Löda SMB metod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
murkelmuffla
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 november 2018, 08:44:35
Ort: Blekinge

Löda SMB metod

Inlägg av murkelmuffla »

Hej,

Jag har ett trasigt kretskort (läs grafikkort) och efter mycket mätande har jag kommit fram till att det är ett gäng mosfet som behöver bytas.
Dessa är ytmonterade och ser ut såhär: http://www.ti.com/product/CSD87350Q5D?k ... Everything

Hur gör man på bästa sätt för att byta ut komponenterna?
Avlödning med hetluftstation men pålödning?
Folk gick bananas när jag föreslog att löda med hetluft.

Jag har aldrigt lödat med hetluft och äger ingen sådan station.
Finns det företag som man kan vända sig till eller ska man helt enkelt lägga allt sitt guld på en station och öva på ett gammalt kort först?

Hilfe!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Löda SMB metod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du aldrig lött med hetluft kanske det är tokigt att försöka. Kolla Youtuben efter video som visar hur man löder ytmonterat. Även på Instructables finns flera instructabler hur man löder. Jag lödde min första klassD-förstärkare med vanlig (fin) lödpenna utan större problem.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Löda SMB metod

Inlägg av hawkan »

Löda loss går rätt enkelt med hetluft. Men det går bra med lödkolv också, man lägger en eller två stora blobbar mer lödtenn som täcker alla paddar och ser till att de smälter och sen är det bara att lyfta ur komponenten. Blobbarna torkas bort med en fläta.

Det går att löda med hetluft men det är lite lurigt i början innan man kan reglera temperaturen med synen och andra signaler man får. Så det enklaste är väl att lägga komponenten på plats och föra fram lite lödtenn till den knappt synliga padden med lödkolven. Med en fin spets är det inga problem. En sån här kan rekommenderas
Bild
murkelmuffla
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 november 2018, 08:44:35
Ort: Blekinge

Re: Löda SMB metod

Inlägg av murkelmuffla »

Tack för svar!

Så som jag förstått det så skall komponenten även lödas undertill vilket blir lite problematiskt med lödkolv/penna.

Jag är lite orolig att komponenterna skall ta stryk men någon gång skall vara den första... men kanske inte denna gång? :-P

Finns det något företag eller dyl som man kan vända sig till?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Löda SMB metod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du värmer padden med lödtennet och försöker värma komponenten samtidigt så "faller den på plats".

Bild

Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Löda SMB metod

Inlägg av hawkan »

Ja fast murkelmuffa har en poäng med att den ska lödas undertill. Goggle-fu var inte med mej idag. Hittade bara detta
Namnlös.png
och det är väl ground som ska dit. Tja, hetluft då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
murkelmuffla
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 november 2018, 08:44:35
Ort: Blekinge

Re: Löda SMB metod

Inlägg av murkelmuffla »

Ja, det stämmer - här är en mer utförlig bild:

Bild
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Löda SMB metod

Inlägg av xxargs »

Sådana är kniviga eftersom jordplanet kyler väldigt mycket. - en värmeplatta som värmer kortet rätt mycket innan lödningen är helt klart ett användbart tillbehör som inte så många tänker på i dessa fall.

Att starta sin lödning/avlödning med penna/luft på kretskort runt och drygt 100 grader C varm är något helt annat i lödbarhet än när man försöker med kort som startas vid 20 grader C

När det gäller hantering av ytm. motstånd, kondingar etc. - använd två lödpennor, en i varje hand och hantera det lite som 'pincett' - med lite koordinationsträning med händerna så tänker man snart inte på det längre och lägg inte ned pengar på skitdyra pincettliknande lödpennor - 2 oberoende lödpennor är värda väldigt mycket mer och 2 pennor som stödvärme är också bra om man skall värma något väldigt värmeslukande på tex ben från stora tunga komponenter.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Löda SMB metod

Inlägg av Teknikern »

Hetluft alla dar i veckan, jag resonerade som så att jag är för gammal för att fortsätta eländas med gammalt skit så jag köpte en hetluftstation på Kjell&Co och det har jag aldrig ångrat, det bara funkar. I början hade jag inte tennpasta utan förtennade paddarna manuellt, la på en liiiten klick fluss på paddarna, lyfte dit kretsen och värmde fast den och det funkade från dag ett.

Krympslang och hetluftstation är ett annat användningsområde som fick en uppryckning, sant att krympa kabelskor med lim i. Bra grejer behöver inte vara svindyra och Kjelles station är väldigt prisvärd och potent nog att rensa hela kort från komponenter med också och där värmer jag bara och borstar bort komponenterna ner i en glasslåda för senare uppsortering.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Löda SMB metod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

BONG! :humm: Det här har jag sett någonstans och alldeles nyligen. Jaja ... jag kommer på det sen.
murkelmuffla
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 november 2018, 08:44:35
Ort: Blekinge

Re: Löda SMB metod

Inlägg av murkelmuffla »

Jag funderade på att införskaffa en station från kjell

[kjell]https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... smd-p40399[/kjell]

Jag får väl öva till helvetet fryser till is på andra kort innan jag går lös på kortet som skall repareras.
Läste i ett annat forum -> en kille som har exakt samma problem och likadant kort som lyckades byta mosfet med varmluft och allt var happy-go-lucky.

Jag kommer gråta blod om jag förstör kortet men övning ger färdighet...?

Använder man lödpasta till varmluft?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Löda SMB metod

Inlägg av Klas-Kenny »

Lödpasta och varmluft är grejen, helt klart.

Ingen raketforskning att löda dit, så länge du har lagom temperatur på hetluften ska det ganska mycket till för att förstöra kortet.
murkelmuffla
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 november 2018, 08:44:35
Ort: Blekinge

Re: Löda SMB metod

Inlägg av murkelmuffla »

Då kommer ju givetvis följdfrågan - Vad är "lagom temperatur"? :D

Vilken typ av lod skall man använda?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Löda SMB metod

Inlägg av xxargs »

och den viktiga saken som glöms bort allt för ofta - att man använder rikligt med fluss av lös gelatin/krämig typ från spruta.

Skall man släplöda ~ 100 pinnar tätpitchat efter en komponentsida så är flusset _helt_ nödvändig, det är den som ser till att man inte får lödloppor mellan benen under släplödning pga. intrikat samspel av olika ytspänningar mellan lödtennet och flusset samt hur det förändras av uppvärmningen och avkokningen under lödprocessen i den sekunden det hela utförs...

en sådan lödning med fluss går snabbt att utföra - men utan fluss så är det helt omöjligt med lödloppor och gud vet allt och vid fjärde torkningen med lödflätan för att man hela tiden måste göra om så börja både ben och lödpaddar följa med...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Löda SMB metod

Inlägg av Teknikern »

Det GÅR att förtenna paddarna lagom mycket när man övat en del, man får in känslan på när det är lagom, för lite och för mycket tenn på padden. Flusset behöver inte vara i gelform, jag använder "Rosin flux" köpt från Ebay (kåda från tall eller gran upplöst i lite terpentin funkar det också) och sprutor för insulin och det konceptet blev klockrent. :tumupp:

Tennpasta, alltså för elektronik och inte för förtenning underlättar men är inte ett måste när man fått in snitsen utan och det är ju bra att kunna både ock den dan tennpastan tagit slut och man glömt köpa mera.
Skriv svar