Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Oskar »

Kan jag lossa den stora mässingmuttern som håller själva motorkroppen i plast? Jag är misstänkt att nu i somras har åskan slagit sönder något på kretskortet som sköter hastighetsreglering av pumpen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Henry »

Ser onekligen ut som något sådant borde kunna gå att göra, utan att jag nu hållit på med modellen, men vatten av först förstås om det är ett trycksatt system.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Oskar »

Ja det "käns" som om vatten och motor / pumpdel borde vara avskiljda? Men jag är lite nervös för att öppna något och så börjat det forsa ut vatten ...

Edit:
Ser nu att jag har två kulventiler, så jag kan stänga både kall och varm sida av golvvärmeslingan. Då borde det vara "riskfritt" att prova.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Henry »

Jo jag tycker det samma men lite vatten kommer det säkert att rinna ut ändå men inte forsa konstant när du nu stängt det.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av tecno »

Riskfritt typ ja, men det lär väl kunna rinna ut lite vatten.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Oskar »

Japp, har provat lossa lite och det kommer vatten. Nu när jag stängt kranarna kan det inte komma alltför mycket..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Henry »

Nej det är det tryck som finns i ledningen mellan ventilerna så säg någon dl kanske eller så allt beroende på längd.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Oskar »

Ja nu är pumpen loss och provkörd, den är helt klart trasig - går inte ett tillstymmelse till försök att snurra. Tror att felet är på det lilla kortet baktill där man kan justera hastighet på pumpen. Tyvärr verkar kortet och motorn vara instuckna framifrån och där är allt låst med en stålring som är crimpt :(

Men med multimeterspetsarna lyckades jag ohmmäta den lilla ytmonterade säkringen som skymtas längst bak på kortet - den verkar trasig.
20181215_103252.jpg
Ser ut som om allt hålls ihop av ringen längst fram på pumpen.
20181215_103252.jpg
Med lite våld och vilja kan jag kanske komma åt och byta säkringen. Jag har liknande typer hemma :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Oskar »

Med lite fulknep kom jag åt att prova byta säkringen, provade först med en 2A, mot orginalets 4A, men det gick sönder direkt igen.
Det syntes ingen direkt kortslutning om jag mätte mellan fas och nolla på kortet, så för att få lite resultat så provade jag löda in en 5A säkring i stället :)
Blev belönad med ett ljudligt "PLÖPP", en ljusblixt åtföljd av en liten rökpuff från kortet.
Nu tror jag det inte är annat att göra än att beställa en ny pumpmotor. Ser att de kostar kring 1600kr.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av tecno »

Ett gott försök iallafall :tumupp:

Tråkigt när dessa pumpar lägger av, och klart som f-n sker detta när det behövs som mest.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Oskar »

Så klart.
Nu hoppas jag bara att inte vattnet som står stilla i golvvärmeslingorna fryser ...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Henry »

Bra du hittade felet. Om du kan få tag på så skaffa en där hastighetsregleringen bara använder en kondensator och olika lindningar i pumpen och således inte elektronik för dessa går fasen inte sönder men har normalt inte så många lägen vilket dock ofta kvittar. Fanns en Grundfos på förra stället jag bodde på som visst hade varit installerad -86 och varit i gång 24/7 sedan dess men tuffade på fint även när jag flyttade därifrån i somras.

Angående cirkulationspumpar sedan så är lagren normalt vattensmorda så en Grundfos pump tex roterar inte ett dugg om de är torra och skulle ev vara samma med din, om den nu inte var förstörd från början vls. Den hade visserligen förmodligen stått stilla ändå då startmomentet i dessa är normalt väldigt lågt samt att lagren kan få bra med skit om den gått igång ändå eller om man tvingat runt rotorn.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av YD1150 »

Går det att se vad det är för typ av motor?
Är det en vanlig AC induktionsmotor som nämndes i texten ovan eller är det någon mer udda konstruktion
med DC-motor med eller utan kolborstar?
Tänkte om det gick att gå förbi den elektroniska styrningen och få igång motorn direkt, via en vridtrafo t.ex.
Har du lite tur så kan felet vara i elektroniken och inte i själva motorn.
Om det är lindningarna som är fel, typ kortis till jord så hjälper det givetvis inte.

En "rövare" är att gå lös på den påkrympta stålringen med en vinkelslip eller "dremel" med en tunn kapskiva,
slipa en liten bit i taget av kanten så motorn lossnar och kyl med en fuktig trasa så plasten inte smälter mer än nödvändigt.
Då borde det och gå att öppna motorn i alla fall.

1600:- för en pump låter rätt mycket ändå. :humm:
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av GFEF »

Sådan pumpar är typ" våta pumpar"

Rotor och lagringen ligger i den pumpade vätskan.
Är rostfri omagnetisk hylsa som skiljer el-lindningar från vätskan.

Normalt brukar låsningen drivsida-pumphus vara det som håller ihop pumpen.

Motor rotor - pump axel - gavel med lager - pumphjul brukar dragas ut lätt.

Är trolige en djup pressad rostfri plåt som är tätningen mot vätskan.
Båda gavlarna och hylsan genom motorn i ett stycke endast en tätningsyta mot pumphuset.
Slutändan mot pumphuset är det som ser ut som en ring.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Oskar »

Längst in i motorhuset syns det som om det är ett cirkelformat kretskort, där sitter nog lindningarna. Plastimpellern sitter på en kulpolformad metallbit som går in i en fördjupning pumphuset. I mitten av det hela är en stålaxel som är fast och som impellern med metallkropp (permanentmagneter innuti ?) roterar runt. Impeller och metallkropp går lätt att dra loss, det är bara magnetkraft som håller fast den.
Det känns som om motorn är så pass speciell att det blir svårt att koppla förbi elektroniken. Dessutom har jag hindret att mekaniskt komma mig in och få det att likna nåt.
Skriv svar