Basreflexberäkningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av rikkitikkitavi »

Varför inte ladda ner basta och sätt dig in i programmet?

http://tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

Grejen är att formlerna är en förenkling av den matte som ligger bakom.

Dessutom får du med ett simuleringsverktyg som basta tillgång till mer data som låter dig variera avstämningar mm för att få optimal respons, samt kan undersöka sådana saker som för höga porthastigheter osv. Man kan även bygga enklare responsmodeller med delningsfilter osv , på samma sätt som mera avancerade program om man har tillgång till respons och impedansdata på elementen, mer än bara de vanliga data som brukar finnas i databladen (thiele small parametrar samt effektiv konarea och slaglängder osv) , samt kompensera för lådans utformning.
Detta då för högre frekvensområden, inte direkt baselement, där duger såklart modeller, tabeller eller formler som efterfrågas.

Annars kan jag scanna och lägga upp tabellerna i Vance Dickasson "Loudspeaker cookbook"...

Det kräver såklart att du har lite data på baselementen och sätter dig in i programmet. Men Svante som gjort programmet har vunnit titelns som KTHs bäste pedagog så...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av AndersG »

Ok. Skall installera och testa. Funderar på en 9l basreflex med en visaton b80.
TivoliBG
Inlägg: 99
Blev medlem: 15 december 2013, 13:44:14

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av TivoliBG »

AndersG skrev:Då, när det begav sig, på 1970-talet byggde jag och vi en massa olika högtalare. Jag minns med fasa 70/80-hornet, en origamiorgie i spånplatta, som inte blev roligare av att vi glömde en hammare inuti och måste skruva upp hela igen, eller varför inte "dasset" som storleksmässigt motsvarade sin namne... För orkestebruk.
Vad var "dasset" för högtalare?
70/80 har jag själv byggt, lite pussel där :-)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av AndersG »

Dasset var en typ av basreflex med en 15" JBL och en typ av horn som basreflex.
TivoliBG
Inlägg: 99
Blev medlem: 15 december 2013, 13:44:14

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av TivoliBG »

Aha, finns det kanske nån som har kvar nån ritning på den?
Intressant med gamla högtalarkonstruktioner.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av AndersG »

Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av AndersG »

Har inte riktigt hunnit med, men nu fick jag litet tid över. Pluggade in värden för en Visaton B80 i en 6,9l basreflex och jämförde litet med mina gamla dokument och formler. I dessa lade man basreflexöppningens resonans nära eller på elementets egenresonans, men i Basta så lägger de denna lägre, förslaget var 73Hz när elementets är 110Hz. Antar att detta ger en jämnare frekvensgång i basen.
Visaton B80_2019-01-26_14-21-26.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av xxargs »

Om den streckade gröna linjen är grupplöptid så är den inte speciellt rolig (hög grupplöptidsdistorsion) - och rak grupplöptid (låg grupplöptidsdistorsion, ända upp till nära kHz i frekvensområde) är essentiell för att behålla trummor och slagverks 'tydlighet' och 'tryck' i buk/mage vid högre ljudvolymer medans hög dito grupplöptidsdistorsion gör att högtalarna upplevs 'slöa' och 'utsmetade' med dåligt med 'tryck' trots hög ljudvolym på bassidan - detta går heller inte att justera bort på förstärkarsidan med equlizer utan det är just högtalaren som sätter den sista touchen på ljudet - och dessvärre gör att folk drar upp nivån till hörseskadande nivå förhoppning i att få lite kropps-känsla...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av AndersG »

Nä, det är impedansen. Grupplöptid överst i bilden nedan. Notera att denna är tänkt att vara centrumhögtalare för 5.1
Grupplöp_2019-01-26_16-00-34.jpg
I manulen står det:
Most parameters can usually be found in the data sheets from the manufacturer, but the Le and Le loss values are rarely specified as in Basta!. Instead, the Le and Le loss values should be determined by comparing a measured impedance curve with the Basta! model. See Determining Le and Le loss below.
Men jag hittar inte något sådant? Skall man mäta den bara med en induktansmätare?

Edit: Det är nästan så att det suger att köpa en Panasonic WM-61 och mäta :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av xxargs »

Är det elektrisk eller akustiska grupplöptiden (vid lyssningsplatsen) - den du är intresserad av är ju den akustiska - och basreflexer har nackdelen att det är tvåvägs utbredning och ena parten fördröjd en halv period... sedan rumsreflexer etc. ;-) - till detta har du förmodligen delningsfilter som stökar till fasgången ytterligare när det växlar element.

eftersom jag har hornhögtalare med ett enda fullrange-element så vet jag hur de fungerar och dessa kan upplevas lite väl 'torra' av vissa - och sedan blir förvånade när slagverken börja kännas i kroppen även vid ganska modesta ljudnivåer... - men är man uppfödd med 70-80-talets hängmatte-högtalare med relativt högt mekanisk Q-värde och senare med 5.1 hembioanlägningar med en mycket trött sub med efter-ringtid som en kyrkklocka puttrande i ett hörn så är det inte så konstigt kanske - det är ju det man refererar till...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av AndersG »

Jag har andra högtalare för att lyssna till musik :) Film är en annan sak.

Just detta element är faktiskt ett fullrange-element.

Bild

voice coil inductance Le and the Le loss factor. Le and Le loss should instead be obtained by matching the basta impedance curve to the impedance curve from the manufacturers.
Men jag hittar ingen info hur?? Ah.... här.
2019-01-26_21-44-04.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar