Frekvensomrikta fläktar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av grym »

du vågar prova en kompressor, har annvänt en vanlig kolvkompressor som multe, både som vakumpump och som kompressor

den är inte riktigt bra som vakumpump men den har hållt sina timmar
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av TomasL »

Stänga insugsventilerna är ett relativt vanligt sätt att få variabel effekt på kylkompressorer (innan frekvensarna blev populära)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja , man ändrar massflödet. Jag hade ett projekt där jag byggde om inloppsröret till en processkompressor så det var 0,99 bara istället för 0,96bara
Förutom sänkt elförbrukning med ågra 100 kSEK gav den ökade kapaciteten någon miljon i marginal på mer produkt. Tror det var en pay off på runt ett år, det var mest att räta ut lite för tvära böjar på rör och ta bort något stickmeller rör och rör, DN 600- DN 800 kan man ju krypa i :)

En kollega slogs för att förstora eökgaskanalen till en panna från DN 1500 till DN 1800. Hans krav vara att kunna gå i den utan problem med skyddshjälm.
Han hade en sinnesjukt komplex FEM analys som visade på en massa fördelar me än främst ökad pannkapacitet (reservpannorna behövde inte stötta lika mycket) och markant lägre elförbrukning i rökgasfläkten. Den var stor nog. Den frekvensaren var tyristorstyrd , så stor var den.

Jäääävlar vilken kondingbank. Det kliade när de rev ut den gamla pga tyristorerna kortslöt mellan två faser. Ett ton RIFA PEH 169...
Serie o parallellkopplat, huller om buller , det var en 3kV motor om jag minns rätt (bara en )
sopkvast
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 december 2018, 10:44:42

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av sopkvast »

Satan vad duktiga ni är!
har försökt och hänga med i diskussionen. Utsugningsfläkten som jag har idag drar ut 21000 kubik i timmen och insug drar in 16000 kubik i timmen. Är det smartare att stänga flödet för utsugningsfläkten än att sätta en frekvensomriktare för den fläkten? Det sitter redan 6 spjäll för att göra detta där den suger ut på sidorna i boxen. Ni pratade om värme som blir i motorn när man drar ner strömmen. Motorn till insuget sitter i trumman så all luft passerar ju genom den. det borde väl kyla ner motorn?.
tack för svar :tumupp: :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av TomasL »

Det kostar alltid energi att strypa fläktar, pumpar mm. Energimässigt så är det bättre att köra med omformare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av SeniorLemuren »

Det där får du nog utveckla lite. Om du drar ner varvtalet med frekvensomvandlare så hålls strömmen ganska konstant och det sparar ju ingen energi. Om du stryper tilluften till fläkten driven av en asynkronmotor så minskar ju vridmomentet/eftersläpningen och motorn dra mindre ström. När det gäller svarvar borrmaskiner hydraulpumpar m.m så kan jag hålla med, men inte när det gäller fläktar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av rikkitikkitavi »

Tja, det är så det är bara.

Varvtalstyrning gör att centrifugalmaskiner ger olika tryck, och flöde där
flöde ~varvtal
tryck ~varvtal ^2
effekt ~varvtal ^3

Det gäller både för icke kompressibelt media som vätskor, eller nära på som luft för låga tryckstegringar (<5% av arbetstrycket) och tom för höga tryckstegringar som centrifugalkompressorer men sambanden ovan är inte riktigt lika linjära ju mer fluiden komprimeras.

Jag har mest jobbat med pumpar och centrifugalkompressorer men även en hel del fläktar och där fungerar det utmärkt i verkligheten.
Det gäller bara att ha koll på cosphi för motorn vid dellast, då man lätt överskattar verklig effektförbrukning pga den ändras vid dellast.
Hade en fläkt som drog 50% av maxströmmen vid tomgångsdrift, dvs i princip utan motstånd vilket förvånade mig då jag letade efter glödande lager ända tills en duktig elektriker visade mig databladet för elmotorn och dess fasförskjutning vid dellast. Då lärde jag mig något nytt :)


Bildgoogla exempelvis "fan curve centrifugal speed" så ser man massor av exempel.

Det går att härleda, vill minnas att vi hade det i en kurs i strömningslära , för just vätskor är det lätt men det var länge sedan och orkar man med det teoretiska när det fungerar så väl i praktiken ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av TomasL »

SeniorLemuren skrev:Det där får du nog utveckla lite. Om du drar ner varvtalet med frekvensomvandlare så hålls strömmen ganska konstant och det sparar ju ingen energi. Om du stryper tilluften till fläkten driven av en asynkronmotor så minskar ju vridmomentet/eftersläpningen och motorn dra mindre ström. När det gäller svarvar borrmaskiner hydraulpumpar m.m så kan jag hålla med, men inte när det gäller fläktar.
Jo, men strömmen är ju inte samma som effekten, eftersom motorspänningen minskar i proportion med frekvensen (vid skalär drift) så sjunker motoreffekten proportionellt med frekvensen.
Vid vektordrift är det lite annorlundare dock.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av rikkitikkitavi »

ja, där ser man den elektriska förklaringen.

får läsa på om elmotorer antar jag.
sopkvast
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 december 2018, 10:44:42

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av sopkvast »

Nu är de igång men jag körde på den säkra sidan o köpte en 7,5 kW frekvensare och kör den andra på 4 kW som reserv, nu är de nya problem, får sånna störningar när jag kör fläktarna med frekvensarna, sitter EMC filter på inkommande från proppskåpet men kablarna till fläktarna bytte jag inte ut utan det ä standard kabel, är de något man måste byta ut :?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av TomasL »

Du måste köra EMC-skärmad kabel mellan fläkt och omformare.
Är det långa motorkablar, dvs längre än någon meter skall du ha en symmetrisk kabel, dvs en med tre jordledare, en för varje fas och gemensam HF-tät skärm, till exempelvis NOVOFLEX NCY-3 Plus https://www.rutab.se/produkter/kabel/st ... uv-product
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av ViktorSigg »

Har aldrig sett en sådan kabel med tre jordledare faktiskt, aldrig märkt att det varit problem utan heller utan enbart med skärm.

I vilken standard står det att det ska vara tre jordledare? (Frågar av nyfikenhet, kan alltid lära sig något)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av TomasL »

Rätt många tillverkare av omriktare specificerar det, till exempel ABB.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av gkar »

Eller så kör man med en NFO, som ger sinus ut och slipper alla filter.
https://www.nfodrives.se/

Jag har tittat på utgången, den är skitsnygg!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Frekvensomrikta fläktar

Inlägg av grym »

men dyra och då jag drog igång några för 5 år sedan så var användarvänligheten ett par generationer gammal, det fanns några saker i dom som jag fick skruta upp hur man skulle göra för standardsaker, som reset av felkod och något till, mycket avigt

men elektriskt sett, goa :tumupp:
Skriv svar