Mjukstart med triac - felsökning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Khrist
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 januari 2019, 11:07:47

Mjukstart med triac - felsökning

Inlägg av Khrist »

Jag har en mjukstart (Horstmann ESA 5,5 kW) för trefas asynkronmotor till min kompressor. Problemet är att den inte mjukstartar utan går igång fullt direkt.

Mjukstarten agerar endast på L3. L1 och L2 har direkt kontakt med utgångarna U1 och V1 inne i mjukstartsmodulen.

Mellan ingången L3 och utgången W1 finns följande:

L3 går till M1 på en triac T2513NH som sköter själva upprampnigen under starten. M2 på triacen sitter mot utgången W1.
Parallellt med triacen sitter ett mekaniskt relä som sluter L3 till W1 när startfasen är över så att triacen ej lastas under kontinuerlig drift.

Övriga komponenter är en 380 till 24 V trafo, några dioder och elektrolyter för likriktningen av 24V. 10K motståndet som sitter ned mot trafon är bara för att trafon ska få 380 V in från L2 och L3.

Själva styrningen av triacen sköts av en U111B som enligt databladet är en "phase control for AC loads" så det verkar ju riktigt. Tillsammans med sina styrkomponenter är detta kopplat till triacens gate. Två trimpotar styr "Hochlaufzeit" vilket väl betyder ungefär starttid och "Anfangsmoment" vilket väl betyder ungefär startmoment (som i vridmoment vid uppstart). Är det riktigt tolkat att:
1. Starttiden då är under vilken tid spänningen rampas upp mot 380 V, och
2. Startmomenten är hur mycket strömmen begränsas under starten.

Hur som helst så fungerar denna nu inte och motorn hoppar igång med full kraft. En ny mjukstart eller frekvensriktare får man ju ge ett par tusingar för så jag tänkte kolla om denna går att laga.

Konstaterat:
Inga komponenter är brända, inga ledningsavbrott eller kallödningar osv.
24 V kretsen fungerar, så reläet och styrkretsen får riktig matning.
Reläet står i NO vid uppstart så det är alltså inte det som direktsluter kretsen.

Jag har bara spänningssatt utan last och kollat ovanstående. Det känns inte säkert att stå och mäta på 380 V i drift speciellt inte på en snurrande kompressor.

Triacen har 0 Ohm mellan M1 och M2 och ca 38 Ohm mellan M1 och gate och M2 och gate (M2 bortkopplad från kretsen vid mätning). Dock är jag inte säker på att man kan mäta en triac så. Annars skulle detta ju kunna indikera att triacen står sluten hela tiden och därmed överbryggar själva mjukstarten. Detta givetvis uppmätt utan påkopplad spänning eller last.

Ska jag bara byta triacen och se vad som händer, jag har beställt hem några stycken. Nåt annat som kan kollas upp medan jag väntar på nya komponenter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mjukstart med triac - felsökning

Inlägg av Icecap »

Om triac'en är kortsluten utan det är ström på lär den vara lika mycket kortsluten med ström. Byt den.
Khrist
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 januari 2019, 11:07:47

Re: Mjukstart med triac - felsökning

Inlägg av Khrist »

Tack för supporten.

Det var vad jag chansade på när jag beställde nya triacar men jag var osäker på om man kan mäta/funktionskontrollera en triac med en DMM på ohmmätning.

Lovar att skriva en uppdatering när jag provat men det lär väl ta en vecka eller två innan komponenterna dyker ned i brevlådan.
Khrist
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 januari 2019, 11:07:47

Re: Mjukstart med triac - felsökning

Inlägg av Khrist »

När det gäller mjukstart av trefasmotor med styrning av bara en matningsfas, hur påverkar detta motorn/lindningarna?

I detta fall är det ju L3 som rampas upp, L1 och L2 ger full nätspänning. Motorn är D-kopplad så det betyder ju att de två lindningarna U1-W1 och V1-W1 påverkas av mjukstarten men lindningen mellan U1 och V1 är opåverkad. Har denna snedfördelning någon negativ inverkan eller är startförloppet för kort för att betyda något?

Det är ju vanligt med denna typen av mjukstarter så jag är inte orolig för något, frågan är bara av nyfikenhet.
Khrist
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 januari 2019, 11:07:47

Re: Mjukstart med triac - felsökning

Inlägg av Khrist »

Ny triac i posten idag. Nu fungerar mjukstarten!
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Mjukstart med triac - felsökning

Inlägg av GalFisk »

Gott. En triac ska mäta oändligt mellan M1 och M2 åt båda håll när den inte är triggad.
Skriv svar