Tävling 2010?

Elektronikforumets tävlingar
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Tävling 2010?

Inlägg av victor_passe »

Nu är klockan lite mer så jag upprepar frågan, hur ser planerna ut angående en tävling detta året?

Själv tycker jag att man borde få välja en ytmonterad µC, inte ssop men soic i allafall och kanske 30 komponenter istället för 20, om man bygger något analogt så kommer man snabbt upp i 20 motstånd/kondensatorer.

Jag har redan lite planer på vad jag ska bygga om det nu blir tävling. (Bygger väl iallafall om det inte blir någon tävling)

Så blir det någon tävling iår? och blir det då samma regler?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Glenn »

Jag upplevde att det största problemet var att få pengarna att räcka till, speciellt med elfas styckpriser. ..samtidigt var det väl lite meningen också.

..Ett annat stort problem var min bristande diciplin :) ..att göra dom sista 10%'en den sista kvällen var såhär i backspegeln genomkorkat :)

Vore kul med en ny tävling, är dock inte så säker på att jag ställer upp, mest för att det,är så svårt att hitta på nåt skoj.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Tävling 2010?

Inlägg av victor_passe »

Jag tycker att priset var bra. Sätter man det högre så blir det nog för avancerade projekt. Och sätter man det billigare blir det typ en LED blinkare i bästa fall.

Jag funderar dock, elfakatalogen ingår i elfas sortiment, kan man ta 10000 sådana och säga att man har uppfunnit en årsförbrukning värme? Tror många skulle göra samma sak om det går.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Marta »

Personligen tycker jag att en ny tävling skulle göras mindre pompös och inte så styrd. Om den skall sluta kring julhelgen så t.ex. att sätta ihop något skojigt med anknytning till nämnda begivenhet. Eller det kanske blir för mycket LED-blink så en liten användbar pryl av vilket slag som helst, med betoning på användbar för de flesta.

Hur valdes komponenterna egentligen i grundsatsen 2009? Det var ingen som riktigt lyckades passa in dem i sin konstruktion. Vad har t.ex. den antika reliken NE555 m.fl. att göra i en konstruktion där det ingår en tämligen kraftfull MCU? Varför styra upp det till mera en programmeringstävling än hårdvarukonstruktikon genom att inkludera just nämnda MCU?

Skippa dyra priser och tävla om ära och en enkel småsak istället för att sälja ut kontrollen över arrangemanget. Skippa juryn och låt medlemmarna rösta fram vinnaren så forumet verkligen blir delaktigt i det hela.

Tillåt komponenter anskaffade varifrån som helst. Extra poäng ju enklare, fyndigare och billigare lösning som hittats på. Ingen MCU eller ovanliga kretsar, det skall gå att bygga ur de flestas komponentlager.

Gör det roligt, enkelt, tillgängligt för alla och med ett snabbt avgörande i mellandagarna. Då kommer det nog att bli fler deltagare och fler som blir klara i tid.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Glenn »

Ja, hade varit kul om man inte var påtvingad en MCU, däremot tycker jag att man ska få använda en.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Tävling 2010?

Inlägg av victor_passe »

Någon borde göra en omröstning där man kan rösta om strukturen på tävlingen.

Att kunna välja bort µC tycker jag låter som en bra ide, lättare för folk utan programmerare att bygga.
Men om man kör med µC så blir det lättare att ändra om funktioner så de passar en själv om man nu ska bygga något men ändra vissa delar.

Svår fråga. Kanske skull man köra utan µC och 40-50:- extra så kan man, om man vill, välja att använda en och då med mer valfrihet.
Sedan kanske man ska förbjuda BGA och kanske QFN kapslar så mer folk kan kopiera designen.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Macce »

Det var ganska långt Elfa som plockade ihop vad som ingår i satserna.
Grejen är ju dock att om vi skall ha priser behöver vi sponsorer. Och om någon sponsorerar, så vill de oftast ha en del att säga till. T.ex. vad dom vill ge bort.

Och stelheten och striktheten tycker jag iaf är helt motiverad i en tävling med priser. Det måste vara väldigt tydliga linjer från början för att det inte skall komma påverkande klagomål i ett senare skede av tävlingen.

Om det blir en ny tävling beror delvis på om någon har en jättebra idé att tävla om, och hur det ser ut med priser. För det är alltid roligare (tycker jag iaf) att tävla om man har något att se fram emot.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Glenn »

Visst är det kul med priser, men jag tror inte det var drivande för nån deltagare, iaf inte för mej :)
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Tävling 2010?

Inlägg av victor_passe »

Inte för mig heller, jag var 100% säker på att jag skulle komma bland de sista.
Men visst är det roligt med ett pris.
Dock skulle det roligaste priset(enligt mig) vara att någon elektronik tidining skrev en liten artikel om ens biddrag.
Det var väl något sådant som kanske skulle varit med i den senaste tävlingen?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Macce »

Visst går det att tävla även utan pris. Men grundidén till tävlingen behövs ju ändå. :)

Datormagazin var med på att eventuellt ta upp förra tävlingens vinnarbidrag i tidningen. Dock skulle det vinnande bidraget isåfall behövt vara lite närmare deras målgrupp för tidningen. De ansåg dock att det vinnande bidraget var för långt från målgruppen och därför blev det inget av det.
De har tidigare haft elektronikprojekt och har helt okej upplaga, så därför diskuterade vi saken med dom.

Det finns inte mig veterligen fler andra tidningar som kan vara intresserade? Finns ju en svenskspråkig elektroniktidning som jag inte minns namnet på nu. Men den är enligt min uppfattning en översättning av Elektor...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Glenn »

Du tänker på "Allt om elektronik" ? ..finns ju annars branschtidningar typ "elektronik i norden" osv också, ingen aning om hur intresset skulle vara där.

Jag är klart för priser, men det behöver ju inte vara så lyxiga priser som sist.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Marta »

Vad sägs om donerade priser? Det kanske kan ramla in en del intressant om en förfrågan görs? Allt från en hög komponenter till fungerande apparater av olika slag.

Annars något billigt men med forumets logga på kanske skulle vara något. En rumstermometer, klocka e.dyl. som alla har nytta av.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Purre »

http://etn.se/
Finns ju.

Allt om elektronik har bytt namn till Elektor också eftersom det är en översättning utav den tidning enbart känns det som. Dessutom ingen bra tidning enligt mig. Inte värt pengarna skulle jag säga. Hur etn är däremot vet jag inte.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tävling 2010?

Inlägg av GeekJoan »

Vår förhoppning är ju att vi ska kunna hålla en "Elfa Tävling" varje år.
Kanske ska ta och fråga om dom är intresserade.
Oscbe112
Inlägg: 165
Blev medlem: 16 januari 2010, 13:44:31
Ort: Helsingborg

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Oscbe112 »

Tyckte Elfa tävlingen var kul och ser gärna att det blir en tradition. Håller dock med Marta om att en mindre styrd tävling vore intressant.
Skriv svar