Batteri urladdare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

GeekJoan skrev:Man får väl sätta dit en liten switch som kopplar ut zenerdioden om man vill ladda ur dom helt.

EDIT...

Kom just på en grej... Om jag sätter en zener diod efter som bara drar 2V så kommer jag ju inte komma upp i dessa watt tal som vi snackat om tidigare + att det kommer ta lång tid att ladda ur.

Vad skulle hända om man satte flera zd parallellt med tal som börja på 6, 5, 4, 3, och sluta med 2? Skulle 6an ta hand om spänningar över 6 och sen sluta funka vid 5.99 och 5an tar över och så håller det på så ner till 2V.
nja, tror mer på en vanlig parallellkoppling av motstånd. Det skulle dela upp sig i alla dioderna.När spänningen sjunker under 6 så skulle strömmen "öka" i dom andra.

Klarar batterina av hur stor ström som helst?

Watt är enheten, effekt är benämningen.
inget drar 2v
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10673
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

LOL... Herr beserwisse.
Det blir lätt så när man inte tänker och är korkad :lol:
Användarvisningsbild
nedo
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 juni 2003, 13:37:48

Inlägg av nedo »

Förmodligen tänkt en massa fel nu men jag hadde lite att göra och tänken på hur det skulle kunna göras snurrade runt i skallen

Bild

R5 - Effektmotstånd
R3 - Skulle man kunna reglera hur mycket som batteriet skulle laddas ur. Lite oms lag för att räkna ut det :)
D2 - Lysdiod än vad det nu är för symbol jag valt
V1 - Batteriet som skall laddas ur

Tanken är att när batteriet säts in så trycker man på knappen för att ladda ur det och reläet slår till. Strömmen kommer då att gå igenom effektmotstånd (R5) och dässutom ge ström till op förstärkaren som skulle driva reläet efter det att man släpt knappen och spänningarna in till op förstärkaren är rätt ( kan ha vänt plus och minus fel :shock: ) när Sedan spänningen över R2 sjunker under värdet på D3 så kommer op förstärkaren att gå låg och reläet slå av och bryta all ström från batteriet

D1 - Tänkt att skydda saker när reläet slår ifrån skall bli en backspänning då enligt mina lärare och har för mig att det var med en diod man skulle avhjälpa det.
D3 - Tänkt för att kunna ge en konstant referens spänning skall väljas ganska låg
D2 - Lysdiod denna kommer sucesivt att bli svagare sken efersom baterietladdas ur, man skulle även kunna tänka sig att den placeras parralelt med D3 för att få ett mer defenetivt avbrott när batteriet är färdig urladdat.

Har säkert gjort en jävla massa fel och så, men det var bara en tanke

(Motståndens värde är inte alls genomtänkta)
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

GeekJoan skrev:LOL... Herr beserwisse.
Det blir lätt så när man inte tänker och är korkad :lol:
Om jag inte minns fel stavas det Besserwisser... :mrgreen:

Ärligt talat tycker jag inte att man är korkad för att man inte har koll på alla termer och enheter. Speciellt inte om man som du har elektronik som hobby.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skulle någon kunna svara på varför man ska ha en batteriurladdade som avbryter?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10673
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

v_jocke, klart man ska skriva rätt. Jag vet egentligen att det heter effekt och inte watt.

danei, någon skrev här innan att en del typer av batterier ska laddas ur helt medan andra inte ska det. Jag har faktiskt inte koll på om det stämmer. Men jag har aldrig laddat ur mina batterier helt för jag tycker dom är svåra att få igång ingen om dom legat urladdade ett tag.
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

På ELFAs faktablad om batterier kan man läsa vad som gäller om laddning och urladdning av NiCd och NiMH. Se sidan 1331 och 1332 i katalog nr 51 eller http://www.elfa.se/se/fakta.pdf om det passar bättre
Skriv svar