DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Vad finns det för olika lösningar där ute för att öppna tex garagedörrar och ladugårdsdörrar elektromekaniskt?
Det är alltså inte tal om ombyggnation till dörrar som skjuts upp eller åt sidorna, utan större dörrar som hänger på gångjärn.

Lösningarna jag sett är linjära enheter, elektriska eller pneumatiska. Kuggstång och elmotor. Vajer och trissa. Dock kräver det senaste en för öppna och en för stänga.
Har också sett någon variant med cykelkedja.

Vad tror ni är enklast/billigast för att mecka ihop själv här hemma?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av grym »

kuggrem saknades
vanlig kedja funkar med, men trissan för dom är lite svårare

pigghjul och perforerat stålband kan funka
kulskruv, eller gängstång

motor och lina är lätt och man gör dom som på en plotter så går dom åt båda hållen
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har själv några lagårdsdörrar där jag börjat fundera på lösning.

Linjärenheterna går att köpa väldigt billigt från Asien: https://www.ebay.co.uk/itm/12V-Force-75 ... 100623.m-1
För det priset får du knappt en cykelkedja...


I England finns kompletta satser med styrelektronik osv för en femtedel av svenska priser:
https://www.ebay.com/itm/Swing-Gate-Ope ... :rk:1:pf:0
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Ute och eldar nu men ska ta en rejäl kik på dom där länkarna ikväll. Det ser RIKTIGT bra ut!

Så här ser min port ut idag:
20181118_110153.jpg
20181118_110112.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av rvl »

Där får du ju hjälp av jordens dragningskraft åt ena hållet. :mrgreen: (Eller kanske det var forumet som ställt bilderna på tvären.) Är det ett tilltäppt katthål på ena dörren?
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Nerre »

De garageöppnare jag sett har en fast "kuggstång" (behöver inte vara en riktig kuggstång, i vårt fall är det en skena där det sitter en uppspänd kedja) och sen en låda med motor som åker längs "kuggstången".

Fördelen med det är ju att den går att anpassa för i princip vilka slaglängder som helst.

Sen tillkommer ju då nån slags länksystem som kopplar motorenheten till porten. Det är ju den biten som är svårast att få vettig. Ska den t.ex. även sköta om att hålla porten reglad mot inbrottsförsök eller kraftiga vindar? Kan det sitta delar utvändigt när porten är stängd eller vill man ha allt invändigt? Behöver man fritt från hinder nånstans?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

@rvl: Det är nog en gammal reparation tror jag. Angående vinkeln på bilderna så är det jag och forumet som bråkar lite. Det verkar dock bli rätt när man klickar på dom va?

@Nerre: Just det, det är nog en sån lösning jag tänkte på med kedjedriften. Just den lösningen är väl rätt vanlig till portar som skjuts åt sidan va?

Allt mitt kommer behöva vara på insidan så det blir någon vinkel-lösning. Inbrottssäkra känns bara fel. Vill man ta sig in i ladan så knäcker man lös två brädor och går in :)
Däremot så blir det också en regel på insidan för att hålla ihop dom under kraftig vind. Får se hur man ska lösa det.
Klämrisker finns alltid med sånt här men tänker förlita mig på att ha mekaniken högt upp och genom att portarna är ganska klena så kommer dessa vrida sig om någon är i vägen.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av E Kafeman »

Har byggt några olika billighets-varianter inklusive gamla Volvo gängstångs-domkrafter med vindrutetorkar-motorer som drivning som fått driva fjärmanövrerade vägbommar.
Dock har detta varit i offentliga miljöer så det måste finnas säkerhetsfunktioner så att inte någon barnvagn blir avklippt på mitten.
Det är nämligen så småbarnsföräldrar reagerar om de ser en port som håller på stängas framför näsan på dom, att de placerar barnvagnen som hinder.
Ett något enklare alternativ byggde på tunna hydraulkolvar som fanns i skrotlådan och två billiga luft-pumpar model billigaste Jula samt två hemsnickrade back/strypventiler.
Två pumpar då det var billigare/enklare än en tvåvägs växlingsventil.
Att använda luft istället för olja var medvetet val för att systemet skulle bli mindre stumt och inget skulle kunna vridas sönder i mekaniken och ingen skulle bli hårt klämd.
Pga luft var det ingen större kraft i stängningen och även med stängd port var det möjligt att med handkraft öppna porten, dvs liten klämningsrisk.
Man fick sätta en övertrycksventil för att få linjärare fart på porten annars med luft så händer det inget alls på under 5 sekunder och sedan kommer dörren med en ryslig fart på slutet. Aktiva stryp-ventilen är på den sida av kolven som inte pumpas för tillfället.
Bland mer udda saker som jag gjort är en hiss som höjs och sänks via vattenpump som pumpar vatten till en motvikt och bottenventil i motvikten som sedan släpper ut vattnet när hissen ska gå åt andra hållet. Det går bra att även stänga dörrar med samma princip.
Elektrisk linjärkolv tog jag från en skrotat el-truck. Det var tiltkolven. Den fick lyfta en vipp-port till ett garage. Stod bilen ivägen lyftes den också.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Ja vägbommar är ju fördelaktigt då man använder själva bommen som motvikt.
Känner så väl igen det du nämner om pneumatiska kolvar eller trycklyftssytem, händer inget, händer inget, händer inget, sen smäller det till! :)

Kollade mer på länken från mrfrenzy och det systemet är ganska klockrent. Färdigt med rörelsedeckare och radio. Integrerat klämskydd. Gissar att den mäter strömmen men hoppas också att kortet har justera av det här så den inte stannar vid lite vind. Dock hade ju roligast varit att enbart handla kolvarna och sen göra elektroniken "själv", men en ESP och lite annat mojs.
Ska se om jag kan göra en sån här montering:
Portöppning.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av danielr112 »

Har sett blandat som t ex torkarmotorer med kedjor. Men oavsett lösning se till att ha den fjäderbelastad med något skydd ifall att det hänger upp sig.

Står själv och vill bygga något sådant till verkstaden så man kan köra in bilen under vintern. Idag måste jag gå ut och in i verkstaden för att öppna och det är inte hållbart då jag är för lat :P
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Det är exakt mitt i-lands-problem. In genom en annan dörr, bort med reglar och annat, öppna portarna och spärra dom öppna då man inte vill att dom ska blåsa igen på varken barn eller bil, ut med bil, och sen allt om igen. Nej, då blir det inte av.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag funderade på några såna här.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Ja precis. Det är såna mrfrenzy länkar till först.
Såna och göra elektroniken själv. Vad tror du HUGGBÄVERN, ror man (jag) det i land?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av lillahuset »

Ojojoj, ilandsproblem är bara förnamnet. Ni får väl parkera bilen utanför. :badgrin:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Haha. Säger han som gnyr som ett barn så fort det är kallare är 15 plusgrader ute :wink:
Skriv svar