Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peterosd
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 september 2009, 13:48:34

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av peterosd »

Jag kör 5.0.2 under Linux, men jag körde även 5.0.1 innan och 5.0 innan dess, utan de problem som du upplever... Version 5.x.x är i sin tur uppdaterade från version 4.xx

Jag har även några installationer på Windows 10 som inte har "ditt" problem...

Testa att uppdatera utan att ta bort dina projekt. Om det skulle strula efter uppdateringen kan du testa att skapa ett nytt projekt för att se om problemet kvarstår. Skulle det ändå inte funka efter det, så hade jag nog valt att avinstallera KiCad och raderat allt jag kunde hitta som tillhör KiCad för att göre en så ren installation som möjligt av programmet igen.

Men som sagt jag hade valt att uppdatera och sedan skapat ett nytt enkelt projekt för att se om det fortfarande är problem... Eller testa att skapa ett nytt projekt med den versionen du har installerad nu...

/Peter
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av opampen »

Tack för din hjälp! Jag ska gå vidare med det du föreslår så får vi se hur det kommer att fortlöpa!

Du nämner uppdateringar då menar du till version 5.0.2 antar jag? För några andra uppdateringar kan jag inte se att det finns förutom från äldre versioner 4.0 till 5.2.
peterosd
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 september 2009, 13:48:34

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av peterosd »

Hej.

Ja, jag menar till version 5.0.2

Jag är lite nyfiken på om du försöker skriva ut mönstret spegelvänt? Det verkar finnas en bugg i biblioteket wxWidget som kan ge det fenomen som du råkat ut för med tomma utskrifter. Testa och skriva ut med dialogrutan "Mirror" markerad/inte markerad för se om det blir någon skillnad...

Ett annat sätt att komma runt problemet kan endera vara att exportera mönstret som en .svg-fil eller plotta mönstret...

/Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Inlägg av opampen »

Jag har nu testat med spegelvänt men det gjorde tyvärr ingen skillnad!

Testade att exportera som en SVG-fil men det blev en tom ruta då också!

Men då får jag nog göra som vi sa tidigare att uppgradera till 5.0.2 så får vi se.
Senast redigerad av opampen 26 januari 2019, 21:12:23, redigerad totalt 1 gång.
sc3
Inlägg: 173
Blev medlem: 10 januari 2011, 11:05:40
Ort: Umeå

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av sc3 »

Du har ritat i rätt lager? Vad händer om du kryssar i alla lager vid utskrift?
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av opampen »

Jag har nu ominstallerat programmet till version 5.0.2 och nu går det att skriva ut PCB-filerna!

Men när jag skriver ut blir det 0,25 mm. bredd på ledningarna? Jag har varit noga med att ställa in 1,0 mm. i själva processen när kortet ritas!

Det konstiga är att i förhandsgranskningen kan man se att det blir rätt bredd 1 mm. Det är alltså först när jag skriver ut på pappret som bredden bara blir 0,25 mm.?
Senast redigerad av opampen 26 januari 2019, 23:26:37, redigerad totalt 1 gång.
peterosd
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 september 2009, 13:48:34

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av peterosd »

Se där... Grattis!

Kolla skrivarinställningarna när du ska skriva ut så att du inte förminskar (skalar om) utskriften. Dubbelkolla att du har rätt storlek på sidan (A4) både i KiCads inställningar och på skrivaren. Då utgår jag ifrån att du har en skrivare i A4 format. Kolla gärna att du har inställningen "Accurate scale 1" ikryssad när du ska skriva ut (se bilden i mitt tidigare inlägg, ungefär mitt i...)

/Peter
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av opampen »

Tack, Peter! Jag ska kolla inställningarna!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av TomasL »

utskrift på papper stämmer aldrig någonsin med de värden du valt.
Det kan ju helt enkelt vara så att din skrivare/drivrutin inte kan skriva ut de storlekar du valt.

Nu gäller det iofs mindre ledarbredder, där de flesta skrivare är begränsade.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av opampen »

Det var faktiskt så att det var en inställning för skrivaren! Hade missat att markera under "Anpassningsalternativ" "Skriv ut dokument på A4". Har kollat att rita i lite olika bredder nu och det fungera bra!

Så nu är problemet löst! Allt fungerar som det ska och vi får hoppas att det så kommer fortsätta!

Så nu kan vi "stänga det här ärendet"!

Tack alla som hjälp till och speciellt till Peterosd!
Skriv svar