Två källor in på samma AUX. Vad händer då?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Två källor in på samma AUX. Vad händer då?

Inlägg av daspunner »

Tja!

Skall löda på några förlängningar till AUX-in på huvudenheten i våran bil. Original så sitter ingången på fronten av stereon men det upplägget ogillar jag då kablar hänger rätt ner (i vägen) och jag vill dra ut den på bättre ställe. Vad skulle hända om man av misstag skulle ansluta på den "gamla" medans jag har grejer sittande i min "nya" pålödda AUX-ingång? Tanken är ju att där skall sitta en gömd BT-mottagare som startar samtidigt som man vrider på tändningen så det kan ju nån missa.



/D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Två källor in på samma AUX. Vad händer då?

Inlägg av Icecap »

Tja - en BT-mottagare har väl en utgångsimpedans och den extra inkopplade enhet likaså - så de blandas väl ihop i det förhållande. Om det är line-out lär de inte eldas upp av den anledning antar jag.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Två källor in på samma AUX. Vad händer då?

Inlägg av Nerre »

Precis, impedansen på utgångarna och ingången gör ju att det i princip blir en mixer (dock inte mot en virtuell jord).

I min ungdom byggde jag mixer typ på de premisserna. Skjutpotar som jag fick från en polare som slaktat ett par gamla "bergsprängare" (han visste att jag gillade elektronik), använde min och syrrans "freestyle" som spelare (hörlursutgångarna) och utgången från mixern gick in på ett gammal kasettdäck som hade peak limited (vilket gjorde att den fungerade som en spartansk kompressor om man skruvade upp inspelningsnivån lagom mycket).

Miken anslöts till en en annan gammal kassettbandspelare (som alltså fick agera pre-amp för miken) och dess hörlursutgång till en mono-ingång på mixern. Tror att miken gick till en brytare bara och med motstånd som delade signalen till höger och vänster. Så man hade ingen regel till miken utan bara on/off.

Några år senare köpte jag en "riktig" mixer på Josty Kit (nåt med M 500 heter den har jag för mig).
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Två källor in på samma AUX. Vad händer då?

Inlägg av mcrj »

Annars kan du trycka dit en dammplugg.

https://www.tradera.com/item/1820/31431 ... gLVjfD_BwE

Bild
Skriv svar