vad är märkkortslutningsström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av dude »

Hej,

Vad är "märkkortslutningsström" ?
Denna information ska tydligen finnas på produkter när de säljs, men exakt vad är det?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av TomasL »

Gäller väl bara säkringsprodukter, brytare och liknande.

Det är väl den kortslutningsström som produkten ifråga tål, innan den brinner upp.
Senast redigerad av TomasL 7 december 2018, 12:55:39, redigerad totalt 1 gång.
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av dude »

ok, men vad är det som det beskriver?

jag googlade lite och fick googleträffar där det stod i betäckningen kA...kiloampere? vad beskriver det exakt?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av SM7CZR »

Kilo betyder "tusen" :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av TomasL »

Om du får en kortslutning, till exempel mellan två faser och resistansen i kortslutningen är 0,01 Ohm, får du teoretiskt en kortslutningsström om 40kA, om nu inte säkringen klarar detta kommer den att brinna upp.
Därför räknar man ut detta vid projektering av en elinstallation, och dimensionerar kablage, säkringsmaterial mm efter detta.

Dock är det en rad faktorer som spelar in, nätimpedanser, bortkopplingstider osv, så det går inte att räkna på utan att ha en massa uppgifter från elleverantörer mfl.
Maximal kortslutningsström varierar mellan olika installationer och placering inom installationen.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av Mindmapper »

citat "om nu inte säkringen klarar detta kommer den att brinna upp".

Vad som kan vara värre är att säkringen kanske leder ännu bättre istället för att brinna upp.
Om du tar en glassäkring så kan det tänkas att säkringen som utsätts för en stor kortslutningsström istället för att brinna av omvandlar metallen i säkringstråden till gasform. Metall i gasform kan leda bättre än när den var i trådform, i varje fall bryter den inte som den ska.

Förmodligen har många av er sett säkringar där metallisering av glaset invändigt har skett. Det är ett tecken på en riktig kortslutning som förgasat metallen i tråden och slungat ut den mot glaset.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av TomasL »

Jo, förvisso, dock är det väl mer troligt att en MCB som klarar 10kA brinner upp vid 20kA, typ.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av Gimbal »

TomasL skrev:Gäller väl bara säkringsprodukter, brytare och liknande.

Det är väl den kortslutningsström som produkten ifråga tål, innan den brinner upp.
Nja, det ska väl finnas på märkskylten till alla maskiner (med elskåp vill säga) har jag fått för mig. Eller gäller det bara USA? :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av TomasL »

Möjligtvis om produkten innehåller säkringar eller brytare. Hmm, får forska vidare i detta.
Får kolla vad MD skriver i detta fall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av TomasL »

Har ställt frågan till elsäkerhetsverket, förmodligen får man i vanlig ordning ett "God dag Yxskaft" svar
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av dude »

Anledningen jag frågar är att jag såg att man skulle ange "utrustningens märkkortslutningssström" vid CE märkning.
Men om man använder en "off the shelf" switchad nätdel till ett kretskort så blir det väl då den nätdelens märkkortslutningsström de efterfrågar i så fall?

Jag tänkte använda denna switchade nätdel:
https://www.elfa.se/sv/switchande-naeta ... gLoJfD_BwE

Blir det då sekundärsidans maxström de efterfrågar eller vadå?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av TomasL »

Det är alltid kortslutningsströmmen gentemot el-nätet det handlar om, inget annat, vad du gör på sekundärsidan är totalt ointressant.
Men som sagt, så som jag tolkar det, handlar det enbart om vad säkringar och eventuellt vad brytare tål.
En nätdel kan aldrig någonsin bli intressant i denna fråga. ( Den kan inte generera kortslutningsströmmar), annat än att den själv går i kortslutning på primärsidan, och det är inte det detta handlar om.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av Gimbal »

Det är inte fullt så enkelt.
Faktum är att det är ganska komplicerat om det ska göras helt enligt alla konstens regler, å andra sidan beror det förstås på hur avancerat elskåpet är.

Sök på SCCR (Short Circuit Current Rating) så kan man hitta en del info.

Men en huvudbrytare som är märkt 25kA exempelvis kan släppa igenom 16kA (som exempel), då måste det innanför huvudbrytaren klara minst 16kA om du ska märka elskåpet med 25kA.

Man får tänka lite baklänges, om jag kortar på insidan av brytaren, och det finns 25kA tillgängligt utanför, så kommer brytaren klara det utan att förångas, men pga inre motstånd blir strömmen inte mer än 16kA.

Innanför huvudbrytaren sitter det kanske dvärgbrytare som bara tål 10kA, då snyter det sig eftersom det kan bli 16kA inne i skåpet om det finns 25kA utanför. Då får man titta på grafen över huvudbrytaren och gå baklänges. Med max 10kA inne i skåpet så får det inte vara mer än 20kA tillgängligt utanför (exempelvis.) I ett sådant fall så märker man skåpet med 20kA.

Det är i alla fall första steget, egentligen så skall det räknas på effekten som bildas innan brytaren bryter, men dit har jag inte orkat.
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av dude »

men det är inget skåp, det är en maskin. vet inte om det påverkar.
Som sagt är det en switchad nätdel som driver ett kretskort.

och tja..det är ju en trefasmotor i maskinen med förvisso.. det kanske är till den mototskyddsbrytaren som de frågar kring när jag tänker efter..
https://se.rs-online.com/web/p/motor-pr ... s/3515369/

då borde det ju vara 100kA enligt länken som jag tänker märkkortslutningsströmmen är..
:D
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: vad är märkkortslutningsström?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Framgår det vilken standard de avser med detta krav för CE-märkningen?
Strömförbrukande produkter brukar inte ha någon egenskap som denna, men väl skåp och liknande installationer som förmedlar energi.
Skriv svar