Dagsljus i mörka utrymmen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ljusfreaken
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 januari 2019, 21:43:44

Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av Ljusfreaken »

Hej!

Helt ny här känner jag mig mycket osäker på om jag nu kanske ställer en helt orimlig fråga :roll:

Har sett att det finns lite olika inlägg om syntetiskt dagsljus, och då mest kopplat till uppvakningslampor. Min fundering gäller möjligheten att i ett rum, helt utan dagsljusinsläpp, få till en ljuspanel med dagsljus som till exempel bakom en gardin simulerar ett fönster. Det riktigt intressanta blir förstås om denna ljuspanel på något sätt kan kopplas till en sensor, placerad i äkta dagsljus, som styr en dimmer "bakvänt" :idea: . Det vill säga att ljuspanelen lyser som starkast när det är ljusast ute, är helt släkt på natten och styr steglöst däremellan, så att ljuspanel beter sig som om det vore ett riktigt fönster. Misstänker i och för sig att det kanske är lite mer komplicerat än så, om man även ska få in dagsljusets skiftningar i färgtemperatur. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att koppla en utomhuskamera, riktad upp mot himlen, till en stor TV-skärm och hänga för en gardin - men frågan är om det blir tillräckligt ljusstarkt .....

Jag är väldigt intresserad av om någon har en idé hur ett sådant här arrangemang skulle kunna konstrueras. Jag är inte så priskänslig men tycker förstås att det av energiskäl behöver vara någon form av diodljus.

Väntar spänt ..... :)
Tommy
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag hade för längesen kontor i en källare och bytte lysrören till Osram Biolux. Det var otroligt effektivt och om jag glömde att släcka dom vid fyratiden så var jag pigg och vaken hela natten.
https://www.lysman.com/sv/articles/57/l ... tag249=357

Börja med att köpa ett eller fler sådana lysrör i lämplig längd.
Sedan behöver du ett drivdon med justerbar effekt som exempel dessa:
https://www.conrad.se/o/foerkopplingsdo ... ysr%C3%B6r

Montera allt bakom ditt fönster med drivdonet och hållare för själva röret.
För att testa att justera behöver du bara en vanlig potentiometer som du kopplar till 1-10V ingången.

Sedan finns det 100 sätt att få det styrt över dagen. Jag hade nog valt att gå på ett schema enligt soluppgång/solnedgång istället för ljussensor så man slipper förändring när det mulnar. Själv behövde jag ingen dimmer eftersom det var enda belysningen i rummet. När man var där så ville man ju ändå ha full styrka.
Ljusfreaken
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 januari 2019, 21:43:44

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av Ljusfreaken »

Jättestort tack för blixtsnabbt svar! Ja, jag kanske får sänka mina pretentioner något. Såg framför mig att man kanske skulle kunna arrangera något som verkligen betedde sig ljusmässigt som ett riktigt fönster. Tänker nog också att man kanske ändå vill övergå till lite varmare och mysigare belysning på kvällen. Men ditt förslag är handfast och konkret, så jag ska fundera vidare. Tack än en gång och sov gott!
Tommy
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av sodjan »

> ...så man slipper förändring när det mulnar.

Det kanske var ju den effekten som man ville ha? :-)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av Krille Krokodil »

IKEA har ljuspaneler och där folk som hackar dem.

FLOALT LED ljuspanel med trådlös styrning, dimbar, vitt spektrum
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10302969/

#145 IKEA Trådfri Hack with Gateway, Raspberry connection
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1153
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av rysshack.se »

Det svåra är att få med hela frekvensspektrat som solen har.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av Icecap »

Att fixa en ljussensor som i sin tur styr en PWM för dimningen är helt klart möjligt - jag gör det till våra skyltar.

Det svåra är nog att få rätt spektra på ljuset.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av FormerMazda »

Allt beror på hur mycket du vill/kan bygga själv, och vad du sätter för krav.
Ska det följa färg och intensitet ute med en så korrekt återgivning du kan inne med RA nära 100, då är du på en hög nivå som kommer kräva en hel del.

Men Mr Frenzys lösning är den jag tror på för gemene man. Och det viktiga är som han nämner ett rör med högt RA, ofta kallas dom då för nåt med BIO / till för odling mm.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av NULL »

Annars kanske du kan ta in det riktiga ljus utifrån via optisk fiber, det finns ett företag som har tagit fram en sån lösning...
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av FormerMazda »

Jag såg en DIY-lösning på tuben där dom ledde in ljus via en slang fylld med mineralolja. Det var rätt coolt, men hur många slangar man behöver för att få nåt nämnvärt ljus vetetusan..
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av GastonDeVille »

En inte alltför långsökt artikel
https://fof.se/tidning/2014/2/artikel/l ... -patienter
Fast egentligen sökte jag efter info om en sorts ljusschakt i Japan som jag såg för ett tag sen
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av säter »

Vad är anledningen till det hela?
Håller du till i någon källarbunker utan fönster?
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av jako »

Kan VELUX Ljustunnel vara en lösning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av grym »

dela upp problemet i två delar

1 stor tv bakom fejkfönstret, ha kamera ute eller uppkopplad mot någon kamera långt bort

2 ordna dagsljus med lampor, finns en del förslag ovan
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av E Kafeman »

Mycket RGB lysdioder bakom tryckta plastfolier samt förstärka intrycket med att ge öppningarna perspektiv och djup kan vara rätt effektfullt sätt att skapa fejkade fönster och ljusschakt.
smart-design-skylights.jpg
Det rör sej om rätt kraftiga belysningar, då det är svårt att tävla med solen att ge så stor mängd indirekt belysning, dvs indirekta ljuskällor, att det ger intryck av utomhusbelysning.
Även om solen är i moln så så strålar rätt mycket indirekt ljus från större delen av himlen.
sky-sign.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar