andersson 42" mod 42510fhd pvr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av Magnus_K »

Jag slår också ett slag för att någon LED i bakgrundsbelysningen gett upp.
Nya finns att köpa och dom är inte speciellt dyra. Det lilla tricket är att Tv:n behöver verkligen plockas ner i delar för att komma åt dom små rackarna.

Just att spänningen startar på 170VDC (brukar kanske ligga på 160-170V) och sen sjunker, så ska det inte vara.

Vet inte om man kan testa så här, men vad händer om du pluggar ur DC-kontakten till LED panelen. Funkar den som det ska då om du använder en ficklampa som ljuskälla?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33766
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av Glenn »

breflabb skrev:I rest my case.
Vad betyder det??
"Jag vilar min väska" ;)
Användarvisningsbild
onceagain
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 december 2018, 12:31:00
Ort: åsa fem mil söder gbg

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av onceagain »

Magnus_K skrev:Jag slår också ett slag för att någon LED i bakgrundsbelysningen gett upp.
Nya finns att köpa och dom är inte speciellt dyra. Det lilla tricket är att Tv:n behöver verkligen plockas ner i delar för att komma åt dom små rackarna.

Just att spänningen startar på 170VDC (brukar kanske ligga på 160-170V) och sen sjunker, så ska det inte vara.

Vet inte om man kan testa så här, men vad händer om du pluggar ur DC-kontakten till LED panelen. Funkar den som det ska då om du använder en ficklampa som ljuskälla?
provade att koppla ur dc kontakten till bakgrundsbelysningen och det var ingen skillnad jag kan se text no signal och en digital klocka ,kanske skall prova att sätta i antennen och se om man får bild när man lyser med lampan också eller är det onödigt?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av säter »

breflabb skrev:Ska det vara så jäkla svårt att skriva på svenska :humm:
:tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av Magnus_K »

Du har mest troligt bara problem med bakgrundsbelysningen. Bläddra runt och se om menyn fungerar. Plugga i någon input och få lite ljud.

Funkar allt annat så är det upp till dig om du vill gå vidare :)
Användarvisningsbild
onceagain
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 december 2018, 12:31:00
Ort: åsa fem mil söder gbg

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av onceagain »

Är det Ebay man köper led på? Finns det olika styrka, stripes verkar smidigast och sen är det så att har en led börjat så kommer dom andra en efter en lika bra byta alla om det inte visar sig vara för dyrt
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6926
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av Marta »

Nu är jag på osäker mark när det gäller just LED, men annars brukar halvledare gå sönder så det blir kortslutning. Avbrott beror sedan oftast på avbränning p.g.a. denna kortslutning. Chansen finns att det "bara" är en LED som fått spruken lödning e.dyl. Någon med erfarenhet av LED backlights borde uttala sig om detta.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av breflabb »

Först o främst så är det inte vanliga standard dioder vi snackar om. det är specialdioder
som har en krans med linser för att sprida ljuset och överlappa med nästa diod.
Stripsen och antal dioder är anpassade efter panelstorleken.Man byter inte enskild diod
utan alla stripsen samtidigt. Uppåt 60 dioder kan finnas på en större skärm.
Sen är det ett häst jobb att komma åt dom.En total demontering för att komma åt dom.
Och det svåraste är att få ihop allt med en sådan precision så att man inte får
brytningsfel när allt är på plats.Har gjort detta EN gång men inte mer.Så mycket
kan jag bidra med
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av breflabb »

Till sist, kolla den lilla modulen längst upp i bild, på den bör det finnas en
ytmonterad ( mycket liten ) säkring. Kolla den
Användarvisningsbild
onceagain
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 december 2018, 12:31:00
Ort: åsa fem mil söder gbg

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av onceagain »

tog en närbild på den modulen längst upp vilken kan vara säkring isåfall
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av Magnus_K »

Säkringen är den lilla vit-guldiga komponenten till vänster om kontaktdonet som sitter kl 12 på bilden.
Säkringen är märkt 125V/2A.

Den är avsäkring för inkommande 12V till T-con kortet.
Ofta kan man mäta på alla inkommande kablar (och utgående) för att verifiera om det är T-con, eller matningen till den, som strular. Dock har det nog inget med bakgrundsbelysningen att göra utan om själva bilden är väck.
Användarvisningsbild
onceagain
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 december 2018, 12:31:00
Ort: åsa fem mil söder gbg

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av onceagain »

så ,nu har jag skiftat över dom två andra korten också,började med det lilla i nederkant mitten provade ,ingen bild ,bytte det större ,ingen bild,samtliga kort som satt i den trasiga tvn sitter nu i den andra fungerande tvn som funkar klockrent.mjukvarufel?belysning ?
Senast redigerad av onceagain 31 december 2018, 09:53:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av breflabb »

Mjukvarofel kan det inte vara om dom funkar i den andra.
Vilket innebär att det är belysningen det handlar om. Hoppas att du har läst noga det jag
har skrivit.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av Henry »

Tror det kan skilja på hur dioderna är uppbyggda om de är special eller standard. Har själv kollat en skärm en gång men mindre och det var vanliga 0.25W avlånga leds i botten och inga linser eller dylikt bara den speciella fresnellins filmen på skärmen och diffusfilmen som gör att det blir en jämn styrka över hela bilden även om ljuset bara kommer från ett håll.

Större bildskärmar har jag dock inte haft nöjet att pilla med så inget omöjligt att kanske annat används här men det kan ev också skilja mellan tillverkare.

Vet sedan för övrigt någon på nätet som bytte ut belysningen till en tätare ledstrip och satte i en 12V regulator och det funkade helt ok (dock ingen 42" skärm) men det skall nog till hyfsat rätt CRI och K värde för att få en bild som också ser ok ut oavsett vad och oavsett om man bara byter en diod eller alla.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: andersson 42" mod 42510fhd pvr

Inlägg av Andy »

breflabb skrev:Glöm kondensatorer. Det är antingen mjukvarofel(Vanligt) eller moderkortet eller
bakgrundsbelysningen som också är ganska vanligt. Mjukvara och belysningen
är mest vanligt
Vilken typ av mjukvarufel tar först bort bilden och senare även ljudet?
Skriv svar