PROM utan fönster=OTP?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

PROM utan fönster=OTP?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har bara en kort fråga som kommer göra denna tråd rekordkort :D

Om en krets sägs vara ett "Molded PROM" men samtidigt finns varianten "Windowed PROM", windowed borde väl då betyda att minnet kan programmeras och raderas mha UV-ljus många gånger medans om det är molded så gissar jag att det bara går att programmera en enda gång (dvs OTP) för att UV-ljus går väl inte igenom plasten, för om den gjorde det vore det ganska meningslöst med "Windowed".

Alltså, mina ofönstrade PROM är OTP, eller?

Bifogar datablad.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5773
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: PROM utan fönster=OTP?

Inlägg av rvl »

Kort svar är väl ja, men... det finns andra typer av strålning, eller så går det att fräsa och fräta bort plasten. 8)
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: PROM utan fönster=OTP?

Inlägg av hummel »

Har den quartzglas går den att radera med UV-ljus. Glaset var dyrt att tillverka så lägre kostnad utan glas.
Det går att radera dom utan glas med joniserad strålning, röntgen men det får nog räknas som överkurs.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: PROM utan fönster=OTP?

Inlägg av Hobbyisten »

Här lär man sig saker, EPROM kallas numera för Reprogrammable PROM iaf i den variant du har. EEPROM vore väl att föredra ?! Jag tror som dom ovan att den utan fönster bara går att programmera en gång.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: PROM utan fönster=OTP?

Inlägg av gkar »

Alla prommar, även de utan fönster går att programmera många gånger.
Det är bara det att det inte går att radera de utan fönster enkelt. ;-)

Men skriva nollor, det kan du göra en itaget tills hela kretsen är nollad.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: PROM utan fönster=OTP?

Inlägg av xxargs »

Inte riktig sant för alla prommar - maskade prommar och de med fusible-link gick inte att radera...


På gamla jobb för många år sedan så brändes det tusentals med OTP-prom. Skall det vara med fönster för radering så blev det genast keramiska modeller på kapslingen och därmed dyrare - det är svårt med klara plaster som släpper igenom UV-ljuset med den korta våglängden som användes för raderingen (tillräckligt kort våglängd - 253.7 nm ~ 4.88 eV per foton ) och är i området nära gränsen för att generera Ozon (kräver 5.13 eV för att spräcka en syremolekyl). lågtrycks UV-lampor ger också ganska mycket strålning vid 184.9 nm med energin 6.7 eV per foton vilket troligen står för den största Ozon-genereringen, även högtrycks hg-lampor ger en smula energi vid 184.9 nm och därför sönderslagna sådana också luktar ozon.

sedan börja det dyka upp EEPrommar i samma pinning och timing som klassiska EPrommar - vilket var försmaken till det som senare blev flash-minnen

IC-tillverkning använder UV i området 10 nm för dagens 10 och 7 nm-processer och en foton med 10 nm UV har energin motsvarande 124 eV per foton. - kort sagt fotonerna är jättesmå och missar de flesta atomerna i tex, fotoresist och de flesta av dem går ned i underlaget. träffar det en fotoresist-molekyl så ger det sekundär-emissioner liknande som en älgstudsar-kula som svampar upp sig i passaget och det blir stort hål - mycket större än det man tänkt sig eller önskar. Träffar det underlaget (kislet) så är risken stor för sekundäremission som slår backut och in i fotoresisten igen och och gör det större kring kanterna på det som belyst. Mycket av UV-ljuset tar också sig en bit ned i kislet (kisel är egentligen genomskinlig - att den ser metallgrå ut är att skillnaden mellan luften och kislets yta rent dielektricitetsmässigt är så stor att mycket av ljuset studsar ut igen direkt vid ytan) och potentiell kan skada lagren som är gjorda innan.

Energin av 124 eV för 10 nm UV är som att bli träffad av pansabrytande projektil medans 6.7 eV för 184.9 nm är motsvarande cal. 22 och 4.88 eV för 253.7 som en 4.5 mm luftgevärskula - och violett (400 nm, 3.1 eV) är ungefär motsvarande att kasta smånötter på en person.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: PROM utan fönster=OTP?

Inlägg av Icecap »

nybörjarnörd: EEPROM betyder "Electrically Erasable Programmable ROM" - så en UV-raderbar EPROM är INTE det samma.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: PROM utan fönster=OTP?

Inlägg av Hobbyisten »

Det visste jag Icecap, det var därför jag skrev att EEPROM väl vore att föredra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PROM utan fönster=OTP?

Inlägg av Glenn »

eeprom används mest för mindre seriella "minnen", vill man undvika UV-radering så brukar man ersätta med flashrom, det finns oftast direkt kompatibla modeller.

På mina spectravideo-carts så ersatte jag 27C256 med 27F256, delvis för det är enklare men framförallt för jag fick tag på en batch sådana billigare än epromversionen :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: PROM utan fönster=OTP?

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul, jag har erfarenheter av 27C256.

Sitter bl.a i mitt första försök till CPU-bygge.

256k/8=32kB dvs hälften av vad en 6809 kan adressera, enklast är ju att dela 64kB-arean på mitten vad gäller PROM/RAM.

MVH/Roger
PS
Intressant att man tycks kunna göra "Force Erase" av inkapslade typer med dom rätta verktygen (röntgen :) ). Intressant också att man kan sätta alla celler till noll en och en som en slags elektrisk Erase-rutin, fast är det sant? Bränner man inte av saker när man programmerar? Å andra sidan om man kan radera det så stämmer ju inte det. Ibland är EPROM raderade till ettor tror mig ha förstått.
Skriv svar