Tävlings idéer

Elektronikforumets tävlingar
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26319
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Tävlings idéer

Inlägg av danei »

Visst skulle det vara kul med en ny tävling.

En ide jag fick efter den här tråden var att ha temat "internet anslutna prylar" För visst behöver man ha en webserver i brödrosten, eller varför inte i brevlådan? Jag spånar mer på att ha en i markisen och pelletsförrådet. Men jag är övertygad om att det finns många fler idéer på var man kan göra med dessa moduler. Eller för den delen med någon annan lösning.

Jag skulle kunna tänka mig att sponsra priser till en sådan tävling.
Är det någon som har andra idéer så lägg till dem här, så kan det bli en idébank.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tävlings idéer

Inlägg av GeekJoan »

Tycker jag låter som en mycket intressant ide.
Helst så ska det ju vara en pryl som användaren själv på ett lätt och enkelt sätt ska kunna konfigurera och använda till nästan vad som helst. Alltså inte bara en pryl som specifikt kollar om det kommit post i brevlådan.

Vi kanske kan ha tema internet som tävling, men det behöver inte vara en sensor som kollar saker, det kan vara vad som helst bara den är uppkopplad och gör något kul eller funktionsdugligt.
Tex:
1. Pryl som man kopplar in på valfri nätverkskabel och prylen talar om hur mycket trafik som passerar åt båda håll.
2. Pryl som tex kollar hur många som är inne på forumet just nu. Eller hur många prenumeranter har jag på min youtubesida? Visas på display av något slag.
3. Pryl som sitter på tex kylskåpet och (trådlöst) visar info som alla i familjen behöver veta. Informationen matas in från lämplig app eller hemsida ? En digital version av alla papper som normalt sitter där.
kylskåp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FPGAworld
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 september 2018, 12:41:08

Re: Tävlings idéer

Inlägg av FPGAworld »

Hej,
Jag driver ett gratis event i Stockholm och Köpenhamn. Vi har tänkt flera gånger att ha en tävling inom FPGA konstruktion eller applikation.
Om ni har idder så vore vi glada, Se fpgaworld.com.
Ni får gärna besöka oss nästa vecka.
Lennart
Skriv svar