Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Rör sig varvmätaren när du kör startmotorn?
Att byta ut hela insprutningssystemet mot ett eftermonterat tar minst 100ggr så lång tid som att laga felet!
Gå till någon som har riktig diagnosutrustning som visar parametrar som varvtal, bränsletryck, kamsync, startspärr etc.
Om du har mycket tålamod och vill lära dig om elektroniken själv så kolla ebay efter en begagnad "Nissan Consult 3".
Att byta ut hela insprutningssystemet mot ett eftermonterat tar minst 100ggr så lång tid som att laga felet!
Gå till någon som har riktig diagnosutrustning som visar parametrar som varvtal, bränsletryck, kamsync, startspärr etc.
Om du har mycket tålamod och vill lära dig om elektroniken själv så kolla ebay efter en begagnad "Nissan Consult 3".
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Tack mr Frenzy ! Skall kolla -vad betyder det om den rör sej ?mrfrenzy skrev:Rör sig varvmätaren när du kör startmotorn?
Att byta ut hela insprutningssystemet mot ett eftermonterat tar minst 100ggr så lång tid som att laga felet!
Gå till någon som har riktig diagnosutrustning som visar parametrar som varvtal, bränsletryck, kamsync, startspärr etc.
.
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Om varvmätaren rör sig fungerar förmodligen vevaxelgivaren.
Då är nästa steg att kolla bränsletryck med datorn om du har GDI eller manuellt om du har lågtryckssystem.
Då är nästa steg att kolla bränsletryck med datorn om du har GDI eller manuellt om du har lågtryckssystem.
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Tack mrfrenzy !mrfrenzy skrev:Om varvmätaren rör sig fungerar förmodligen vevaxelgivaren.
Då är nästa steg att kolla bränsletryck med datorn om du har GDI eller manuellt om du har lågtryckssystem.
.
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
En bil av årsmodell 2010 måste gå igenom ODB-diagnosen, så det kommer att faila garanterat, är den lite äldre (där ODB inte är ett krav) så krävs det mycket riktigt en nitisk besiktningsman, men de flesta släpper igenom bilar som klarar avgasvärdena och det brukar inte vara nåt problem med eftermarknadsstyrningar.grottan skrev:En bil av årsmodell 2010 kommer troligen inte gå genom besiktningen med ett eget tändsystem om man träffar på en nitisk besiktningsman - frågan är även om avgasvärden mm blir rätt i fall sprutet tror att det tänder nu men tändsystemet lever sitt egna liv.
Helt klart.Bäst är nog att utröna varför det inte fungerar och laga det felet - en multimeter och ett oscilloskop och börja mäta upp givare samt titta på utsignaler från ecu är en bra början
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Enligt vad ?stigunnar skrev:Det konstiga är att bilen inte har några felkoder !ojkroken skrev:vad säger felkoderna på bilen då? . för det tar jag för givet att du har kopplat upp och mätt ut?
.
Ska du veta säkert så vill det till att felkoder är utlästa med en märkesspecifik utrustning eller iaf en proffsutrustning.
Sen skriver du att det enda felet är att det inte kommer gnista, betyder det att du konstaterat att den sprutar in bränsle ?
Jag tycker helt klart det verkar vara givarfel, och som nån skrev innan är det inte säkert att det ger felkod heller, givaren kan "svara" men inte ge pulser.
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Som Glenn skriver.
Är du säker på att den sprutar in bränsle?
finns två sätt att kolla detta.
Dra runt den på startmotorn och kolla om tändstiftet blir blött av bränsle.
Eller (Och det bästa) lossa fulerail och spridare för att se om de öppnar.
Förlust av vevaxel signal är inte säkert att det ger en felkod på alla märken.
detta pga att du har aldrig den signalen när motorn står stilla.
Sedan kan det vara så illa att du har ett brott i kabelstammen och givaren är hel.
Så först konstatera att givaren är hel sedan får man kolla att signalen även kommer fram till styrdonet.
Hittade denna länken för hur man skall kolla en vevaxelgivare.
Bäst är alltid ett oscilloscope
Men detta borde kunna funka (Beroende på typ av givare)
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... sorpg1.htm
Kolla på något märkesspecifikt forum för din bil. Där brukar det alltid finnas ett par som kan ditt märke utan och innan.
Är du säker på att den sprutar in bränsle?
finns två sätt att kolla detta.
Dra runt den på startmotorn och kolla om tändstiftet blir blött av bränsle.
Eller (Och det bästa) lossa fulerail och spridare för att se om de öppnar.
Förlust av vevaxel signal är inte säkert att det ger en felkod på alla märken.
detta pga att du har aldrig den signalen när motorn står stilla.
Sedan kan det vara så illa att du har ett brott i kabelstammen och givaren är hel.
Så först konstatera att givaren är hel sedan får man kolla att signalen även kommer fram till styrdonet.
Hittade denna länken för hur man skall kolla en vevaxelgivare.
Bäst är alltid ett oscilloscope
Men detta borde kunna funka (Beroende på typ av givare)
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... sorpg1.htm
Kolla på något märkesspecifikt forum för din bil. Där brukar det alltid finnas ett par som kan ditt märke utan och innan.