Tävling 2010?

Elektronikforumets tävlingar
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Tävling 2010?

Inlägg av victor_passe »

Hej, jag undrar bara hur planerna ser ut för tävlingar framöver?
Var detta en en gångs grejj eller kommer ni att arrangera tävling varje år?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tävling 2010?

Inlägg av GeekJoan »

Vi hoppas kunna köra något liknande varje år. Men det är lite för tidigt att säga än.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tävling 2010?

Inlägg av 4kTRB »

Vad är det ni tävlar om?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av JimmyAndersson »

Länk för de som bott under en sten den senaste tiden. :wink:
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Re: Tävling 2010?

Inlägg av speakman »

:lol:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av blueint »

Vad sägs om en optimeringstävling där det t.ex gäller att bygga en DC/DC omvandlare med så bra parametrar man kan utan att priset blir för högt?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Tävling 2010?

Inlägg av jesse »

Jo , om man får sampla de senaste gratisproverna från tillverkare så kan det bli intressant.
Jag hade gärna sett en tävling om t.ex. bästa voltmetern (bäst noggrannhet och/eller flexibilitet).
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av ElectricMan »

DC/DC omvandlare... Nä, fan heller... :doubt:
Kom på nåt roligt som även 'nybörjare' kan vara med och tävla! :)

Edit:
ELLER så har man två klasser, en för "nybörjare" och en för proffs.
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: Tävling 2010?

Inlägg av wombat »

Röstade precis! :D
Man borde gjort ett eget försök.
Kanske nästa vända.

Mitt förslag:
Nanorobot med uppdrag att ta sig runt någon slags spelplan.
Grymt få komponenter och lite mekanik.
Typ man får koppartråd och några supermagneter att ordna rörelse med.
Någon liten üc och lite annat småkrafs till kontroll.

Fast det var roligt med bredden på förslagen i denna tävling, bra jobbat! :bravo:

Håller med E-man, jag ser gärna att det ligger liite under tokproffsnivån.

/Wombat
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Marta »

Varför inte göra en enkel och anspråkslös påsktävling, eller jultävling senare i år?

Knåpa ihop en rolig prydnadssak med enkla och billiga komponenter som finns att tillgå överallt där sådant säljs. Endast några enkla regler för att hålla ner komplexiteten.

Ingen jury, inget smygande, inget krångel. Samtliga bidrag presenteras och alla får ge dem poäng. Allt helt öppet och en kort tävlingstid så det händer något och blir intressant att följa.

Tycker den tävlig som just håller på att avslutas har varit alldeles för pretentiös, stelbent, formell och tungfotad. Gör något enkelt och roligt som omväxling.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Glenn »

Jag tycker iofs den nuvarande tävlingen var ganska enkel och rak.. skicka in ett förslag, om du blev godkänd kunde du plocka ut en påse med komponenter i valfri elfabutik, och sen meckla ihop bidraget med dom tydliga klara reglerna.

Visst, man hade kunnat hoppa över juryn och presenterat samtliga bidrag för röstning av medlemmarna, men så mycket mer än det vet jag inte ?

Jag tycker dessutom samtliga projekt har en tydlig "hobbyprägel" ?


Med det sagt så ser jag gärna fler tävlingar, det får gärna vara lite blandat med tider och svårighetsgrad.. Tänk på att folk bor på olika ställen, robottävlingar och sådant som måste mätas av någon kräver ju en massa forslande av grejerna fram och tillbaka.

Jag är absolut för att ha tex "julpynt-tävling" och liknande, enkla regler, kort tävlingstid och sen bara röstning rakt av.
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Scorpiion »

Jag ser också gärna fler tävlingar då jag inte fick tid att vara med denna gång... Men måste ifrågasätta svårighetsgrader som folk pratar om. Om det ska vara en "proffs" klass och en "nybörjar" klass, vad är då definitionen av dessa? Folk med många år i branchen kan fortfarande anse sig som nybörjare etc etc.

Så i såfall, hur skulle man skjila på klasser? Annars tyckte jag att denna tävling hade en bra hobby inriktning som passade dom flesta.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tävling 2010?

Inlägg av psynoise »

Måste man bygga saker till varje tävling, kan vi inte köra frågesport för oss lata?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av JimmyAndersson »

Marta:
"Tycker den tävlig som just håller på att avslutas har varit alldeles för pretentiös, stelbent, formell och tungfotad."

Med tanke på att deltagarna får komponeterna gratis av Elfa, att det är fina priser i potten och dessutom att vinnarens bidrag kan bli publicerat i tidningen Datormagazin så går det inte att släppa allt vind för våg och bara säga "Varsågod, här får du gratis komponenter. Bygg nåt."


Glenn:
"man hade kunnat hoppa över juryn och presenterat samtliga bidrag för röstning av medlemmarna"

Främsta orsaken till juryn var för att sortera bort eventuella bidrag som skulle kunna vara på tok för enkla (t.ex tända en lysdiod) eller omöjliga (t.ex evighetsmaskin). Hade jag sponsrat med priser så hade jag gärna velat ha en säkerhet för att ett sådant bidrag inte skulle få anknytning till mitt företag. Men om evighetsmaskinen hade fungerat, så hade det förstås blivit tidernas bästa reklam för företaget. :D
Se även mitt svar till Marta här ovan.


Jag tycker dessutom samtliga projekt har en tydlig "hobbyprägel" ?

Ett av kriterierna var att vem som helst (med schema/lödvana) ska kunna bygga det vinnande bidraget.
Till de som tyckte att tävlingsbidragen var för enkla skulle jag vilja ställa frågan:
Varför deltog du isåfall inte själv med ett mer "avancerat" bidrag? :)


Sedan det här med svårighetsgrad:
De enda kriterierna i det fallet var att man skulle göra det bästa utifrån sin fantasi och skaparglädje, med ett begränsat urval av komponenter.

De flesta av forumets medlemmar sitter i precis samma sits när man ska göra ett "vanligt" projekt
och ca 1300 trådar i Projekt-delen visar att det inte är många som blivit stoppade av det förr.
Stora skillnaden mot tävlingen är att "vanliga" projekt inte ingår i en omröstning eller brukar belönas med lödverktyg från Weller.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tävling 2010?

Inlägg av Glenn »

Jimmyandersson: Alltså, för att förtydliga, jag tycker inte juryn var en dålig idé, jag menade bara att om man skulle förenkla var det i princip den enda grejen man hade kunnat plocka bort.

Och ang hobbyprägeln var inte det heller menat som nåt negativt, jag var/är ju själv med och mitt projekt är tämligen enkelt, speciellt elektriskt, det går ju inte direkt att göra tokavancerade saker med de premisserna, och det var väl knappast meningen heller.

Det bästa med tävlingen var att jag fick ändan ur och konstruera nåt :)
Skriv svar