luftkomressor i servicebil
luftkomressor i servicebil
hej,finns det någon som har kläm på hur stor effekt jag måste ha på ett elaggregat för att driva en trefas direktstartad luftkompressor som har 400v och 16a,jag är med så långt som att effekten är p=16x400=6400w men vad blir startströmmen
på detta?hur räknar man eller är det något som måste mätas upp?har hittat ett på 16kva men redan här börjar det bli riktigt dyrt ...tacksam för svar
på detta?hur räknar man eller är det något som måste mätas upp?har hittat ett på 16kva men redan här börjar det bli riktigt dyrt ...tacksam för svar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av onceagain 14 januari 2019, 19:57:59, redigerad totalt 1 gång.
Re: luftkomressor i servicebil
räkna med minst 10ggr nominell förbrukning.
Kontrollera om man anger LRA, det är startströmmen
Kontrollera om man anger LRA, det är startströmmen
Re: luftkomressor i servicebil
nä,inget LRA ,men 10ggr förbrukningen vad skulle det bli isåfall på 16a och 400v
Re: luftkomressor i servicebil
160A
Det beror på hur den startar, avlastad eller under tryck.
Startströmmarna brukar ligga mellan 5 och 10 gånger nominell ström.
Det beror på hur den startar, avlastad eller under tryck.
Startströmmarna brukar ligga mellan 5 och 10 gånger nominell ström.
Re: luftkomressor i servicebil
Ja, det var min tanke också, varför krångla att gå omvägen via el?
Re: luftkomressor i servicebil
egentligen ingen dum ide,får fundera på det,tänkte driva annat också när man ändå har elaggergatet
Re: luftkomressor i servicebil
Men då behöver du inte köpa ett så hiskeligt stort elverk, räcker kanske med ett litet 1-2kW enfasverk, för det andra.
Re: luftkomressor i servicebil
Många använder sig av lammelkompressorer för att de kan arbeta utan eller med liten tank, vilket kan vara trevligt mobilt.
Jag har för mig att det fanns speciella varianter framtagna för just servicebilar och liknande.
Jag tror också att de är mycket snällare i startström.
Dessutom har jag för mig att de kunde arbeta 100% av tiden, mot en kolvmaskin som vill vila 50 eller 75% av tiden...
Jag har för mig att det fanns speciella varianter framtagna för just servicebilar och liknande.
Jag tror också att de är mycket snällare i startström.
Dessutom har jag för mig att de kunde arbeta 100% av tiden, mot en kolvmaskin som vill vila 50 eller 75% av tiden...
Re: luftkomressor i servicebil
Köp en lämplig bensin- eller dieselmotor, haka på en remdriven kompressor och ett remdrivet elverk (med ett inverter-verk så behövs väl ingen varvtalsreglering?).
Re: luftkomressor i servicebil
Redan 6.4 kW på en kompressor kräver rätt stabbig elverk bara för sin drift, med effektfaktor 0.7 så är strömmen 1.41 högre än det som man räknar fram med i ström kW-värde dvs. kW * 1.41 = 9 kVA.
Att starta avlastat (utan mottryck på kompressorn) innebär ändå en strömrusning för själva motorstarten, men en klassiskt generator med en fältmatning som är stabil (dvs matad med egen generatorlindning) fast fasspänningarna dyker brant under strömpåslaget så kan det klara sig - en generator ger inte mer än typ 120% av märkströmmen vid sin maximala kVA-värdet vilket kanske uttrycks i att kompressormotorn startar segare än normalt vid tillslag och att det kommer att blinka rejält i inkopplade lampor.
problemet med kompressorer är att det för det mesta arbetar långt under sin märkeffekt - men just vid start och när man typ pumpar bit över 8 Bar så går det tungt.
Att starta avlastat (utan mottryck på kompressorn) innebär ändå en strömrusning för själva motorstarten, men en klassiskt generator med en fältmatning som är stabil (dvs matad med egen generatorlindning) fast fasspänningarna dyker brant under strömpåslaget så kan det klara sig - en generator ger inte mer än typ 120% av märkströmmen vid sin maximala kVA-värdet vilket kanske uttrycks i att kompressormotorn startar segare än normalt vid tillslag och att det kommer att blinka rejält i inkopplade lampor.
problemet med kompressorer är att det för det mesta arbetar långt under sin märkeffekt - men just vid start och när man typ pumpar bit över 8 Bar så går det tungt.
Re: luftkomressor i servicebil
Remdriven tryckluft-kompressor för att driva kringutrustning i bilar finns i många storlekar och utförande allt från att kunna pumpa däck till att driva tunga tryckluftsverktyg.
Många lastbilar och terrängfordon erbjuder det som original-tillbehör. Här säljs kompressorer som fristående tillbehör och de är väl en av de mer välkända i branschen.
Rent tekniskt är turbo, supercharger och ac-pump olika former av kompressorer, men den allra största pumpen är motorn själv.
Förr fanns ett billigt tillbehör som man skruvade dit istället för tändstiftet och som gav tryckluft nog för att snabbt kunna pumpa ett större däck.
Hade man tryckluftstank så kunde man även använda handverktyg. Jag hade sådan med mej i service-fordon förr när jag körde rally och fungerade bra använda för snabba hjul-byten och pumpa däck med så länge service-fordonet gick på bensin.
Fanns i många storlekar och även som original-tillbehör till flera bilmärken.
Många lastbilar och terrängfordon erbjuder det som original-tillbehör. Här säljs kompressorer som fristående tillbehör och de är väl en av de mer välkända i branschen.
Rent tekniskt är turbo, supercharger och ac-pump olika former av kompressorer, men den allra största pumpen är motorn själv.
Förr fanns ett billigt tillbehör som man skruvade dit istället för tändstiftet och som gav tryckluft nog för att snabbt kunna pumpa ett större däck.
Hade man tryckluftstank så kunde man även använda handverktyg. Jag hade sådan med mej i service-fordon förr när jag körde rally och fungerade bra använda för snabba hjul-byten och pumpa däck med så länge service-fordonet gick på bensin.
Fanns i många storlekar och även som original-tillbehör till flera bilmärken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: luftkomressor i servicebil
gka
>Dessutom har jag för mig att de kunde arbeta 100% av tiden, mot en kolvmaskin som vill vila 50 eller 75% av tiden...
Nej det är värm som är problemet..........
Spelar ingen roll viken typ av kompressor det.
Är termodynamisk lagar som beskrivare vad som händer.
Alla tillförde energi blir till värme i kompressor anläggningen.
En kompressor kan arbeta 100% av tiden kräver invecklad kylning.
Flerstegs kompressorer med kylning mellan varje steg.
För 10-15 bar brukar 2-steg räcka men flera steg med kylning till intags temperaturen minskar effektbehovet.
Teoretiska besparing med 2-steg och mellankylare ca 10% enligt Atlas Copco tryckluftshandbok.
Senast upplaga på svensk verka var nr 6 från 1968 endast pappersbok ej PDF-fil
Upplaga 8 på enelska:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... cwVRF5HegT
>Dessutom har jag för mig att de kunde arbeta 100% av tiden, mot en kolvmaskin som vill vila 50 eller 75% av tiden...
Nej det är värm som är problemet..........
Spelar ingen roll viken typ av kompressor det.
Är termodynamisk lagar som beskrivare vad som händer.
Alla tillförde energi blir till värme i kompressor anläggningen.
En kompressor kan arbeta 100% av tiden kräver invecklad kylning.
Flerstegs kompressorer med kylning mellan varje steg.
För 10-15 bar brukar 2-steg räcka men flera steg med kylning till intags temperaturen minskar effektbehovet.
Teoretiska besparing med 2-steg och mellankylare ca 10% enligt Atlas Copco tryckluftshandbok.
Senast upplaga på svensk verka var nr 6 från 1968 endast pappersbok ej PDF-fil
Upplaga 8 på enelska:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... cwVRF5HegT
Re: luftkomressor i servicebil
komprimerar man luft från atmosfärstryck till 8 Bar övertryck med bibehållen entropi (dvs ingen avkylning i kompressionen) så blir det rejält varmt - 0.1 MPa -> 0.9 MPa med startvärde 20 grader och konstant entropi ger 272,6 grader C i utblåsluften - i stort sett samma temperatur som i nära högsta läget i bakugnen.
komprimerar man till 14 Bar övertryck så blir temperaturen 354,72 grader C
gör man en kompression till 1/11-del av volymen utan att värme avges under tiden (kompressionsnivå nära förekommande ofta i sug-besinmotorer) så är temperaturen 445.4 grader C
och vid diesel-kompression (gammal motor) till 1/15-del av volymen ger 559,35 grader C - allt teoretiskt då förstås...
Man förstår varför dieselbrännolja självantänder sig vid ännu högre tryck...
Och tittar man på entalpin så ser man att precis all mekanisk arbete blir värme (och faktiskt en smula till då avstånden mellan molekylerna minskar och dess attraktionsförmåga ökar en smula vilket kan ses som en smula närmare kondensering och därför avges en smula mer värme - 'förångningsvärme' som ges tillbaka om man vill, men det handlar om knappt grad i temperatur (temperatursänkning av gasen när det pyser ut i tex renblåsningsmunstycke - och är väldig lite för luft - ja, under förutsättning att inget arbete utförs (dvs. expanderar sig genom att flytta på en kolv och då utföra ett arbeta - för då blir det rejält kallt, det vet alla som har arbetat med luftmotorer i tex. tryckluftsverktyg...)
komprimerar man till 14 Bar övertryck så blir temperaturen 354,72 grader C
gör man en kompression till 1/11-del av volymen utan att värme avges under tiden (kompressionsnivå nära förekommande ofta i sug-besinmotorer) så är temperaturen 445.4 grader C
och vid diesel-kompression (gammal motor) till 1/15-del av volymen ger 559,35 grader C - allt teoretiskt då förstås...
Man förstår varför dieselbrännolja självantänder sig vid ännu högre tryck...
Och tittar man på entalpin så ser man att precis all mekanisk arbete blir värme (och faktiskt en smula till då avstånden mellan molekylerna minskar och dess attraktionsförmåga ökar en smula vilket kan ses som en smula närmare kondensering och därför avges en smula mer värme - 'förångningsvärme' som ges tillbaka om man vill, men det handlar om knappt grad i temperatur (temperatursänkning av gasen när det pyser ut i tex renblåsningsmunstycke - och är väldig lite för luft - ja, under förutsättning att inget arbete utförs (dvs. expanderar sig genom att flytta på en kolv och då utföra ett arbeta - för då blir det rejält kallt, det vet alla som har arbetat med luftmotorer i tex. tryckluftsverktyg...)