Samsung DVI-skärm slocknar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Samsung DVI-skärm slocknar

Inlägg av Oltronix »

God Jul
Jag har en Samsung skärm som slocknar efter c:a 60s när jag kör digital/DVI ingång och en TV-box. Innan den slocknar har jag en fullt fungerande bild. Skärmen fungerar med labtop och hdmi utan problem. TV-boxen fungerar mot annan skärm (Sony TV) med hdmi.

Jag får följande felmeddelande:
"Not Optimum Mode", "Recommended Mode 1680 x 1050 60 Hz"

I användarmanualen finns följade text:
"If there is no image on the screen or a "Not Optimum Mode", "Recommended Mode 1680 x 1050
60 Hz" message comes up, disconnect the cable from the computer while the monitor is still powered
on.
If there is a message coming up on the screen or if the screen goes white, this means the monitor is in
working condition.
In this case, check the computer for trouble."
http://downloadcenter.samsung.com/conte ... -04Eng.pdf

Denna åtgärd att dra ut sladden räcker ej. Jag har prövat olika upplösningar på TV-boxen. Ingen skillnad


Skärm: Samsung 2253BW
TV-box: Arris VIP2853
Kablage: DVI-kabel<-->DVI-hdmi konverter<--> hdmi-kabel

Vad göra?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Samsung DVI-skärm slocknar

Inlägg av cjonash »

Tror att ditt problem beror på att du skickar video och inte en signal från en dator till skärmen. Enligt specifikationen på skärmen så stödjer den bildfrekvenser mellan 56 och 75 Hz, men om du försöker skicka PAL video till den så är det sannolikt 50 Hz.

Vet inte varför de infört den begränsningen när skärmen uppenbart klarar av att visa signalen... Men jag har haft samma problem med både Samsung, Dell och LG-skärmar - de fungerar fint på 60 Hz från en dator men inte med 50 Hz från en HDMI-källa.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: Samsung DVI-skärm slocknar

Inlägg av Oltronix »

Tack!!

Tusan va dumt. Då behöver jag inte lägga mer tid på detta. Man kan undra varför. Är detta det enda som skiljer en datorskärm från en TV kan man undra. Det fungerar väl inte heller om jag använder SCART på TV-boxen och hittar en konverterare till VGA. Skärmen testar väl bildfrekvensen även på analogsidan. Det enda är väl att hacka koden i skärmen, men det är väl inte lika enkelt som när det satt 2708 eller liknande i en del skärmar.
Skriv svar