IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av Thomasx »

För en tid sedan tappade jag min Z3 platt ner på gatan. Frontglaset krossades och mer eller mindre pulveriserades. Därefter fungerade telefonen och LCD-skärmen fortfarande men inte pekskärmen. Idag fick jag en ersättningsskärm och öppnade telefonen för att byta lcd+touchscreen. När jag gjorde det hittade jag en lös IC i telefonen. Se bilden på länken nedan, högst upp på telefonen, i mitten, finns texten SUB4, precis till höger om texten är den IC som hoppat loss på min. Med lite tur kan jag löda tillbaka den igen. Men direkt till höger om IC'n finns en komponent, förmodligen en kondensator. Den här saknas också på min telefon, och jag har inte hittat den. Vet någon vilken komponent det här är och vilket värde den har? Vet någon vad IC'n gör?

https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/i ... ALvsP.huge

Jag la till ett foto nedan på min telefon med den lösa IC 'n (1) och där den skall sitta (2), precis bredvid är platsen för den saknade komponenten.

Några tips på hur jag bäst/enklast löder tillbaka IC'n?
Tänker mig att först sätta den på plats och sedan värma från undersidan kortet med ett liten hetluft-munstycke på gaslödkolven. Det sitter inga komponenter på andra sidan just där denna IC ska sitta.

Tack, Thomas
Capture.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av Thomasx »

Nu har jag i alla fall bytt displayen och satt ihop telefonen igen, utom baksidan, och än så länge utan att ha lött fast IC'n.

Allt jag testat hittills har funkat, vilket är display, touch, högtalare, wifi, volymknappar, kamera och bluetooth. Det jag inte testat är "öron-högtalaren" och kanske något som jag inte tänkt på.

Öronhögtalaren skulle jag ju kunna leva utan då denna telefon är tänkt för surf och spel till barnen att användas utan simkort.

Testar imorgon om öronhögtalaren funkar.

Lite sugen också på att se om jag kan löda dit IC'n, men först vill jag ju veta vad den är till för, så att jag kan testa om jag lyckats. Än så länge har ju allt funkat :)
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av Thomasx »

IC'n är identifierad, det är intertia-sensorn.
Den lär ju barnen vilja ha.

Inga tips på hur man enklast/bäst löder fast den?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av Henry »

Rätt sätt enligt konstens regler: plocka ut kretskortet och ta bort allt lod så inget kvar och gör det samma på kretsen. Skärma av närliggande komponenter med kapton tejp så de blir så lite påverkade av värmen som möjligt. Lägg på knappt mm tunna lager av lodpasta på varje pad och lägg dit kretsen och löd fast den med hetluft under noga kontrollerade former efter rätt temperatur profil.

Inte rätt sätt men kan funka: ta helst ut kretskortet (då plastdetaljer kan få skit) tenna om alla paddar så de får fräscht lod på sig inkl kretsen men bara ett tunt lager. Skärma av på samma sätt som ovan. Lägg på extra fluss på kortet och lägg dit kretsen så noga du kan (vriden på rätt håll!) och värm upp kretsen och kortet ovanifrån några mm runt om i en cirkulerande rörelse så det blir jämn fördelad värme överallt. Egentligen skall det vara lika mycket värme både underifrån som ovanpå men kan funka ändå i brist på då det är så tunt kort. När kretsen verkar röra sig nedåt och du lite efteråt petar på den mycket lite och den är som en fjäder som vill tillbaka så har lodet smält, alternativt att du ser att lodet smält runt om sluta då värm och låt det hela svalna av sig själv, blås inte eller dylikt.

Inte alls rätt sätt och inte allt rekommenderat: Samma som ovan men i brist på hetluft använd istället en lödkolv med stor spets och på en hel del effekt genom att lägga den på ovansidan av kretsen eller undersidan av kretskortet och på så vis värma upp så mycket att den löds fast. Men det är inte rekommenderat.


Har du nu sedan tur funkar allt perfekt, har du otur är telefonen i sämre skick än innan.
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av Thomasx »

Tack för tipsen!

Mittenalternativet är väl det som ligger närmast till hands. Kruxet är att allt är så sanslöst litet så det blir mycket svårt, troligen omöjligt, för mig att lägga på nytt lod på paddarna individuellt.

Delningen är en halv millimeter, 7 paddar på 3mm

Min förhoppning hade varit att jag skulle kunna använda befintligt lod. Men det så å andra sidan ut att vara väldigt tunt, och det finns ju en anledning till att kretsen och kondingen ploppat loss, så antagligen behövs nytt lod.

Vilken temp bör man ha på varmluften? 2-300 grader?

Det sitter ingenting på undersidan kortet där kretsen är, så det skulle kunna funka att värma underifrån.
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av Thomasx »

Hmmm, man kanske skulle kunna ta en liten metallbit och lägga mot kortet på undersidan, och sedan värma den med en lödkolv. Skulle det kunna funka tro? Frågan är om man får tillräcklig termisk kontakt mellan metallplattan och kretskortet. Lite kopparfett mellan får man bra termisk kontakt, kanske.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av Biker »

Ja och en aluminium bit.

Alu sprider värme hysteriskt så det blir jämt
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av Henry »

Som sagt vissa sätt är bättre än andra men jo det kan funka som så under förutsättning att du har hyfsat med effekt i lödkolven så den håller tempen, gjort det själv en gång men det var för att ta bort en krets på skrotat kort. Du måste upp i en dryg 300 grader men lägg bara på en hyfsad blob med lödtenn på kolven och för emot kortet då det ligger dikt ant, är det tillräckligt hög effekt så kommer värmen att överföras helt ok ändå.

Men det är sedan egentligen tempen på kretsen och kortet som skall kontrolleras men oavsett behövs det då mer runt 300+ på hetluften då en del värme försvinner på vägen så att säga och således säg runt en 320 - 340.

Har du en lödkolv med hyfsat liten spets så kan du svepa spetsen rakt över alla paddar på en och samma gång på kortet med lite fräscht lödtenn så får de sin sin lilla tunna dos, helst samma med kretsen om du kan annars få du ge ditt hopp till extra fluss. Vrid kretsen sedan på rätt håll, jag vet inte vilket som är rätt.
Senast redigerad av Henry 13 december 2018, 23:02:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Tråkigt med alla Z3or som går sönder av mindre fall. Tappad från hand- eller bordshöjd oftast tillräckligt för att förstöra den. I övrigt en mycket bra telefon.
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av Thomasx »

Lödkolv med kräm i har jag. En med liten spets också. Får helt enkelt testa att förtenna. Såg en variant på youtube där de först förtenna rakt över alltihop med gott om tenn, och sedan rensade med en lödfläta.

Vilket som är rätt håll har jag full koll på. Kretsen heter BMI055 och finns bra datablad på nätet. Har verifierat med bilder och även hur det är routat på kortet.

Tror jag testar varianten med hyfsat med lödtenn på kolven och sedan direkt mot kortet på undersidan. Gäller att hitta ett bra sätt att fixera det hela på bara.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av breflabb »

Värma underifrån skulle jag inte rekomendera eftersom risken är mycket stor att du
kanske blir av med hela telefonen istället.Kretskortet är nämligen bygd med flera lager
på varandra så risken är stor att något går åt pipan. Skulle behålla som den är istället för
att bli av med hela lyren.
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av Thomasx »

Just nu är största kruxet att jag inte lyckas få lödtennet att fästa på komponenten.

Funderar på om det är något galet med den från början, finns ju liksom en anledning till att den hoppat loss också.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av lillahuset »

Du är säker på att den har "hoppat" loss?
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av Thomasx »

Nej. Jag kan bara konstatera att den var lös när jag öppnade telefonen. Den har legat i en låda några år, och jag har ett mycket vagt minne av att rotationsfunktionen aldrig fungerade. Så det kan vara så att den aldrig suttit som den ska.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: IC + konding som hoppat loss i Xperia Z3

Inlägg av lillahuset »

Min fundering gällde närmast ordvalet "hoppat". Ja jag får be om ursäkt om jag är allt för petig. :)
Skriv svar