Skytte markör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shas
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 januari 2013, 21:18:45

Skytte markör

Inlägg av Shas »

Hej på Er alla ! Jag håller på att göra en skjutbana för snabbluftpistol. Lite kort är det 5 tavlor som samtidigt visas i olika tider därefter vänds dessa bort. Tänkte använda mig av ett wifirelä och via en app få till alla skjutkommandon tider osv.

I grundomgången räknas alla poäng dvs skjuter du en 5:a får du 5 poäng inget konstigt. När vi pratar final däremot så räknas bara träff eller bom. I praktiken är detta 9:a eller bättre en diameter på 48,5mm.

När man träffar ska en grön lampa lysa annars en röd. min fråga är om det finns något enkelt och smidigt elektroniskt sätt att indikera en träff, dvs en blykula genom ett rör.
(Mina tankar går annars till en fjäderbelastad tryckplatta som via en brytare ger en ger en indikation)

Mvh // Shas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skytte markör

Inlägg av grym »

för luftvapen med dess begränsade energi så är en plåt som har en piezogivare på baksidan helt ok för att indikera träff, men lite elektronik behövs

och som sagt, du ska ha en rund plåtbit med skydd för elektroniken så den plåten är lämpligast att ha bakom en annan plåtbit som har rätt diamter på hålet
Shas
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 januari 2013, 21:18:45

Re: Skytte markör

Inlägg av Shas »

Spännande komponent, läste på lite om denna och jag håller utan tvekan med dig, den kommer att markera träff men eftersom den bygger på ljud kommer den med största säkerhet också indikera när kulan missar "centrum" och slår i kulfånget vid sidan om.. Stämmer inte det ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Skytte markör

Inlägg av Henry »

Du monterar piezogivaren dikt an på plattan och signalen du får från direktträff på plattan jämfört med ljudet från träffen på kulfångaren är natt och dag. En piezogivare ger ifrån sig en spänning när den fysiskt rör på sig och dessa spänningar kan vara rätt höga allt beroende på hur kraftig vibrationen är men även vid små vibrationer ser man normalt med lätthet en signal.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skytte markör

Inlägg av grym »

nix, det funkar
jag har provat en hel del med sådanna, och för luftvapen och man limmar fast en 10kr piezo mic på plåten så är det som en mic, men man får ut flera volt vid en direktträff, så skillnaden mella ljud från en plåt vid sidan om och en direktträff är mycket stor,

eftersom det är så billiga saker kan man ha två givare på varje plåt för ökad säkerhet
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skytte markör

Inlägg av rvl »

Litet funderingar.

Det borde bli en hel del skillnad i signalnivå på direkt träff och på sidan om, men antagligen kommer noterbar signal även av ljud. Borde gå att filtrera och hitta en lämplig gränsnivå. Det torde vara på sin plats att inte mekaniskt hårt sammanfoga "ramen" med givaren, ...eller kanske man borde göra just det och kolla på den initiala pulsens polaritet för att skilja på fulträff eller inte.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skytte markör

Inlägg av grym »

skillnaden är så stor att har man lite nivåkontroll så funkar det

ex, jag provade med lite större pizogivare och kopplade två irlysdioder antiparallellt och annvände det som detektering
då behödes det ungefär den kraften från en luftpistolskula att fdetektera träffen

vill man dämpa mera så kopplar man bara ett motstånd tvärs över, busenkelt
Shas
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 januari 2013, 21:18:45

Re: Skytte markör

Inlägg av Shas »

Då kör vi på detta, låter spännande men jag kommer behöva hjälp. Tanken är att jag ska styra allt via ett Wifi kort med 4 st relä och en app. Jag har en, eventuellt två utgångar lediga för denna funktion. Då är min tanke följande att man bygger en krets med ett relä för varje tavla med en hållkrets som piezostyrningen aktiverar. Hur och vilka grejor går åt ? Piezostyrningen måste ju då generera en tillräcklig strömpuls för att reläet ska dra
PIEZOSTYRNING.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skytte markör

Inlägg av grym »

man kan börja med att prova vad man får för signal från piezomicen

ta en lämplig plåtbit, gisar 4mm rostfritt är vvettigt, eller 4mm hardox

limma givaren med pulim, vänta två veckor, för det tar tid innan dom sitter ordentligt

börja med den enkla modellen att antiparallelkoppla två känsliga optokopplares lysdioder till den
sedan parallellkolla utgångssidans transistorer till ett motstånd och provskjut om man får signal, troligen räcker detta
välj rimligt stor piezo och optokopplare som inte behöver så mycket ström

https://www.ebay.com/itm/10-PCS-35mm-Pi ... :rk:1:pf:0

den här modellen är det jag provat med och där räckte det med luftpistol och 10mm plåt för triggning
Shas
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 januari 2013, 21:18:45

Re: Skytte markör

Inlägg av Shas »

Tackar ditt svar men tyvärr klarar jag mig inte med detta, jag är långtifrån expert. Jag behöver en skiss och gärna med hänvisning till Kjell o company för annars får man vänta månader innan man får grejorna.

Hittade dessa:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ner-p89326

Plåten fixar jag, här är jag med :) men att det ska ta två veckor för ett lim att torka... Spelar mindre roll, den biten löser jag också. Sedan blev det värre "antiparallelkoppla"
I min värld finns serie och parallellkoppling....

Mvh // Shas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skytte markör

Inlägg av grym »

du får prova att rita upp det du kan, och sedan finns inte allt på kjell så man får handla på fler ställen

piezo givaren skall limmas mot plåten, å dom måste vara rätt, dom ska känna stötvågen från islaget, inte luftljudet

pu lim fukthärdar och kryper in ca 1mm per dygn, så det tar tid innan dom sitter ordentligt
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Skytte markör

Inlägg av Henry »

Funkar inte flytande epoxy?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skytte markör

Inlägg av grym »

det ända jag fått att hålla är pu lim, det är seeeeegt nog

eller pu tätning, biltema har och det kostar inte så mycket så jag krånglar inte mera med annat
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skytte markör

Inlägg av rvl »

Shas skrev:Sedan blev det värre "antiparallelkoppla"
I min värld finns serie och parallellkoppling....
Dioder har en riktning. Vad som avses är en vanlig parallellkopling, men på så sätt att dioderna inte är vända åt samma håll.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Skytte markör

Inlägg av Henry »

grym: nej det är klart, det blir ju rätt kraftiga vibrationer.
Skriv svar