Lidl dremelkopia laddning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av robertr81 »

Köpte idag en dremelkopia på lidl. Lite fundersam över vad som står angående laddningen. Tolkar det som att den inte har någon skyddskrets om man läser inringat?
C0A99930-A23F-41F4-AD64-A8FDEE1BE235.jpeg
549AC5F5-D1F2-42BB-A6DF-C5440D38E505.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av Nerre »

Nu har jag inte hundra koll på litiumbatterier, men för vissa andra batterier så stoppar man ju laddningen med "delta-V". Då kan det väl vara så att om man redan passerat den tröskeln och börjar ladda igen så känner inte laddaren av att batteriet redan är fullt.

Men det känns lite långsökt. Det skulle ju innebära att man har en laddare som är så smart att den känner av delta-V, men samtidigt är så dum att den inte känner av cellspänningen.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av Bjaellerud »

Det står ju Li-ION på förpackningen längst ner till höger.
Om det betyder Lithium Ion så är det väl sådant strömkälla i maskinen.
Betyder beteckningen något annat då det står med konstiga bokstäver, versaler, så är det en bra fråga.

Li Ion batteri skall laddas med konstant spänning, och begränsad ström.
Laddningen skall automatiskt sluta vid 4,2 V.

Den inringade beskrivningen ser ut som om man inte riktigt vet hur det laddas, om det är farligt eller ej och lägger skulden på användaren om han gör fel.

Att ladda LiIon batterier med rätt laddare flera ggr efter varandra är normalt inget problem.

Li Ion skall heller inte bli varma vid laddning, NiCad eller Ni meH kan laddas tills de blir varma och värmen stänger av laddningen.
Alternativt att man mäter spänningen som sjunker lite när laddningen övergår till värme.
Och avbryter vid denna egenskap, sk delta V.

Att ladda upp ett batteri som nyss är laddat går ju inte, då det bör vara uppladdat.
Så texten må vara fel, eller fel översatt.

Roy
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av Klas-Kenny »

De kanske laddar med timer bara, helt utan övervakning?
Billigt.. :roll:
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av robertr81 »

Bjaellerud skrev: Att ladda LiIon batterier med rätt laddare flera ggr efter varandra är normalt inget problem.
Precis vad jag tänkte med, har ju flera apparater som drivs av sådana batterier. Ungefär som att man inte skulle kunna ladda sin mobiltelefon om den är på 90% då risk för överladdning kan ske.
Bjaellerud skrev: Att ladda upp ett batteri som nyss är laddat går ju inte, då det bör vara uppladdat.
Så texten må vara fel, eller fel översatt.
Går gör det väl om det inte sitter något överladdningsksydd?
Men det hade väl varit ytterst konstigt om man hoppat över en sådan viktig del
Klas-Kenny skrev:De kanske laddar med timer bara, helt utan övervakning?
Billigt.. :roll:
Men den indikerade halvfull när jag satte igång den på laddning. Indikerar grönt efter ca 1h
Enligt manualen ska det ta 3h att få fulladdat batteri. Något verkar iaf ha koll på att den laddat klart.

Den är nu fulladdad och indikerar med grön lampa. Känns inte varm alls. Ska låta den vara inkopplad under kvällen och se om den utvecklar någon värme.
Om jag skruvar upp den och tar bilder kanske någon ser direkt på komponenterna om det är någon form av övervakning?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av breflabb »

Jag tror att dom vill påminna om att man skall vara mer vaksam när det
gäller säkerhet.Jag har en hel del av deras laddbara produkter men aldrig
råkat ut för någon säkerhets fadäs. Sen kan man fråga sig vem laddar en full laddad
batteri två gånger efter varann
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av bearing »

Jag gissar att dom är rädda för hög temperatur, vilket kan hända om man laddar ur och laddar direkt efter varandra. Speciellt flera gånger.

Sen kanske det blivit fel i översättningen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av Henry »

Lithium batterier skall först laddas med konstant ström tills spänningen kommer upp till 4.2V (om det är ett 4.2V batteri vls) där det direkt skall övergå till konstant spänning för att få i de sista (tror det var) 20% med långsamt minskande ström tills det kommer till ett visst värde där laddningen avslutas.

En apparat som innehåller lithium batterier skall innehålla laddkretsar som inte kan överladda dessa batterier så det är väldigt överraskande att se denna varning då det skall fullkomligt kvitta då laddkretsens laddalgoritm aldrig kan överladda dessa batterier då den bara fortsätter från beroende på vilken nivå batteriets spänning och laddström är på.

Det värsta är om de utnyttjat ett ev överspänningsskydd som kan vara integrerat i batteriet som avbryter inspänningen om batteriets spänning stiger över 4.2V. Problemet om så är fallet är bara att detta är väldigt inexakt och tex en avstängning vid tex 4.4V är inget ovanligt vilket verkligen inte är bra för ett lithium batteri.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av robertr81 »

Jag lät den fortsätta ladda 2h efter att den indikerat fullt. Den var inte varm alls. Hade dock varit trevligt om man kunde känna sig säker med produkten
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av GastonDeVille »

Så här rakt av så gissar jag på temperaturproblematiken i fallet att man kör hårt med maskinen så att batteriet blir varmt och att man trycker i laddning direkt, det är nog det som avses. Låt det svalna innan laddning helt enkelt. Laddare till proffsmaskiner har en fläkt som svalkar av ett batteri innan den kör på med laddning igen.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av bearing »

robertr81 skrev:Jag lät den fortsätta ladda 2h efter att den indikerat fullt. Den var inte varm alls. Hade dock varit trevligt om man kunde känna sig säker med produkten
Bad har batteriet för spänning nu?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av bearing »

GastonDeVille skrev:Så här rakt av så gissar jag på temperaturproblematiken i fallet att man kör hårt med maskinen så att batteriet blir varmt och att man trycker i laddning direkt, det är nog det som avses. Låt det svalna innan laddning helt enkelt. Laddare till proffsmaskiner har en fläkt som svalkar av ett batteri innan den kör på med laddning igen.
Jag läste också texten så först. Men det står att man inte bör sätta batteriet på laddning igen direkt efter att batteriet laddats fullt. Inte laddats ur fullt.

Angående texten är det nog en gammal rest från nickelbatteritiden. Men det kan ju vara intressant att mäta spänningen och se så att den inte stiger över 4.2 på någon cell om man laddar fullt, rycker ur och stoppar i igen, osv.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av Bjaellerud »

Det står ju inte hur länge man måste vänta innan en ny uppladdning, skulle det handla om värme så bör den vara kall efter en kvart, och då är det ju ingen värme.
Men som sagt Li Ion celler får inte laddas så de blir varma.

Öppnar du den, försök då se om cellerna har skyddskretsar.
Eller om det finns en gemensam skyddskrets för all celler, förmodligen är det två celler.
Är det 18645 celler så ser man om det finns skyddskretsar i dem genom att de då har en ankrympning i båda ändar.
Vanligen finns en krympning runt ena toppen vid plus.
Finns skyddskrets är det ett runt litet kretskort i botten och då finns en likadan förkrympning även där.
Dessutom kan man ibland se en tunn flatkabel under plasten från minusänden till plusänden. Ett band utmed sina helt enkelt.
18645 celler utan skyddskrets är billigast......

Skyddskretsen skall förhindra at högre spänning än 4,2 V laddar cellen.
Dvs den beter sig som en mycket brant Zenerdiod.
Vidare skall den skydda mot hög urladdningsström, och kortslutning. Etc.

Man litar helt enkelt inte på att laddaren ensam skall sköta säkerheten, eller man bör inte bara lita på att laddaren sköter saken, en extra skyddskrets krävs.

Li Ion celler är extremt explosiva om de överladdas till de smäller.

Att man normalt inte laddar ett batteri som är uppladdat är förstås sunt förnuft. Så gör man ju inte.....
Men säkerhet får inte bygga på sunt förnuft, eftersom folk inte gör så, de kan få för sig att lada extra av någon anledning, här spelar myter glömska och underliga beteenden stor roll. Så det kan väl hända att folk ändå gör så.
Enkelt sagt det måste vara idiotsäkert.

Roy
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av RadarEnt »

Om skyddskretsen inte fungerar tillfredsställande skulle det ju kunna bli livsfarligt vid ett tillfälligt strömavbrott.
Låt oss säga att batterierna precis nyss nått full laddningsnivå och strömmen försvinner några sekunder/minuter. När strömmen kommer tillbaka påbörjas då en ny laddning.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Lidl dremelkopia laddning?

Inlägg av Olle61 »

Produkten är väl testad av TÜV? Det brukar Lidls elektronik vara. Skulle TÜV släppa igenom en tveksam laddare? Jag skulle inte oroa mig.
Jag tror att det är en tveksam formulering i manualen snarare än fel på produkten.
Skriv svar