Elen försvann i hela väggen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Happylee
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 januari 2019, 12:22:00

Elen försvann i hela väggen

Inlägg av Happylee »

Hej, hoppas att någon el-kunnig kan hjälpa mig.
Jag stängde ett vägguttag i ett rum - monterade ur insatsen och isolerade samtliga kablar med eltejp. Nu funkar inga vägguttag från den väggen, alltså inte uttagen i det intilliggande rummet. Vad kan detta bero på? Tack för hjälpen.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Elen försvann i hela väggen

Inlägg av RADIOT »

Kablarna var säkert skarvade i det uttag som du demonterade.
Happylee
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 januari 2019, 12:22:00

Re: Elen försvann i hela väggen

Inlägg av Happylee »

Tack för snabbt svar! Är den enda lösningen att montera tillbaka enheten?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Elen försvann i hela väggen

Inlägg av FormerMazda »

Nej, du kan skarva kablarna bara.
Viktigt dock att du skarvar med rätt saker, glappkontakt = fara för liv och/eller brand.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elen försvann i hela väggen

Inlägg av mrfrenzy »

Observera att det ska sättas ett doslock utanpå. Det är inte tillåtet att spackla igen hålet eller skruva fast ett skåp framför.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Elen försvann i hela väggen

Inlägg av arvidb »

FormerMazda skrev:Viktigt dock att du skarvar med rätt saker, glappkontakt = fara för liv och/eller brand.
... och skarvar på rätt sätt! Jorden på fel ställe = dödligt. Det går inte att lita på kabelfärgerna utan detta måste mätas. Med tanke på frågan så låter det som om en elektriker bör anlitas (och borde ha anlitats från början)? Och då tänker jag inte så mycket på att det är olagligt utan mer på att folk faktiskt kan dö och/eller hus brinna ner, rätt snart eller om flera år, om det blir fel.
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Re: Elen försvann i hela väggen

Inlägg av Dennis_F »

Då vägguttaget dessutom troligtvis sitter rätt långt ner på väggen (under typ 2 meter från golv) måste dessutom doslocket vara av den fastskruvade typen. Snäppfästen duger alltså inte.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elen försvann i hela väggen

Inlägg av Nerre »

Happylee skrev: Jag stängde ett vägguttag i ett rum - monterade ur insatsen och isolerade samtliga kablar med eltejp.
Eftersom ingen annan har skrivit det så får väl jag göra det: Det arbete du gjorde kräver behörighet, med tanke på din oförmåga att förstå felet har du knappast behörighet, därmed har du formellt sett begått ett lagbrott.

Vad värre är så har du troligen inte bara "haft sönder" din elanläggning utan du har dessutom gjort den farlig (som flera har påpekat måste det sitta antingen ett uttag eller ett skruva doslock över dosan, eltejp för att isolera ledarna är jag också lite tveksam till om det är tillåtet).

Som arvidb säger bör du ta hem en elektriker.
Happylee
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 januari 2019, 12:22:00

Re: Elen försvann i hela väggen

Inlägg av Happylee »

Hej, tack för alla svar.
Jag har givetvis skruvat på ett doslock. Kommer inte att ge mig på att skarva sladdar, utan tar in en elektriker isf.

Det låter ju förskräckligt om jag har ”haft sönder hela min elanläggning” genom att använda eltejp. Jag ringer en elektriker (som BTW aldrig kommer ut för ett så litet jobb), och hoppas att ingen upptäcker mitt lagbrott under tiden...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Elen försvann i hela väggen

Inlägg av TomasL »

Problemet uppstår när kåken brinner upp, och dina nära och kära brinner inne.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Elen försvann i hela väggen

Inlägg av ojkroken »

eftersom du har kopplat ur kablarna så måste du när du gjorde de ha brutit en säkring. ta och bryt den igen till en elektriker kommer så är det lugnt med tejpade kablar . då kan inget hända.
Skriv svar