Koppla en elkabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av LarryXz »

Skulle alla gånger välja EXLQ (EKLK) över ”kulo” (EKRK).
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av bjornj »

Kabel skall inte dras genom några hål utan bara följa väggen över fönstren.
Matplatsen där uttaget sitter övergår i vardagsrum utan varesig dörrar eller fönster emellan.
Kabeln skulle inte spikas utan vila på plastklammer där den enkelt kan lyftas av utan verktyg.
Sista biten till lampan kommer den att hänga i en båge liksom alla andra av våra taklampor.
Det finns nämligen inga uttag mitt på taken utan alla lamputtag sitter på väggarna strax under taket.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av bjornj »

Men om det skulle visa sig vara omöjligt får vi väl vara utan lampa för jag tänker inte betala tusentals kronor
för att koppla in en sketen taklampa från ikea för 99 kronor.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av mrfrenzy »

Är lampan dubbelisolerad eller jordad?
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av bjornj »

Lampan är gjord av metall. Den är av spotlighttyp med tre vridbara lampor på rad.
Den har en skruvplint med två spänningskontakter och en jordkontakt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av mrfrenzy »

Det blir lite knepigt att ansluta en jordad lampa utan jord till ett uttag i ett rum som ska vara jordat, det kan ju bli farligt om någon flyttar lampan in i köket.
Jag skulle helst bytt lampan mot en dubbelisolerad som bara har två anslutningar ej jord.

Sedan använda följande två produkter:
https://www.lysman.com/sv/articles/2.16 ... ll-e14-vit
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... vit-p37372
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av arvidb »

Alltså, om det bara handlar om att dra en förlängningskabel från köket till matplatsen i en öppen planlösning, och inte om någon fast installation, så skulle jag inte ha några problem med det. Jag skulle dra en vanlig, färdigtillverkad, jordad förlängningskabel med fördelardosa till avgreningen och en jordad förlängningskabel vidare till lampan, klippa uttaget på förlängningskabeln och ansluta den till lampan, så att jag fick en lampa med schukostickpropp. Dock skulle jag inte alls använda den lampan om det fanns risk att någon samtidigt tog i lampan och någon annan elansluten, icke dubbelisolerad elapparat/lampa i det ojordade rummet.

Dra en ojordad kabel från den jordade fördelardosan, om den kabeln ska mata något i det ojordade rummet.

Fast jag är ingen elektriker, så lita inte på mig. :kortis:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av mrfrenzy »

NEJ. Du får inte dra en jordad skarvkabel in ett rum med ojordade uttag och apparater. :evil:

Därav problemet och förslag på europaskarvkabeln jag länkade. Det finns också grenuttag till dessa med många eurokontakter.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av arvidb »

Okej, säger du det så. :) Är jag på rätt spår, att problemet är att någon skulle kunna ta i jord och en spänningsförande (alltså icke dubbelisolerad och icke jordansluten) apparat samtidigt? Säg att lampan sitter över ett matbord och någon tar in en brödrost till exempel, där en fuktig brödsmula leder över fas till metallhölje?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av TomasL »

Nja, förlängningssladdar mellan olika rum är rätt så förbjudet faktiskt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av mrfrenzy »

I det här fallet skulle till exempel någon kunna koppla in en jordad maskin i grendosan och när den maskinen används samtidigt nudda något ojordat föremål till exempel en lampa, elradiator, tv eller annat som redan finns i vardagsrummet.

Om den ojordade apparaten är trasig får man strömgenomgång genom kroppen, då är det helt oskyddat mot fel.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av arvidb »

Ja allt som kopplas in i den jordade grendosan, inklusive lampan, blir ju risker såklart.

Jag ordnade en jordad hobbyhörna i vardagsrummet i en tidigare lägenhet genom att dra en förlängningskabel från köket. Men då var den delen av rummet avgränsad både elektriskt (inga andra uttag i närheten) och fysiskt. Och så fanns jordfelsbrytare i lägenheten. Så jag tyckte att det var värt att ta chansen, så att säga. Inte att rekommendera kanske.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av Hobbyisten »

mrfrenzy skrev:I det här fallet skulle till exempel någon kunna koppla in en jordad maskin i grendosan och när den maskinen används samtidigt nudda något ojordat föremål till exempel en lampa, elradiator, tv eller annat som redan finns i vardagsrummet.

Om den ojordade apparaten är trasig får man strömgenomgång genom kroppen, då är det helt oskyddat mot fel.
Är det farligare än att ta i en trasig elapparat och ha andra handen på ett vattenrör ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av mrfrenzy »

Nej, därför brukar radiatorer och rör i gamla ojordade hus vara målade.
Därför har man också jord i köket även om andra rum är ojordade.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Koppla en elkabel

Inlägg av AndLi »

Öppen planlösning var väl knappt uppfunnet när reglerna om jordat i alla rum kom? Är det säkert att det är ojordat?
Skriv svar