt bandvagnsbygge och har ju en Spectrum DX6:a till radio men funderar på om det kanske vore lite kul att eventuellt kunna skicka signaler åt båda hållen via tex arduino <-> arduino, för tex lite olika temps/varvtal osv... men vill ju förstås inte gå ner allt för mycket på räckvidden...

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Efter att jag programmerat om modulerna, och petat upp uteffekten till max, så skulle jag säga 150-200 meter. Standard så går dom ca 100 meter med de små korta antennerna.
(Vid max uteffekt så fungerar inte mottagaren vid avstånd under ca 2-3 meter. Detta för att mottagaren får så mycket insignal att man överstyr den.)

Modulerna är dessa: http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=614
Mycket trevliga och lättanvända.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Okej på så vis... kanske är lite i kortaste laget för min del, du vet inte någon utrustning som har mer räckvidden av tex DX6:an? Men som jag kan både skicka och ta emot data?

En eventuell tanke är väll att kanske kunna ta emot lite olika temperatur samt tryck mätningar...

De såg onekligen små ut iaf.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ser bra ut, kul projekt... Men fråga pappa om han inte har ett kamerastativ till dig också, man blir lite sjösjuk av videorna... :mrgreen: Väntar med spänning på när du visar den faktiska tillämpningen av kontrollen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

stefanden: Ingen aning tyvärr :/

PeterH: Jag har ett kamerastativ, och har t.o.m byggt en hållare för att fästa telefonen(kameran) med standard 1/42 bult.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst är vi intresserade.
Men bilderna blir så stora när man kollar trådar i iPaden.
Men snyggt jobbat, även om vi bara sett utsidan
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Mja jag kanske kan ta ett par bilder på insidan..

Undersidan.
Bild

I bottendelen.
Bild

I överdelen.
Bild
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bilderna är så stora att man bara ser det röda eller gula.
För en skärm, vare sig det är vanlig data eller platt borde runt tusen pixlar i bredd vara optimalt.
Så går det fortare också ;-)

Och visst kan jag krympa bilderna, men då blir texten en två cm spalt till vänster, och det kan jag inte läsa, balans!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Fungerar inte auto-skalning av bilder på mobilversionen? :humm:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Laddar du upp bilderna på forumet fungerar autoskalningen fint, men för externa länkar fungerar den icke på mobilversionen nej.
Skriv svar