Modifikation gitarrpedal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Modifikation gitarrpedal

Inlägg av robertr81 »

Jag har en boss re-20 där on/off triggas av att inputsladden (1/4) är inkopplad/urkopplad. Irriterande att behöva sätta i och ur sladden hela tiden. Vill lägga till en strömbrytare. Tänkte först på någon tvåpolig dit man kopplar batteri samt 9v från sladd.

Men skulle man kunna göra som jag ritat på schemat?
Får då kapa en del av ledningen på kretskortet men det gör inget omd det skulle vara en ok metod...
1DC26599-0DD2-470E-A358-2BC250EE4832.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av robertr81 5 januari 2019, 21:48:31, redigerad totalt 1 gång.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av robertr81 »

?
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av gkar »

!
Är du säker på att du inte bladnat ihop kontakterna?
Hetlund
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 juli 2012, 15:07:38

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av Hetlund »

Nu vet vi ju inte om du brukar vara ute på turné eller bara sitter hemma i garaget och spelar, men om du inte gör några stora världsturnéer vore det väl enklast att koppla in ett utvändigt batteri?

Antingen ett 9-volts batteri i t.ex. en sådan här låda med switch https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 9-v-p39781 som du sätter en lämplig kontakt på och sätter in i AC-adapter-ingången. Borde funka, jag kan inte riktigt tolka hela kretsschemat där.

Eller också en vanligt 9-volts batterikontakt som du kopplar in "omvänt" på den vanliga batterikontakten, och sedan leder den till en liten låda med batteri och switch. Du måste förstås köra utan lucka för batterifacket, men det klarar du nog av.

På dessa båda sätt slipper du hålla på att greja inuti boxen, och kan återställa den till ursprungligt skick om du t.ex. skulle vilja sälja den i framtiden.

Om du väljer en utvändig batteribox med färdig eller egentillverkad switch är det kanske lika bra att använda lite större batterier. 6 x AA eller rent av 6 x C.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av TomasL »

Så här står det i manualen:
The A/MONO jack also doubles as the
power switch. The power comes on when a
plug is inserted into the A/MONO jack,
and goes off when it is unplugged.
Unplug any connected cords when the
unit is not in use.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av prototypen »

Men visst kan du göra så Robert.
Elektriskt inga problem men finns det plats för brytaren?
Vanligt på sådana prylar med ett stereojack och en monoplugg som då kortsluter ringens kontakfjäder till GND.
Så det är rätt kontakt.


Protte
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av robertr81 »

Pedalen håller jag på att bygga om till en låda för desktoputförande.
Kommer att stå i en hylla typ permanent.
Därför lite omständigt att inte ha en brytare.
Brytaren kan jag placera var jag vill så det är inget problem. Att göra som inritat i schemat blir minst omständigt och en enpolig kontakt räcker.
(Pedalen kommer aldrig igen att återgå till sitt ursprungschassi) Tack för goda råd :tumupp:
Ser i dagsläget ut såhär :D
57E85DF5-BA26-4127-AFBD-90C152AE48E6.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hetlund
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 juli 2012, 15:07:38

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av Hetlund »

Tack för några intressanta bilder. Ja - så kan man också göra!

När jag studerar kretsschemat igen så ser jag att Boss redan har anammat min idé om att använda 3 stycken 1,5 volts celler.

Tänker du köra desktop-pedalen på batteri eller via nätdel?

Om du fortsätta köra via batteri skulle jag förslå att du går in och letar upp den interna anslutningen CN 2 och klipper en av trådarna där och monterar en switch. (jag är som du förstår inte mycket för att skrapa på kretskort och sedan försöka löda dit några lösa trådar).

Visa gärna upp det färdiga resultatet och berätta hur du gjorde till slut.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av robertr81 »

Hetlund skrev:Tack för några intressanta bilder. Ja - så kan man också göra!

När jag studerar kretsschemat igen så ser jag att Boss redan har anammat min idé om att använda 3 stycken 1,5 volts celler.

Tänker du köra desktop-pedalen på batteri eller via nätdel
Det är 6st 1.5v batterier (9v).
Jag kommer att behålla möjligheten till batteri med batterifack och lucka, därför behöver jag en strömbrytare som funkar både för AC adapter och batteri samtidigt. Min första idé var att använda en 2-polig switch som bryter batteri och för nätdel
Jag får då klippa eller löda loss den lilla flatkabel från DC jacket till kretskortet.

Absolut jag kan lägga upp en bild på färdigt resultat när lådan är slipad, målad och monterad
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av Nerre »

Varför inte sätta brytaren direkt efter CN2 istället? Ska du montera en brytare så finns det ju inget krav på att den efterapar den inbyggda funktionen, det är väl bättre att låta den bryta matningen rakt av?

(Ser precis att Hetlund var inne på samma spår.)
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av robertr81 »

Nerre skrev:Varför inte sätta brytaren direkt efter CN2 istället? Ska du montera en brytare så finns det ju inget krav på att den efterapar den inbyggda funktionen, det är väl bättre att låta den bryta matningen rakt av?

(Ser precis att Hetlund var inne på samma spår.)
Ja hur blir det då bör jag driver från AC adapter och vill bryta? Vill kunna stänga av med brytaren även om det inte är batteri.

Jag skrev ju själv att det var min första tanke att ha en 2polig brytare som bryter vid båda matningarna direkt.
Tex:
8548CB2A-BAA3-4ADC-85DC-6FCF9FA01BF2.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av Nerre »

Jag missade att den även kan matas vid batterieliminator.

Om jag tolkar schemat rätt så verkar i serie med R92 (eller D6) vara rätt ställe. + från batteriet går genom CN3/4 pinne 3 och via JK5 så går den till pinne 2 när ingen kontakt sitter i. Så stift 2 i CN3/4 har alltså antingen + från batteri eller + från batterieliminator.



Ska jag vara ärlig så har jag inte lyckats lista ut hur den ordinarie on/off fungerar... Är det jord som går via A-jorden helt enkelt?

Då går det nog faktiskt att sätta på det inritade stället också, då bryter man jorden istället för plus.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av robertr81 »

Nerre skrev: Om jag tolkar schemat rätt så verkar i serie med R92 (eller D6).
Tack!
I serie med någon av dessa kräver väl också att jag kapar ledningen på banan för att koppla in mig med kabel? Det känns för pilligt att börja löda loss SMD-komponenter för att koppla in sig den vägen
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av Nerre »

Hur ser CN4? Kanske enklast att klippa av ben 2 på den?

Eller kapa mittenledaren på den där flatkabeln?
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Lägga till strömbrytare i gitarrpedal

Inlägg av robertr81 »

Ja mittenledaren på flatkabeln kan jag ju löda loss och dra kablar till brytare. Absolut enklast! Tack så mycket!
Sitter ett eget litet kretskort för uttaget
8C2E78BE-6D25-4B4B-BD06-53D5C4E6B401.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar