Komponentfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Komponentfråga

Inlägg av AlbertE »

Conrad var en dålig ide. Har väntat två veckor sen jag fick orderbekräftelse. Inte ett pip från dem. Skickade en fråga en vecka sedan, men inget svar. Varje gång man loggar in och kollar på orderstatus står leverans en vecka fram i tiden. Har varit så sen jag beställde.

Har försökt avbeställa ordern. Vet ej om det fungerar då dom inte verkar läsa mail.

Jag gör en ny beställning från något annat ställe.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33747
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Komponentfråga

Inlägg av Glenn »

conrad verkar ha stora problem för tillfället, precis innan jul skulle jag beställa grejer med en rabattkod jag hade, det gick inte, försökte med flera browsers också, men det gick inte att slutföra ordern, man fick upp en röd ruta utan text och bara ett kryss i..

Felanmälde såklart, och fick efter TVÅ veckor ett svar typ "Ööh, har du provat att rensa kakorna ?".. trots att jag hade skrivit att jag testat på olika browsers på olika datorer.

Jag kan fortfarande inte slutföra ordern f.ö.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Komponentfråga

Inlägg av AlbertE »

Efter 1.5 vecka fick jag svar på min första fråga (frågade vad som händer med ordern).

Dessförinnan hade jag hunnit maila två gånger att jag vill avbryta ordern, samt mailat till supporten i Tyskland (skrev på tyska så dom inte skulle vidarebefordra ärendet).

Jag fick svar att på grund av tekniskt fel har inte min order gått igenom. Dom bad mig lägga en ny beställning. Men om jag loggar in på "min sida" så står fortfarande ordern där med info om att den levereras mellan 29/1 och 1/2.

Skulle det plötsligt dyka upp ett paket kommer jag inte hämta ut det, då det är deras problem att deras kundtjänst inte verkar fatta att jag begärt att ordern ska avbrytas.

Jag har beställt på conrad en gång förut, och då vill jag minnas att det fungerade. Men om det är såna här problem att få tag i supporten så kommer åtminstone jag aldrig att beställa där fler gånger.

Beställde i stället på elektronikkomponent.se vilket fungerade alldeles utmärkt! Trevlig kontakt och snabb leverans! Mycket bra. Och billig frakt då det skickades som ett brev!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33747
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Komponentfråga

Inlägg av Glenn »

Ja jag har beställt från conrad utan problem flera gånger, men nu verkar nåt vara trasigt.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Komponentfråga

Inlägg av AlbertE »

Åter till ursprungsfrågan. Jag fick tag i en ny kondensator via elektronikkomponent.se och lödde dit den igår kväll. Nu har jag ett 99% fungerande lysrör! :-)
Att jag säger 99% är pga några intermittenta problem. Har haft det tänt ett par timmar, fungerar utmärkt, lyser lika bra och stadigt som alla andra armaturerna. Men ibland blinkar det till en gång, så man tror det är nån störning på elnätet. Men det är bara den lampan som blinkar då. Det hände ett några gånger under de två timmarna. Sedan hände det efter ca 1 timme att den plötsligt började flimra i ca 10 sekunder. Sen stadigt ljus igen.. Jag misstänker att det finns ytterligare en kondensator som är lite smådålig.

Väntar bara på min ESR-mätare som suttit fast i Postens importhantering en vecka nu. Synd att man inte bara kan betala momsen direkt så man slipper vänta.

Men men.. När jag får mätaren ska jag kontrollera alla kondingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33747
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Komponentfråga

Inlägg av Glenn »

Betala direkt kan man ju, men sen ska ju postnord fika i tre veckor innan dom skickar paketet ändå..

Är iofs bara inne på åttonde dagen sen jag betalade momsen på mitt senaste köp från kina.. men räknar inte med att jag ska få det på ett tag, sist tog det två veckor för posten att skicka ut SMS'et om momsbetalning, sen tre veckor att skicka det till mej. (tro fan att det blir dyrt när man har en så oerhört ineffektiv organisation)


Problemet med ESR-mätare är att du aldrig vet vad kodensatorn ska ha för ESR ändå.. man kan se de uppenbara felen men alla småtveksamma grejer vet man inte.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Komponentfråga

Inlägg av AlbertE »

Ok. Så det kan ta ett tag...

Jo, dom tveksamma ser man nog inte. Men man kan åtminstone hitta dom som är riktigt dåliga. Men jag köpte en mätare som både mäter ESR och D-värde. D-värdet ska finnas i databladet för komponenterna (om man hittar databladet förstås).
Skriv svar