Hur byta batterielement i batteripack CM-89 till Icom M7?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Hur byta batterielement i batteripack CM-89 till Icom M7?

Inlägg av sparcraft73 »

Hej,

jag har ett batteripack Icom CM-89 till en liten handhållen VHF-radio som är dåligt. Jag har beställt nytt batterielement till detta men förstår inte hur jag skall kunna byta detta utan att förstöra höljet. Är det någon som har ett tips på hur jag skall klyva höljet som ser helgjutet ut utan skruvar eller clips? Vill helst inte förstöra genom att bända med mejsel på fel ställe.

Tack på förhand!
IMG_1754.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur byta batterielement i batteripack CM-89 till Icom M7

Inlägg av tecno »

Bågfil, klyva kortsidorna botten och sedan se hur locket ser ut.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Hur byta batterielement i batteripack CM-89 till Icom M7

Inlägg av Bjaellerud »

Det batteripaket du har köpt verkar vara till ICOM IC-R1, denna radio hade ett sådant paket inne i radion, sen kunde ytterligare batteri likt ditt CM-89 sättas på.
det gröna batteri du har på bild visar en sladd med liten vit kontakt, sådan finns INTE i ett slutet batteripaket, utan bara i IC-R1.

ICM7 har inget batteri invändigt, (som IC-R1) och kan bara köras med CM-89 plus några andra liknande typer.
CM-89 kan inte tas isär utan våld, och får du isär det passar nog knappast det batteri du köpt, eller blivit rekommenderat att köpa.
det skall finnas termosäkring etc för laddningens skull.

Alternativet för att köra vidare med IC-M7 är att försöka få tag på batteripaket BP-90, i vilket man kan stoppa in 6 st AA celler, dvs ej laddningsbara. Ja laddningsbara R6:or om du tar ur dem och laddar på annat sätt.

Är din CM-89 stendöd finns inget att vinna på att försöka laga det, därmed är våld tillåtet, kanske går det att limma ihop. Men det är segt....

Jag rekommenderar BP-90 med 6 x AA (LR6) och att du helt enkelt köper sådana celler när du skall använda radion på båten i sommar.

Kan gå att finna BP-90 på E-BAY


Roy
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Re: Hur byta batterielement i batteripack CM-89 till Icom M7

Inlägg av sparcraft73 »

Jag lyckades nu öppna botten på batteripacken och det ser ut som att man med lite pill skulle kunna byta cellerna men det kräver nog en del lödande eftersom anslutningen till radion är upptill och laddningsblecken är på baksidan nertill.
Det konstiga är dessutom att ersättningsbatteriet till CM-89 är på 7,2V medan jag mäter upp 10,74V på batteri-packen nu.
Jag får helt enkelt nöja mig med att den inte håller så länge nu för cellerna verkar inte utbytbara.

Jag fattar bara inte hur alla Batteri-websiterna kan ange detta batteri som utbytesbatteri till denna. det är ju rent lurendrejeri...
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Hur byta batterielement i batteripack CM-89 till Icom M7

Inlägg av Biker »

Dom flesta icomradion klarar väldigt brett då det finns massa olika batteripack.
Låg V massa Ah timmar , hög V men få Ah för att kunna få ut kanske 10W ur en bärbar

På sändande radio avgör batterpackets volt hur mycket sändareffekt man kan få ut.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Hur byta batterielement i batteripack CM-89 till Icom M7

Inlägg av Bjaellerud »

Återigen du har blivit lurad att köpa det batteripack som sitter invändigt i ICOM IC-R1 som är en mottagare med mycket liknande yttre.
Detta är en Marin VHF radio och ingen amatörradio.
Vissa egenskaper och spec är noga reglerade.
Exvis effekten 1 och 5 W.
5 W får man med 12,5 Volt matningsspänning.
Exvis från yttre 12 Volt matning med sladd.
1W är alltid 1 W även med mitt föreslagna batteripack 6 x R6 dvs 9 Volt.
Försöker du sätta in andra celler i CM89 kommer laddningen i laddstället, om du har ett sådant, att bli helt fel. Ja även laddning med sladd kommer att ta en evighet.
Så det är inte att rekommendera att försöka bygga om CM89.

IC-M7 är en marinradio såld från 1991, dvs den kan vara upp till 27 år gammal.
På den tiden gällde NiCad-celler i batteripaketen, idag säljs i stort sett bara NiHeH celler, vilka har en helt annan kapacitet, därmed blir laddningen fel. Ytteligare ett skäl att skippa CM89. Och försök skaffa en BP-90 då kan du trots radion ålder använda den länge ytterligare.

På den tiden, 1990 talet, var sändaren byggd med vanliga transistorer dvs inte MOS fel som imagens radiostationer kan ge mycket hög effekt och tolererera stora spänningsområden.

IC-M7 har även en effektregulator, som stabiliserar uteffekten till, 1 resp max 5 W, dvs den är påkostad för att klara kraven för em marin VHF radio.

Roy SM4FPD
Skriv svar