Hemmagjort vattenkraftverk, problem att få upp spänningen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kenson_
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 november 2018, 13:35:45

Hemmagjort vattenkraftverk, problem att få upp spänningen.

Inlägg av Kenson_ »

Hej,
Jag håller på att bygga ett minivattenkraftverk med målet att få en lampa av något slag att lysa. Grundprincipen är att jag får en magnet att röra sig fram och tillbaka i en spole med hjälp av ett vattenhjul (kan skicka bilder/beskriva bättre om det hjälper) Får i nuläget ut ca 50mA och 100mV.
Från vad jag har hittat så är det volten som är problemet i mitt fall, då det finns små lysdioder på 10mA men så ligger volten på 1,5 ungefär. Jag kan linda lite mer koppartråd, men tror inte att det kommer lösa problemet då jag är väldigt långt ifrån när det gäller volten.

Tar jättegärna emot förslag på hur jag kan lösa problemet, antingen genom att det finns någon superlåg spänningslampa/diod, eller ett sätt att förbättra mitt kraftverk generellt!
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hemmagjort vattenkraftverk, problem att få upp spänninge

Inlägg av Icecap »

Det är enkelt att lägga upp bilder i forumet, gör det först.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hemmagjort vattenkraftverk, problem att få upp spänninge

Inlägg av TomasL »

Hmm, Vad "Volten" är för något vet jag inte, men jag gissar att du menar att du har för låg spänning.
Det är ungefär som att säga min bils kilometrar är 100km/h.

Fler varv koppartråd, kraftigare magnet, högre varvtal.

Låter dock som att detta är läxhjälp.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hemmagjort vattenkraftverk, problem att få upp spänninge

Inlägg av bearing »

100mV växelspänning obelastad?
Och 50mA växelström kortsluten?

Om vi antar att punkten med högst effekt ligger vid 50mV och 25mA, ger kraftverket drygt 1mW, vilket borde räcka för att driva en lysdiod. Men spänningen bör likriktas och glättas först, för att slippa pulserande ljus. Och likriktningen tar minst 0.3V (Schottkydiod). Så generatorn behöver ge ett par volt, som du säger. För att få 2VAC behövs 20ggr fler varv. Kanske går att ordna med hjälp av en en rulle tråd och en borrmaskin?

Lägg gärna upp bilder!
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hemmagjort vattenkraftverk, problem att få upp spänninge

Inlägg av SeniorLemuren »

Kenson_ skrev:Får i nuläget ut ca 50mA och 100mV. Från vad jag har hittat så är det volten som är problemet i mitt fall, då det finns små lysdioder på 10mA men så ligger volten på 1,5 ungefär. Jag kan linda lite mer koppartråd, men tror inte att det kommer lösa problemet då jag är väldigt långt ifrån när det gäller volten.
Hur många varv och vilken tråddiameter har du lindat din spole med? Visa gärna en bild på hur du arrangerat magneten och vilken typ av magnet du använder så kanske du kan får något mer nyttigt svar. En annan viktig sak är ju hur vattenhjulet drivs och hur hög effekt du kan förvänta dig från det.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hemmagjort vattenkraftverk, problem att få upp spänninge

Inlägg av prototypen »

När vi får en eller ett par bilder kanske vi kan säga om det är för lite tråd, för dåligt magnetsystem eller bara för dålig fart på det hela.

Protte
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hemmagjort vattenkraftverk, problem att få upp spänninge

Inlägg av xxargs »

Vad är det för generator - en leksaks- PM-elmotor eller något du bygger själv med neodym-magneter ??

Det finns väldigt bra anledning varför passningen mellan stator och rotorn är väldigt bra i kommersiella motorer/generatorer - för man vill ha så lite luftgap det bara går så att magnetflödet maximeras.

Det är ledares rörelse i magnetflödet som ger spänning och det är mängden magnetflöde per area som passerar ledarslingan som rör sig i magnetflödet som bestämmer strömmen.

Nu är jag lite tråkig - men formelsamling/böcker för elmotorlära och ellära har en del ekvationer att ha i bakhuvudet när du optimerar ditt bygge, och du kan vara rätt säker på att du inte kommer att hitta någon ny okänd naturkraft när du designar din motor/generator - det mesta inom fältet är redan provat och reglerna väldigt tydliga i hur det fungerar ('regler' => ekvationerna i din ellärabok!!) ;-)

Du kommer att upptäcka sådana 'tokigheter' att ju fler varv du lindar på tex. rotorn (eller stator om rotorn är Permanentmagneter) för att få högre spänning vid ett visst varvtal - ju mindre ström kommer det att ge vid kortslutning.
Skriv svar