Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom kroppen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av E Kafeman »

Vet inte om ni tål att veta hur det gick för farfar. Visa på egen risk.
[VISA]
Jo han hade medicin mot mot allt och om han trots allt inte hade det så fungerade det alltid med en sup eller två.
I svåra fall upprepades kuren. Sen var det bara att byta högaffel och hänga upp sista kroken.

När han sågade av sej ena handens fingrar i sitt egna sågverk, då gick det åt en hel liter.
Hälften till att tvätta stumparna sedan tvättade han sej invärtes med resten.
Därefter sågade han färdigt och eldade ner lokomobilen, en självgående ångmaskin som drev sågverket.
Det tog två dagar att ta sej till sjukhus, så det var lika bra att såga färdigt.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av opampen »

Det var hårda bud på den tiden! Inget för veklingar! Ha! Ha!
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av Nerre »

MadModder skrev:Fast nu var det ju frågan om en skyddsjordad apparat. Blir det elfel där i blir strömmen så hög att även en trög diazed-säkring omedelbart smälter. Men även om det bara blir ”lite” fel och du samtidigt håller i höljet när det händer kommer du bara känna det spänningsfall som blir över kopparledaren från höljet till jord.
Precis. Och där är kravet normalt att vid 10 A ström från jordad del så får impedansen till stickproppens jordbleck vara max 0,2 V.

För apparat med apparatintag är det max 0,1 V till apparatintagets jordstift (man räknar då med max 0,1 V extra från eventuellt sladdställ).

Sen tillkommer såklart spänningsfallet i skyddsjorden mellan vägguttag och gruppcentral. Men du kommer alltså knappast upp i särskilt många volt.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av Nerre »

ojz0r skrev: I skolan fick vi lära oss tvärt om; Att man fastnar i växelspänning medans likspänning "slår bort".
Nja, musklerna krampar av 50-60 Hz. 400 Hz AC (som man t.ex. har på många fartyg) är mindre farlig på det viset.

Det är också det som gör att man lättare får kammarflimmer av 50-60 Hz, hjärtmuskeln krampar. Vid DC är det uppvärmning av vävnad och blod som är den stora risken, utöver lokala brännskador.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av Nerre »

JimmyAndersson skrev: Och i det andra fallet så ger elementet fortfarande värme som det ska, men "man tar i EN AVSKALAD MEN HEL fasledning".
Om nollan lossnar och hamnar mot skyddsjordat chassi händer ingenting nej. Men hur ska du få kontakt med fasledningen? Den är ju inkapslad i det jordade höljet.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av SM7CZR »

JimmyAndersson skrev:ojz0r & SM7CZR:
Intressant. :)
Jag har fått låt säga omkring 15-20st stötar från 220V nätspänning och aldrig fastnat.
Det har jag också fått, många gånger. Men då handlade det om beröring med fingrar och inte mellan BÅDA HÄNDERNA!
Spänningen/strömmen passerade alltså genom hela kroppen!
Jag fick muskelvärk efteråt!
Senast redigerad av SM7CZR 19 december 2018, 16:44:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av Hobbyisten »

JimmyAndersson :) : Jag trodde hela idén med en skyddsjordad apparat var att "avvärja" ström från ett metallchassi ? Är inte den fysiska konstruktionen i såna apparater att jordtåten går till chassit, så när fasen kommer i kontakt med chassit så jordas den, och POFF, proppen går ? Det är väl därför tex en modern elvisp som saknar skyddsjord har chassit helt gjort i plast. Jag vispar inte vare sig säkrare eller osäkrare i vardagsrummet (där jord saknas) än i köket (där jord finns). Den sista meningen var overkill och den skrev jag bara ifall nån utifrån söker sig hit för information.

Det där elelementet som är strömförande men fungerar är uppenbarligen inte skyddsjordat. Den ursprungliga frågan var om man slipper dödlig ström genom kroppen när man tar i tex ett sånt, vilket arvidb på ett tillfredsställande sätt förklarar att man inte gör.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av Nerre »

Ja, det finns i grunden tre typer av skydd mot elchock:

Klass I - betyder att alla berörbara metalldelar är anslutna till skyddsjord. Hamnar nollan mot höljet händer ingenting, hamnar fasen mot höljet går proppen.

Klass II - dubbelisolerad. Alla spänningsförande delar är inkapslade i dubbla nivåer av isolering (kan vara luftavstånd eller solid isolation). Det går inte att komma åt spänningsförande delar med mindre än att nåt går sönder så höljet inte är intakt. (Lite sanning med modifikation).

Klass III - drivs med skyddsklenspänning, antingen batteri eller en strömförsörjning som är klass I eller klass II.

Det finns apparater som kombinerar skyddsjordning med isolerande hölje. T.ex. kan vissa berörbara delar vara skyddsjordade och andra dubbelisolerade. En så apparat klassas som klass I i och med att den har skyddsjord.

Det finns också klass I-apparater där nätspänningsförande delar är inkapslade i ett metallhölje vilket gör att resten av apparaten tekniskt sett blir klass III (nätdelar till dator är ett bra exempel). Eller laptops där nätdelen kanske är klass II.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av JimmyAndersson »

Nybörjarnörd:
Ditt senaste inlägg: Du har fullständigt rätt.
"Det där elelementet som är strömförande men fungerar är uppenbarligen inte skyddsjordat."
Där menade jag att det fungerar tills proppen går. Vi menade alltså samma sak, bara att jag först missförstod ditt första inlägg. :)


SM7CZR:
Jo du, den muskelvärken kändes konstig. Inte som träningsvärk direkt, utan mer bara ont inuti armarna. Iallafall för mig.
Det gjorde ont i bröstet också, så jag fick vara under uppsikt ett tag, men det var ingen fara.
Men i mitt fall var det likspänning mellan händerna. Efteråt mätte jag upp det till 300-nånting Volt DC. Ingen direkt AC-spänning vad jag minns.
De få gånger jag fått växelspänning *mellan* händerna så har jag aldrig mätt, så visst, det kan teoretiskt ha varit lägre spänning.

En gång fick jag en stöt då fas och nolla kom emot pekfingertoppen. (Kontakten lossnade när jag stod på en stege).
Det brände bara till och så fick jag 2st ca 3mm stora prickar med brännmärke. Den ena pricken var större än den andra. Lite intressant. :)


Nerre:
"Om nollan lossnar och hamnar mot skyddsjordat chassi händer ingenting nej. Men hur ska du få kontakt med fasledningen? Den är ju inkapslad i det jordade höljet."

Ingen aning, men det var så jag förstod att scenariot var i första inlägget. Eller så förstår jag det fortfarande inte. :D
(Jag syftar alltså på "man tar i EN AVSKALAD MEN HEL fasledning".)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av Hobbyisten »

Tanken var att man kanske har en vanlig lampa (utan jord) där isoleringen till fasledningen murknat tex men lampan fungerar ändå.

När vi ändå har ett gemytligt samtal har jag en sann historia att berätta om ett par i tyskland där mannen installerade en stickpropp (fy,fy :ajabaja: ) till tvättmaskinen, en dag städade kvinnan och vände 3-polspluggen ett tredjedels varv...tvättmaskinen fungerade som den skulle, men chassit blev strömförande, kvinnan tog i tvättmaskinen och dog. Ja det var ju ingen solskenshistoria direkt :kortis:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av lond »

En av orsakerna det inte längre är godkänt att sälja den gamla modellen av 3-fas-uttag. Och man bör byta dom ASAP.

/// Marcus
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av Nerre »

nybörjarnörd skrev:Tanken var att man kanske har en vanlig lampa (utan jord) där isoleringen till fasledningen murknat tex men lampan fungerar ändå.
Då är det troligen en gammal klass 0-lampa (moderna lampor ska vara skyddsjordade eller dubbelisolerade). En klass 0-lampa får (kan, eftersom stickproppen inte passar i andra uttag) bara användas i rum där det finns klass 0-uttag, och såna får normalt bara finnas i rum där det är låg sannolikhet att man kommer i kontakt med jord (vardagsrum, sovrum etc). Får inte finnas jordade uttag i samma rum som det finns klass 0-uttag. (Dock finns det inget förbud mot vattenradiatorer, det är då den risk som finns, att man håller i en vattenradiator samtidigt som man tar i den trasiga lampan.)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av MadModder »

Apropå strömgenomgång så använde jag en lånad färgspruta en gång, en sån förskräckligt illalåtande färgspruta där färgburken hänger under och en ställskruv bak, och det är en pistong inuti som oscillerar efter nätfrekvensen.
Knappen man tryckte på var direkt på 230V-brytaren. Precis som en ringklockeknapp. Ingen lös plastbit mellan. Det kan ju bli lite slabb med vattenbaserad färg när den ska spädas ut, och när sprutan ska göras ren efter en färg. Så när jag stod där och körde genom bara vatten och lutade mig mot diskbänken med andra handen så kände jag hur det drog till i musklerna sådär typiskt 50Hz... I hela högerarmen. Nu gick ju strömmen ca 5mm över en fuktig plastknapp fram till fingret så det var inte direktkontakt, så det enda som hände var att jag tappade orken helt i handen och tappade färgsprutan. Men obehagligt var det.
Dubbelisolerad? Ja, enligt märkningen. I praktiken nej. Det kan omöjligt vara det om det är brytarens egen knapp som sticker fram. Det såg precis ut som en ringklockeknapp. En vinglig plastkåpa på en fjäder.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av Nerre »

Formellt sett uppfyllde den nog kraven på isolationsavstånd etc (räcker normalt med 6 mm krypavstånd för 230 V och dubbel isolation), men med tanke på användningsområdet borde den nog varit IP-klassad också.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av danei »

lond skrev:En av orsakerna det inte längre är godkänt att sälja den gamla modellen av 3-fas-uttag. Och man bör byta dom ASAP.

/// Marcus
Att de blir farliga om man kopplar fel var knappast orsaken.
Skriv svar