Limma ihop EI-kärna på transformator
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Limma ihop EI-kärna på transformator
Hej!
Jag försöker byta ut primärlindningen (som hade brunnit av) på en liten switching-trafo, och tyvärr när jag skulle ta isär den så knäckte jag jag ena benet på E:et (röda sträcket på bilden).
På den här trafon är det snarare en EE-kärna som bilden nedan men betydligt tunnare än denna kärnan.
Är det helkört eller kommer det fortfarande vara en väl fungerande kärna om jag limmar ihop dom med tex superlim?
Helst av allt skulle jag vilja köpa en helt ny trafo men den hade inte en enda märkning och det gick inte få tag i något schema till kortet den satt på.
Jag försöker byta ut primärlindningen (som hade brunnit av) på en liten switching-trafo, och tyvärr när jag skulle ta isär den så knäckte jag jag ena benet på E:et (röda sträcket på bilden).
På den här trafon är det snarare en EE-kärna som bilden nedan men betydligt tunnare än denna kärnan.
Är det helkört eller kommer det fortfarande vara en väl fungerande kärna om jag limmar ihop dom med tex superlim?
Helst av allt skulle jag vilja köpa en helt ny trafo men den hade inte en enda märkning och det gick inte få tag i något schema till kortet den satt på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 1432
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
Det förekommer att man limmar ferritmaterial.
Själva ferriten är ju ett material bestående av metallpartiklar och lim.
Jag skulle limma med ett tunnflytande snabblim, och utöva rätt högt tryck över skrarven medan limmet härdar.
Detta för att skarven skall få minsta möjliga luftspalt.
Vad som händer med limningen om det sen blir varmt är en bra fråga.
Man ser jo ofta sådana här transformatorer med tvådelad kärna som hålls ihop av fjädrar, eller helt enkelt är limmade.
Så en extra skarv bör vara OK.
Särskilt som de bara är ett ben.
Dock har jag mätt upp induktansen i CM-drosslar med lindad koax över delad kärna.
Som man använder till antennkoax i amatörradiosammanhang.
Med sådan kan följa ett plastlås som håller ihop kärnhalvorna.
Med större tryck än plastlåset ger, får man ökad induktans.
Dvs ett extra buntband kan göra skillnad.
Andra projekt kan bygga på att man delar en toroid för att bygga en öppningsbar strömtrafo. En sort tångamperemeter för RF.
Hålls ihop vid användning med fjädertryck då. I det fallet blir skarven inte så noggrann, men det funkar tydligen ändå.
Roy
Själva ferriten är ju ett material bestående av metallpartiklar och lim.
Jag skulle limma med ett tunnflytande snabblim, och utöva rätt högt tryck över skrarven medan limmet härdar.
Detta för att skarven skall få minsta möjliga luftspalt.
Vad som händer med limningen om det sen blir varmt är en bra fråga.
Man ser jo ofta sådana här transformatorer med tvådelad kärna som hålls ihop av fjädrar, eller helt enkelt är limmade.
Så en extra skarv bör vara OK.
Särskilt som de bara är ett ben.
Dock har jag mätt upp induktansen i CM-drosslar med lindad koax över delad kärna.
Som man använder till antennkoax i amatörradiosammanhang.
Med sådan kan följa ett plastlås som håller ihop kärnhalvorna.
Med större tryck än plastlåset ger, får man ökad induktans.
Dvs ett extra buntband kan göra skillnad.
Andra projekt kan bygga på att man delar en toroid för att bygga en öppningsbar strömtrafo. En sort tångamperemeter för RF.
Hålls ihop vid användning med fjädertryck då. I det fallet blir skarven inte så noggrann, men det funkar tydligen ändå.
Roy
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
Jag har limmat sådana ferriter med gott resultat, blixtlim verkar funka även över tid.
-
- Inlägg: 14822
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
Järnpulverkärnor består av partiklar och bindemedel ochnfår därigenom ett distribuerat luftgap och låg permeabiltet. De används ytterst sällan till effeltransformatorer.
Ferriter är sintrade och magnetiskt homogena .
Kärnorna är ibland försedda med luftgap, exempelvis flybackomvandlare. Då gör inte en spricka så mycket.
Andra topologier är känsligare för extra luftgap
I värsta fall kan trissorna smälla och trafon överhettas.
Du kan göra som Bjaellerud skriver rent praktiskt och testa. Utan mera data går det inte att veta mer.
Kan gå, kan inte gå..
Alternativt köp en ny e kärna i rätt mått, förslagsvis 3F3 material. De är standardiserade i mått och toleranserna på olika ferrit aterial för effekttranaformarorer är förlåtande.
Ferriter är sintrade och magnetiskt homogena .
Kärnorna är ibland försedda med luftgap, exempelvis flybackomvandlare. Då gör inte en spricka så mycket.
Andra topologier är känsligare för extra luftgap
I värsta fall kan trissorna smälla och trafon överhettas.
Du kan göra som Bjaellerud skriver rent praktiskt och testa. Utan mera data går det inte att veta mer.
Kan gå, kan inte gå..
Alternativt köp en ny e kärna i rätt mått, förslagsvis 3F3 material. De är standardiserade i mått och toleranserna på olika ferrit aterial för effekttranaformarorer är förlåtande.
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
håller man luftgapet väldig liten med väl inpassning i korngränsninvå så bör det påverka väldigt lite.
kan man trycka ihop det så att det blir synligt nästan sprickfritt (dvs passar väl i korngränserna) så skall man nog strunta i limmet och klämma/fixera ihop det på annan sätt utifrån rent mekaniskt.
annars får man tänka på hur mycket sprickan ger (med lim mellan som öppnas upp gapet typ 1/10-dels mm extra) är i kvot gentemot andra eventuella luftgap i EE-trafon - en del av dem har en avsiktlig slipning på mittenbenet för en viss luftgap i kanske delar till hela mm. av anledningen att inte få kärnmättnad för tidigt relativt sin induktans - ferriter kan inte drivas alls lika hårt magnetiskt som bladad EI-trafo i kiseljärn utan lever helt på att de jobbar i väldigt mycket högre frekvenser med kanske enstaka 1/10-dels Tesla som max flödestäthet
kan man trycka ihop det så att det blir synligt nästan sprickfritt (dvs passar väl i korngränserna) så skall man nog strunta i limmet och klämma/fixera ihop det på annan sätt utifrån rent mekaniskt.
annars får man tänka på hur mycket sprickan ger (med lim mellan som öppnas upp gapet typ 1/10-dels mm extra) är i kvot gentemot andra eventuella luftgap i EE-trafon - en del av dem har en avsiktlig slipning på mittenbenet för en viss luftgap i kanske delar till hela mm. av anledningen att inte få kärnmättnad för tidigt relativt sin induktans - ferriter kan inte drivas alls lika hårt magnetiskt som bladad EI-trafo i kiseljärn utan lever helt på att de jobbar i väldigt mycket högre frekvenser med kanske enstaka 1/10-dels Tesla som max flödestäthet
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
Tackar för alla bra svar!
Såg tyvärr för sent att bilden inte blev speciellt bra men så här ser den ut i alla fall. Det var 3 st sekundärer som jag fotat och räknat varven på.
Primären har jag bara lindat upp 4 varv tills jag fanns första brottet.
Det känns inte bra när ni säger att det kan orsaka överhettning för detta är en reparation som ska in i en ganska dyr maskin hos ett företag så jag kommer inte ta några risker.
Ska se om jag kan hitta en ny kärna i 3F3-material. Helst skulle man ju vilja ha en helt ny transformator men det finns väl inte en chans att hitta det enbart baserat på mått och antal varv på primären vs sekundärer?
Såg tyvärr för sent att bilden inte blev speciellt bra men så här ser den ut i alla fall. Det var 3 st sekundärer som jag fotat och räknat varven på.
Primären har jag bara lindat upp 4 varv tills jag fanns första brottet.
Det känns inte bra när ni säger att det kan orsaka överhettning för detta är en reparation som ska in i en ganska dyr maskin hos ett företag så jag kommer inte ta några risker.
Ska se om jag kan hitta en ny kärna i 3F3-material. Helst skulle man ju vilja ha en helt ny transformator men det finns väl inte en chans att hitta det enbart baserat på mått och antal varv på primären vs sekundärer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
Skydda sig mot överhettning är ganska enkelt.Det är bara att tejpa fast en termosäkring
runt 80 grader. Det förvånar mig att det inte fanns en sådan inbyggd på den trafon.
runt 80 grader. Det förvånar mig att det inte fanns en sådan inbyggd på den trafon.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
Mmmm, får se hur jag gör.
Lyckades ta en lite bättre bild på brottet.
Lyckades ta en lite bättre bild på brottet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
Du har ju redan 3 stora "brottytor".
Där kan man labba med mellanlägg och ett väldigt tunt mellanlägg
ger knappt någon effekt alls.
Där kan man labba med mellanlägg och ett väldigt tunt mellanlägg
ger knappt någon effekt alls.
-
- Inlägg: 14822
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
Det är en ganska liten trafo döma av pennan så den överför inga effekter till att börja med så risken för överhettning är försumbar. Effekttrafos är större.
Jag skulle tro att det är en isolationstrafo för signalöverföring eller liknande.
Antagligen är det så att om du lindar om den i sig innebär det större ändringar i dess funktion. De är känsligare för mismatch primär/sekundärlindning tex som skapar läckinduktanser som kan ge sämre signalöverföring (ej lika snygga pulser). Men är det för sinusformade signaler är det inte lika kritiskt.
Är det verkligen galvanisk isolering mellan lindningarna, om du mäter på kretskortet? Var sitter trafon , vad är dess funktion? Det kan inte vara en trafo för isolering från nätspänning till lågspänningsida, det saknas kryp och isoleravstånd.
Varför brann lindningarna ?
Jag tror inte går att säga så mycket mer än att testa, men är det osäkert pga maskinens kostnad måste du försöka hitta en reservtrafo.
Jag skulle tro att det är en isolationstrafo för signalöverföring eller liknande.
Antagligen är det så att om du lindar om den i sig innebär det större ändringar i dess funktion. De är känsligare för mismatch primär/sekundärlindning tex som skapar läckinduktanser som kan ge sämre signalöverföring (ej lika snygga pulser). Men är det för sinusformade signaler är det inte lika kritiskt.
Är det verkligen galvanisk isolering mellan lindningarna, om du mäter på kretskortet? Var sitter trafon , vad är dess funktion? Det kan inte vara en trafo för isolering från nätspänning till lågspänningsida, det saknas kryp och isoleravstånd.
Varför brann lindningarna ?
Jag tror inte går att säga så mycket mer än att testa, men är det osäkert pga maskinens kostnad måste du försöka hitta en reservtrafo.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
Ska svara er bättre lite senare men en regulator IC som heter NCP1013 ligger i serie med nätspänningen och primären.
De fel jag hittat hittills är en (av två) dåliga glättningskondingar. Så dålig så det är avbrott i den och man hör det klunkar runt som en torr boll inuti. Den har alltså gått väldigt varm.
Regulatorn har lyft på hatten och havererat i kortslutet tillstånd, tyvärr.
Min teori är att glättningen har blivit så dålig så ripplet till slut dödat regulatorn. När denna blev kortis så brann primären till slut upp.
@Janson1: Alla 4 lindningar är enkardeliga. Skilda genom både tejp och att dom är isolerade.
De fel jag hittat hittills är en (av två) dåliga glättningskondingar. Så dålig så det är avbrott i den och man hör det klunkar runt som en torr boll inuti. Den har alltså gått väldigt varm.
Regulatorn har lyft på hatten och havererat i kortslutet tillstånd, tyvärr.
Min teori är att glättningen har blivit så dålig så ripplet till slut dödat regulatorn. När denna blev kortis så brann primären till slut upp.
@Janson1: Alla 4 lindningar är enkardeliga. Skilda genom både tejp och att dom är isolerade.
-
- Inlägg: 14822
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
Då behöver man inte killgissa...
Det är en flybbackomvandlare.
Fördelen med dessa ÄR att trafon har ett luftgap. När du sätter samman halvorna bör där vara ett gap på mittbenet?
Eller var där ett mellanlägg som gav lite gap?
Fördelen är som tidigRe påpekats att lite mera luftgap i form av sprickan spelar ingen roll.
Men frågan är hur isolerad den är, det ser supertajt ut.
Det är en flybbackomvandlare.
Fördelen med dessa ÄR att trafon har ett luftgap. När du sätter samman halvorna bör där vara ett gap på mittbenet?
Eller var där ett mellanlägg som gav lite gap?
Fördelen är som tidigRe påpekats att lite mera luftgap i form av sprickan spelar ingen roll.
Men frågan är hur isolerad den är, det ser supertajt ut.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
Samtliga 3 "ben" var limmade ihop, därav gick den sönder.
Trycker man ihop dom så antar jag att limmet gjort att det blivit ett litet gap.
Började linda av primären men den är så trasig och sammansmällt så jag har lagt ner att försöka laga den här.
Firman har köpt ett nytt kort och jag bad dom kika på det nya kortet om trafon hade någon märkning där, innan dom monterade det. Annars får det tyvärr bli elektronikskrot
Trycker man ihop dom så antar jag att limmet gjort att det blivit ett litet gap.
Började linda av primären men den är så trasig och sammansmällt så jag har lagt ner att försöka laga den här.
Firman har köpt ett nytt kort och jag bad dom kika på det nya kortet om trafon hade någon märkning där, innan dom monterade det. Annars får det tyvärr bli elektronikskrot
Re: Limma ihop EI-kärna på transformator
Som det ser ut har du väldigt mycket lindning.
Luftgap tar du till för att kunna minska lindningen
och öka primärströmmen.
Luftgap tar du till för att kunna minska lindningen
och öka primärströmmen.