Identifiera OFF/FM/AM väljare, Tivoli radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CTL
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 december 2018, 20:14:08

Identifiera OFF/FM/AM väljare, Tivoli radio

Inlägg av CTL »

Har en gammal Tivoli Audio PAL (Portable Audio Laboratory, serienummer R 589482 1106) vars OFF/FM/AM väljare inte fungerar. När man sätter på FM läget får man som regel AM mottagning men om man petar lite på vredet skrapar det i högtalaren och ibland får man FM mottagning som sedan är stabil tills man råkar röra vid vredet igen. Man kan känna ett glapp i axeln och problemet har gradvis blivit allt värre. Nu är det dags att göra något åt det för radion är i övrigt rätt trevlig. Så jag öppnade radion och det tycks enkelt att byta väljaren. Men jag behöver hjälp med att hitta motsvarande komponent som reservdel. Den är märkt Delta men saknar modellbeteckning i övrigt. Hoppas nu att det finns någon här som känner igen komponenten. Den är 10 mm bred, 12 mm hög och 12 mm djup exklusive 20 mm gänga och axel diam 6 mm. Själv har jag inte lyckats hitta något som är direkt utbytbart med just denna.
Förhoppingsfullt,
sida.jpg
baksida.jpg
undersida.jpg
PAL.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Identifiera OFF/FM/AM väljare, Tivoli radio

Inlägg av okhan »

Jag hade testat göra rent med lämplig elektronikspray innan jag gav mig på att byta den. Har du testat det redan kanske?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Identifiera OFF/FM/AM väljare, Tivoli radio

Inlägg av Glenn »

Ja, är man försiktig brukar man kunna ta isör dessa och göra rent invändigt, se till att vara typ i en plastpåse eller nåt vid isärtagning så du inte tappar bort delar.

Jag letade efter en liknande switch för flera år sedan (fast mindre), finns nån tråd om det, hittade ingen så det slutade med att jag plockade isär och gjorde rent och fick igång komradion den satt i.

Däremot har jag ett motsvarande problem med en yamahareciver jag äger, den har en switch som är specialbeställäd av yamaha för länge sedan och den har utgått som reservdel för många år sedan, man kan hitta begagnade för ockerpriser på ebay men dom är väl ofta lika kassa :(
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Identifiera OFF/FM/AM väljare, Tivoli radio

Inlägg av cjonash »

Jag tycker att det ser väldigt likt denna (med undantag för färgen): https://se.rs-online.com/web/p/rotary-switches/1239600/
Du får väl mäta, men vid en snabb bedömning ser måtten ut att stämma, liksom antal pinnar.
Och jag tycker att din switch ser ut som en ALPS switch.

Edit: Det är visst fel axel på den jag länkade. Du skall ha en D-axel. Men jag hade nog fortsatt att leta bland ALPS-switchar...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Identifiera OFF/FM/AM väljare, Tivoli radio

Inlägg av Marta »

Är omkopplarens lödningar i kortet OK? Den längst upp till vänsteri bilden kan möjligtvis ha foliesläpp och avlirkad folie. Längst ner till vänster finns en sprucken lödning. De har helt klart varit mekaniskt belastade.

Antar AM-läget inte används. Är det så kan Du ta bort omkopplaren, bygla för FM och sätta en vippbrytare med ett par trådar till kortet och skruva den i axelhålet. Det kommer att hålla jättelänge då.
CTL
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 december 2018, 20:14:08

Re: Identifiera OFF/FM/AM väljare, Tivoli radio

Inlägg av CTL »

Tack alla för snabba och konstruktiva svar.
@ okhan; Nej jag hade inte testat elektronikspray. Men eftersom du gav rådet så jag gick och köpte en CRC dito och problemet försvann.
@ Glenn; Behövde som tur var inte ta isär switchen för det hade nog slutat med inköp av en ny.
@ cjonash; Ser absolut ut att passa med en ALPS. Även om jag skulle behöva välja en med fyra lägen för att få rätt längd på axeln så tycker jag det ser ut som att kopplingsschemat skulle funka. Sparar infon ifall rengöringen inte skulle hålla över tid.
@ Invaliden; Skarpögt men just dessa pinnar används inte (elektriskt). Omkopplaren har antagligen fått någon smäll - radion är portabel och vredet sticker ut...
Sammanfattningsvis fyra bra svar av fyra möjliga :-)

Nu är radion igång igen och lätt att ställa in på FM.
Kudos och gott nytt 2019!
CTL
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 december 2018, 20:14:08

Re: Identifiera OFF/FM/AM väljare, Tivoli radio

Inlägg av CTL »

Återkoppling så här tre år senare. Problemet med omkopplaren återkom så nu har jag bytt ut den mot en ny. Problemet med att det inte fanns någon treställig att hitta med D-axel löstes genom att klippa bort anslutningsbenen för fjärde läget. Passade samtidigt på att byta potentiometern för volym eftersom den gamla börjat skrapa. Det var mycket riktigt en del foliesläpp på kortet men det gick att hantera. Så nu är radion som "ny" igen. :)
Skriv svar