Bluetooth-handsfree i bil. Bygga bort missljud.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Bluetooth-handsfree i bil. Bygga bort missljud.

Inlägg av daspunner »

Tja!

Har handlat följande pryl till bilen:

https://www.amazon.com/TaoTronics-Bluet ... op?ie=UTF8

Använder man den till o ringa med så upplever mottagaren att de hör störningar. Jag har kommit fram till att detta är en grej som sker för att man strömförsörjer handsfreet från bilen för det händer inte om man strömförsörjer det med annan strömkälla än just bilen.

Hur kommer jag runt detta? Jag har testat o ta ström på flera ställen i bilen till handsfreet men samma sak iaf. Kan man filtrera strömförsörjningen på något vis?



/D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bluetooth-handsfree i bil. Bygga bort missljud.

Inlägg av Icecap »

Strömmen i en bil är synnerligt "smutsig" till att börja med. MEN du har ju en USB-adapter med och den ska klara att rensa detta väck till mycket stor del.

Så MITT synsätt är att det är adaptern som är av dålig kvalitet och att oljudet kommer in i mobilen via den dåliga kvalitet ström.

Men som en test kan du ju kolla om du har en strömkompenserande drossel (finns i alla SMPS-nätdelar på 230V ingången) som du sedan kan montera i 12V matningen, såklart med kondensatorer före och efter.

En "strömkompenserande drossel" är två spoler på samma kärna och kommer det in en störning till ena sidan "transformeras" den över till andra sidan och slutresultatet blir att det blir rensat en hel del.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Bluetooth-handsfree i bil. Bygga bort missljud.

Inlägg av daspunner »

Glömde skriva att jag testat flertal USB-laddare (billiga/dyra) o resultatet blir det samma. Funkar fint med bara tändningen på men så fort man startar motorn så kommer vinet so tilltar i takt med att motorns/generatorns varvtal ökar.

Kan man inte bygga nåt upplägg själv med sånna där spolar?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bluetooth-handsfree i bil. Bygga bort missljud.

Inlägg av Icecap »

Det är ganska säkert så att oljudet kommer in i radion via AUX-ingången - så det kan vara att radions strömförsörjning ska filtreras OCH att matningen till USB'n ska komma från samma punkt.

Och då enheten har ANC kan den "kompensera bort" vinandet från radion men då lägga till det i mikrofonen så att säga.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6109
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Bluetooth-handsfree i bil. Bygga bort missljud.

Inlägg av Biker »

Bra och filtrera vid störkällor också , generatorn t.ex

Sök på avstörning generator
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Bluetooth-handsfree i bil. Bygga bort missljud.

Inlägg av mcrj »

Är det en äldre bil?
Då kanske du måste fixa avstörda tändkablar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bluetooth-handsfree i bil. Bygga bort missljud.

Inlägg av Icecap »

Ett vinande är nästan ALLTID generatorn.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bluetooth-handsfree i bil. Bygga bort missljud.

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju lätt att prova genom att haka av remmen från generatorn och se om störningen försvinner.

Om man har manuell växellåda kan man göra motsvarande prov med att bryta tändspolen i en nerförsbacke (om det går att göra trafiksäkert!) och utesluta den.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Bluetooth-handsfree i bil. Bygga bort missljud.

Inlägg av daspunner »

Bilen i fråga är SAAB 9-5, inga tändkablar där. "Fyra i en"-tändspole även kallad tändkasett. Har testat att häkta av generatorremmen (i mitt fall multirem) o ljudet försvann precis som när man bara har tändningen på. Stereo+slutsteg utgår jag ifrån att de borde ha sina egna avstörningsfilter. Annars borde väl de andra källorna (FM-radio och CD) också vina i ljudet.

Har forskat lite vidare och flertalet har med lyckat resultat använt sej av en "DC to DC isolator". 12Volt in och 12volt ut med ett filter på vägen.

Nåt man bygga själv?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6109
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Bluetooth-handsfree i bil. Bygga bort missljud.

Inlägg av Biker »

CMR filter kan du goggla efter för ritning
Skriv svar