Batteri urladdare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Batteri urladdare

Inlägg av GeekJoan »

Jag byggde en batteriurladdare för ett tag sen.
Då använde jag dom här guldiga effektmotstånden Arcol.

Nu funderar jag på om jag istället kan köra på dessa http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012516.htm istället
Bild

Ex. jag ska ladda ur ett batteri på 6V 3A.
Ett motstånd på 10ohm, skulle ge:
I=U/R = 6/10=0.6A
P=U*I = 6*0.6=3.6W

Skulle ett motstånd av ovanstående modell på 4W klara av det eller skulle det bli tokvarmt?

Vad betyder detta:
≤18 Ω: ±400 ppm/°C
>18 Ω: ±260 ppm/°C



Denna byggde jag förut:
Bild
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

det där sista betyder nog hur mycket motståndet ändras vid olika temperaturer.

Fixa en strålkastar glödlampa som sitter i bilen. De drar en jävla massa ström. Man kan samtidigt se på ett ungefär hur urladdat batteriet är.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Nä, vill inte ha glödlampa liggandes i en verktygslåda.
Har haft det förut.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Jag skulle valt ett som palla lite mer effekt, typ 7W eller nått. Så att saker och ting inte smälter menar jag :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

OK, säg att jag tar ett som är på 10-15W. Pallar detta motståndet med det utan att bli tokvarmt, eller blir denna typen av motstånd lika varam?
Dom här Arcol som jag körde med förut blir så varma att man inte kan peta på dom.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Effekten måste ju försvinna på något sätt. I regel sker detta i form av värme. Så det är i princip de fysiska dimensionerna på motståndet som avgör hur varmt det blir. Men det finns motstånd med kylflänsar och motstånd med kapslingar för montering av kylfläns, typ TO220.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man kan ju alltid sätta dit en fläkt på urladdnings bryggan, men den blir ju inte lika enkel då. En dator fläkt funkar hyfsat på 6V, den kan behöva lite start hjälp,
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Tanken är att den ska bli så billig och liten som möjligt.
Om pengar inte vore nått problem så skulle jag köpa det största motståndet jag hitta och sätta det på ett ton stort koppar block med 500 stora fläktar som kyler den och en lastbil som fraktar runt grejerna. Eller så skulle jag helt enkelt köpa upp Duracell och aldrig ladda ett batteri igen.

Synd att ingen kan komma på nått sätt att invertera effektförbrukning så att det blir kallt av det istället. Vore ju helt fantastiskt om man kunde göra en CPU som blev kallare för varje steg man överklockade den :wink:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Har tänkt på en annan grej som skulle vara bra. På den där urladdaren som jag byggde förut så hade jag två lysdioder som indikerade när batterierna började bli urladdade nog. Så man fick hålla lite kolla på dom, så inte batterierna blev för urladdade.

Jag har sett en del som använder ett vanligt bil relä för att stänga av urladdnings funktionen när spänningen är för låg.

Finns det något annat smartare sätt att ha en avstägnings funktion?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Beroende på typ av batteri, så bör man känna av spänningen så man inte djupurladdar batterierna.
Byggs lämpligen med op-förstärkare som driver ett relä
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Zenerdioder kan vara användbart åxå... jag skulle nog använd nån konstruktion med typ zdiod, transistor och relä. Kanske.

Men det det finns ju många lösningar på samma problem. :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

En zdiod på 2V skulle väl automatiskt stänga av? Sätta den efter hela kedian med indikator och motstånd.
Finns det inte mer än 2V kvar i batteriet så skulle den ju sluta leda.
Har jag fel?
Highlander
Inlägg: 18
Blev medlem: 3 juni 2003, 13:34:02

Inlägg av Highlander »

du har så rätt så och varför göra det svårare än det behöver vara???
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

varför ladda ur ett batteri som inte tål att laddas ur i botten? behöver de laddas ur. NiKd batterier behöver laddas ur men dom mår bra att bottnas. Det gäller även NiMh till viss del. Bly batterier tål det inte och behöver inte laddas ur heller. Eller är det jag som inte fattar?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Man får väl sätta dit en liten switch som kopplar ut zenerdioden om man vill ladda ur dom helt.

EDIT...

Kom just på en grej... Om jag sätter en zener diod efter som bara drar 2V så kommer jag ju inte komma upp i dessa watt tal som vi snackat om tidigare + att det kommer ta lång tid att ladda ur.

Vad skulle hända om man satte flera zd parallellt med tal som börja på 6, 5, 4, 3, och sluta med 2? Skulle 6an ta hand om spänningar över 6 och sen sluta funka vid 5.99 och 5an tar över och så håller det på så ner till 2V.
Skriv svar