Hur funkar en serie-regulator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hur funkar en serie-regulator?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har kopierat Jan Soelbergs (Josty Kit) käcka serieregulator i säkert 30 år.

Jag har bl.a mha Er modifierat den en aning, till exempel bör man inte koppla in potentiometern som en potentiometer utan mer som en reostat om Ni förstår vad jag menar, vitsen är att utspänningen blir linjär med potentiometerns vridningsvinkel då.

Jag bifogar ett Eagle-schema där Ni kan tänka bort strömavkänningstrissorna Q8/Q9 för det är lite överkurs.

Nu till lite analys, om potentiometern (R9/R10) står i botten så ser man på Q2/Q4 att det inte kan bli mindre än 1Vbe ut, detta tror jag mig ha förstått.

Grejen är bara att det visst går att leverera ström vid denna inställning.

Men hur går det till tänker jag?

I så fall måste ju kollektorpotentialen hos Vbe-multiplikatorerna (Q2/Q4) vara på 2Vbe eftersom effektrissorna behöver 1Vbe för att kunna leda nåt samtidigt som utspänningen är 1Vbe (egentligen nyttjar jag dock Darlington här, BDX-series).

Men hur kan det bli 2Vbe på kollektorerna och därmed in på effekttransistorernas bas?

Vbe-mulpitplikatorerna känns "dragna" tycker jag och borde ge noll i kollektorspänning.

Så Ni hör att inte ens denna enkla 2-transistorkoppling fattar jag :)

Sen tror jag dock att jag förstår att det är lite kritiskt med R5/R6 (Rcb) om man skall kunna dra nån ström ur systemet, BDX33/BDX34 har hfe på i runda slängar 1000 så vid 3A krävs 3mA genom Rcb och i mitt fall har jag satt 1k dvs jag tappar 3V då, jag funderar på att byta till 220R/2W för KSU kommer även drivas av 18VDC från AC men vid batteridrift (9V) och lägsta spänning ut så inbillar jag mig att 9/220=41mA kommer att gå, har jag rätt eller fel då?

En annan fundering kring detta är vart strömmen genom Rcb tar vägen? Ovan räknar jag med att ALL ström går in i effekttransistorn men varför skulle den göra det med en Vbe-multiplikator hängandes under?

Nej, jag fattar inte det här, vänligen hjälp mig.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.