Bygga ut batteribank för APC UPS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Bygga ut batteribank för APC UPS

Inlägg av Agamemnon »

Jag har en APC Smart-UPS 2000RT som ingår i mitt lilla reservkraft system. När strömmen går drivs det viktigaste via denna UPS och jag har god tid på mig att få igång elverket. Då UPSen är av onlinetyp så hjälper den till att snygga till strömmen från elverket. Så långt funkar allt bra. Men nu skulle jag vilja utöka batteribanken för att få lång drifttid på batterier. Planerar byta ut de interna 4st 12 volt blybatterierna mot 4st stora 100Ah. Skulle detta kunna fungera rakt av eller kommer jag få problem med laddning av så stora batterier eller att UPSen helt enkelt vägrar jobba med andra än sina egna batterier?

Tanken är även att utöka systemet i framtiden med solceller för att kunna tanka batteribanken vid längre avbrott.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Bygga ut batteribank för APC UPS

Inlägg av Agamemnon »

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga ut batteribank för APC UPS

Inlägg av mrfrenzy »

Den är specad till att klara 4st externa batteripack SURT48XLBP på vardera 48V 7.5Ah.
Om dom inbyggda batterierna också är 7.5Ah så blir det en total kapacitet på 37.5Ah.
Förmodligen går det bra med mer men det finns en liten risk att mjukvaran helt enkelt stänger ner när 37Ah är förbrukat.

Batterierna kommer laddas fullt oavsett.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Bygga ut batteribank för APC UPS

Inlägg av Agamemnon »

Tack för svaret. Tror du det är bäst att satsa på AGM batterier då original ska vara någon sort av den typen? Det står inte uttryckligen AGM dock. För dom laddas väl med något högre spänning och det lär väl inte vara bra att ha vanliga deep cycle batterier då?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Bygga ut batteribank för APC UPS

Inlägg av swapper »

Hej, lång ramble om mina erfarenheter...

Jag har precis konverterat två upser till extern batteridrift.
Den ena är en Smart ups 1500 och den andra en Smart ups 3000
1500an är 24v och till denna har jag kopplat två externa 28ah gel batterier.
Största problemet jag sett själv och sett andra testa är att de inte klarar maxlast mer än för den inbyggda designade gångtiden.
Så modeller som har möjlighet för externa batteripacket och aktiv konstant kylning klarar betydligt längre gångtider med högre effekt än de som inte har.
1500 modellen har faktiskt en fläkt i sig som går igång när den bli varm (dock riktigt varm)
Det som blir varmast i dem är transformatorerna då dessa inte har lika bra aktiv kylning som elektroniken.
Har fått en del bra info från "FFcossag" ser ut som att en 2200 kan ge ca 1500W kontinuerligt men är då rejält varm.

Själv belastningstestade jag 1500 modellen med 1000W och då blev ledningarna från batterierna ganska varma (ca 8 kvadrat kabel).
Inte så varma så det skulle vara någon fara men ville vara helt säker så jag investerade i 16kvadrat kabel från biltema med tillhörande kabelskor (och krimptång)
Känns mycket säkrare och väldigt mycket snyggare installation. Lödade kablaget direkt på moderkortet i UPSen för att ta bort alla potentiella kontaktytor som kan bli varma.
Körde ut kablaget genom plåten bak där man normalt sätter övervakningskortet om man har ett sådant med två chassiegenomföringar för dragavlastning.

Till 3000W modellen har jag dragit samma kablage, dessa är på 48v och där sitter det totalt 8 stycken 28ah batterier.
Denna har jag helt avstängd och står mest som "nödström" om man har längre avbrott, kan användas för att tillfälligt köra lite högre laster om det är strömavbrott.

3000W modellen har en rätt hög standby då den har fläkt osv. Värst standbyström verkar dock "online" modellerna ha av förklarliga skäl.
Testade en 1000W online modell men fläktarna lät väldigt mycket och standby strömmen var nära 100W utan något kopplat med fulla batterier.

För att justera laddspänningen kan man koppla upp sig mot UPSen via seriekabel (har bara fått det att fungera via den faktiska serieporten på UPS, ej via USB)
Sen mäter man spänningen på batterierna och justerar värdet så det matchar det man vill ha. Många av dessa APC upser (äldre modeller) har ett rykte om sig att koka av elektrolyten i batterierna pga för hög laddspänning.
Bättre att ligga lite lägre och få något kortare gångtid, ofta inte något problem om man har externa batterier.

Kan tillägga att en annan stor fördel att ha externa batterier är att UPSen inte värmer upp batterierna av sin normala avgivna värme.

URL till info om serie läget för att programera om eeprom
http://www.jjoseph.org/notes/apc_smartu ... at_voltage

Jag fick mixtra lite med en av upserna för att få den att förstå att den hade fått nya batterier och framförallt större batterier.
Finns en parameter i EEPROM där man kan ange antal externa batterier den har (även på modeller som inte har anslutning för det)
Samt att man kan köra en "hård" batterikalibrering där man har minst 30% last på upsen (värmelement eller dyl) sen tvingar man över den att köra helt slut på batterierna.


Edit:
lite bra länkar
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000031868
Alternativt kan man köpa startkablar med 10mm2 och klippa av
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000034144
AGU säkringshållare för höga strömmar
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000032927
AGU säkringar
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000032928
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga ut batteribank för APC UPS

Inlägg av mrfrenzy »

Intressanta erfarenheter men just detta är nog mätfel:
Testade en 1000W online modell men fläktarna lät väldigt mycket och standby strömmen var nära 100W utan något kopplat med fulla batterier.
En 1000VA APC online ska ha ungefär 30W egenförbrukning vid fullast, mindre vid låg förbrukning.
En vanlig stickproppsmätare visar grovt fel på denna typen av apparat.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Bygga ut batteribank för APC UPS

Inlägg av swapper »

Ahh var väldigt förvånad att den drog så mycket mer.
Var mycket rintigt mätt med sådan mätare.
Sen är upsen i fråga säkert minst 10 år gammal.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygga ut batteribank för APC UPS

Inlägg av danielr112 »

Kört med lite blandat APC och Compaq 1000-2000VA och tomgång på ca 30-40w i min erfarenhet. Nästsan alla mina har haft externa pack. Den med störst hade 150Ah 24V istället för inbyggda 7Ah. Funkade fint och rullade säkert 5 år i ur och skur.

Man får ha lite koll då dom inte är gjorda att snurra allt för länga på hög last.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Bygga ut batteribank för APC UPS

Inlägg av Agamemnon »

Tack för denna info. Smart-ups har ju ettriga fläktar som går på fullt ös hela tiden så den tycker jag håller sig sval. Man kan inte ha den i möblerade rum dock. Den är väl gjord för att stå i serverrum och fräsa.

Har mätt lite på originalbatterierna och tycker den har en något låg float spänning på ca 13,20 volt per batteri eller 52,4 över alla 4. Funderar på om den är smart nog att temperaturkompensera spänningen? Om inte så kan det ju vara lågt för att ha marginal.
Skriv svar