Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Henry »

1600:- för en pump låter rätt mycket

Grundfos pumpar kan gå på det dubbla.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av TomasL »

uppenbarligen en billig pump, köp ny, du kan aldrig någonsin få den gamla att fungera.
Det är BLDC-motorer i dessa.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Danny »

Det är ett ofog när det inte går att komma in i dem för service.
Här är lite bilder från brorsans pump som var defekt.
Helt gjuten i epoxy. Gjorde lite försök att gräva fram
elektroniken :lol:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av tecno »

Och där gick du på 'pumpen' :lol:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av xxargs »

Om man har gott om tid och fräser bort så mycket man kan runt komponenterna utan att köra in i dem, så går epoxy att luckras upp med hyffsat vattenfri ättiksyra (och förmodligen också hyffsat vattenfri propionsyra) - dock får man vara där och skrapa bort allt som mjuknat (och ofta sväller något kopiöst av använda fyllningsmedel) var dag i en process som kan ta månad och mer innan man är nere i botten.

räkna inte med att det är reparerbart efter då det typisk också spräcker ferriter mm. av epoxyn och dess fyllämne som sväller - utan det är mer för att se hur det ser ut...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Teknikern »

Eftersom den ändå är kass så skulle jag utan minsta tvekan kapa loss den pressade ringen och dra isär motordelen ELLER bygga om systemet och trycka dit en vanlig liten pump av enklaste sort från närmsta skrothandel. Det är lite så jag jobbar, det enklaste är oftast det mest tillförlitliga och är det någon som tror att jag köpt golvvärmefördelate? Någon? Ingen? Rätt gissat, jag bygger av begagnad pump och vattenfördelare från Biltema samt viv. delar och ventiler jag redan hade och som kommer från skroten. :mrgreen:

Gamla cirk.pumpar är oftast felfria men kan behöva tas isär och göras rena innan man monterar dom, har vatten kommit in i lindningarna så KAN dom vara brända men oftast inte, dom är näst intill atombombssäkra.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Oskar »

Jag gillar hur du jobbar Teknikern :) Vill dock inte röra den pressade ringen, eftersom det är den som tätar mot vattnet.

Rörmockeri är ganska långt utanför min komfortzon och dessutom är tidsödande ombyggnadsprojekt inte kompatibelt med småbarn och annat som kräver min tid.

Jag satte tillbaka den trasiga pumpmotorn igår så att jag kunde slå på vattnet på slingan igen. Jag märkte nämligen att det blev ännu kallare på dass sedan jag helt strypt vattnet till golvvärmeslingan. Cirkulationspumpen i bergvärmepumpen trycker runt lite ändå.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Teknikern »

Jag vet att jag är ovanlig på så sätt att high-tech snabbt ska kunna köras i low-techläge för när man minst behöver det så skiter sig nånting rejält och så står man utan el. tex.
Min anläggning kan köras som självcirkulationssystem, det finns vedspis i köket som kan värma upp hela bostaden, vattnet är ett självtryckssystem avsett för 6 veckor utan att behöva starta vattenpumpen som laddar cisternen på 4 timmar. I en osäker omvärld så bör alla anläggningar byggas på detta sätt enligt mig men då får man heta "konstig prepper" men kom igen när det gått ett par dygn mitt i smällkalla vintern utan el och bostäderna börjar bli utkylda och vatten och värmesystemen börjar frysa sönder.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Elman »

Det är väl en Ahlsell eller xylem/Lorwara pump .
Den är Permanent magnetisering och hastigheten lägena är driftlägen för variabelt tryck,flöde eller fast hastighet ..
På Gamla grundfos bytte man kondingar på men dagens är massa elektronik som skall spara energi., Men när dom går sönder spar dom massa energi efter som dom inte drar någon ström alls :) men plånboken blir tunn varje gång man byter efter åska..Sommar .
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Henry »

Nja på förra stället så var den en gammal Grundfos pump från senare 80-talet med ett 3-läges reglage men det var ingen elektronik i denna utan bara en konding och då gissningsvis då 3 olika lindningar eller hur den nu fungerade.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Oskar »

Det verkar lösa sig genom att rörfirman som hjälpte oss med installationen av bergvärmepumpen och samtidigt golvvärmen, tar en ny pumpmotor på garanti. De hade en helt ny komplett pump hemma som jag skulle få pumpmotorn ifrån på en gång, så slipper vi vänta på att de tar garantiprocessen mot tillverkaren.
Nämnde också att jag misshandlat höljet baktill på pumpmotorn en del för att kunna komma åt och prova byta säkringen, men det lät inte som det var några problem.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av helmut »

Jag har en pump av den gamla typen som snurrat felfritt sedan 1966 och den sitter på en värmeväxlare av ångpanne typ. Den är av typen som har vatten i rotorn. En kul grej var en elkille hemma hos mej som installerade jordfelsbrytare. När han slog på strömmen löste jordfelsbrytaren ut, mystiskt med tanke på att nollan och jorden sitter ihop i säkringsskåpet! Han kom på att det var pumpen som var orsaken till att den löste ut. Kommer inte ihåg hur han löste problemet. Cirkulationspumpen går på tre faser nolla och en jord. Kommer inte ihåg om han kopplade ur nollan eller jord. Men någon av dessa kablar går inte att ansluta. För min del fungerar det helt ok med en gammal pump som har tre lägen. Är lite orolig över att galvaniska strömmar kan skada element och kopparrören i huset. Får lite pirr i familjelyckan om jag kommer åt tvättstället.
Mina vänner som har modernare värmeväxlare verkar ofta råkat ut för problem när det åskar vet inte om det är blixten som går ner i vattenledningen och orsakar krypström till jordkabeln.
Tror inte att man sparar så mycket pengar på att ha elektronisk styrning av pumpen om man dessutom stänger av den under vår sommar och höst och drar igång den några gånger i månaden.
Så köp en billig pump på Jula.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av TomasL »

Han kom på att det var pumpen som var orsaken till att den löste ut. Kommer inte ihåg hur han löste problemet. Cirkulationspumpen går på tre faser nolla och en jord. Kommer inte ihåg om han kopplade ur nollan eller jord. Men någon av dessa kablar går inte att ansluta.
Du bör nog låta någon kompetent elektriker undersöka detta.
EN CP får aldrig någonsin lösa ut en RCD, då är det fel på den och det kan bli fullständigt livsfarligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av TomasL »

Han kom på att det var pumpen som var orsaken till att den löste ut. Kommer inte ihåg hur han löste problemet. Cirkulationspumpen går på tre faser nolla och en jord. Kommer inte ihåg om han kopplade ur nollan eller jord. Men någon av dessa kablar går inte att ansluta.
Du bör nog låta någon kompetent elektriker undersöka detta.
EN CP får aldrig någonsin lösa ut en RCD, då är det fel på den och det kan bli fullständigt livsfarligt.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av cittra49 »

Kan flika in att en arbetskamrat hade med sin cirkulationspump på tre hastigheter som bara funkade på lägsta, en Wilo-Smart 25/6-130 , den va det iaf ett kretskort i samt en kondenstaror med 2 olika värden på som hade tre sladdar. När vi petade bort kretskortet osv och kom in till själv "kärnan" pump lindningen (som för övrigt va ingjuten) så hade den 5st anslutningar till kretskortet, en va ansluten till kondningen , en till nollan och en till fas. Slutade med att han köpte själva motordelen, så huset sitter kvar i systement. Så tydligen är det elektronik i tre stegspumpar också.
Skriv svar