Turbogivare? Signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Turbogivare? Signal

Inlägg av AndersG »

Någon som vet hur en 68039104AA givare fungerar? Den har bara två trådar och skall känna av bladen på en turbo som väl är omagnetiska (aluminium). Har inte hunnit testa mäta än, men tänkte fråga om ngn vet.

Bild
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Turbogivare? Signal

Inlägg av bearing »

Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Turbogivare? Signal

Inlägg av AndersG »

Ja, det var litet så jag tänkte. Tack för länkarna!

Givaren mäter 88mH och 46pF ca. Testade sätta den som frekvensbestämmande element i en 74HC04 oscillator och visst ändrade frekvensen med en aluminiumbit. Sedan tolka med en PLL? Eller TDA0161 ?

Eller exitera med en fast växelspänning och betrakta givaren som en resonanskrets (tank) och detektera spänningsfallet då dess Q förändras då en metallbit kommer nära? Problemet är att om jag skall räkna varvtal på en turbo med 12 vingar som snurrar i 300 000 varv så behöver jag ligga kanske 10x högre eller 600kHz..

Eller så skippar jag helt kallt avstämningen, utan exiterar med 1Mhz via ett 10K motstånd. Lågpassfiltrerar signalen och pulsformar..
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Re: Turbogivare? Signal

Inlägg av exile »

Jag skulle tro att avläsningen är mycket enklare, typ man har en dc strömkälla och en ac kopplad komparator.

Kom ihåg att turbinen roterar och givaren (som ger ett statiskt fält magnetfält) ändra sin position för hållande till bladen och där med även magnetfälten för bladen som ger upp hov till virvelströmmar, vilket går läsa av.
Dock fungerar inte metoden om den står stilla eller rör sig långsamt vilket troligt vis inte är ett problem för en turbo :)

Men som sagt jag killgissar :mrgreen:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Turbogivare? Signal

Inlägg av AndersG »

Verkar som det varken behövs exitering eller likspänning. Har ingen möjlighet att köra turbon i labbet, ingen tryckluft så jag körde med en fläkt, med en liten aluminiumbit på en vinge:
PRINT_11.jpg
Problemet är störningarna från BLDC motorn, så jag bytte till en 220V EBM Papst som roterar 3000 varv. Den stör den med, men den har så mycket massa att den fortsätter rotera då man bryter strömmen. En bit på en vinge:
PRINT_12.jpg
Och med två plåtbitar på två vingar:
PRINT_13.jpg
Signalen ser litet ut som den man får från en reluktor. Skall filtrera och pulsforma så får vi se.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Re: Turbogivare? Signal

Inlägg av exile »

Om man kollar databladet för MAX9924-MAX9927 så ser man att man använder en diff-förstärkare, skulle tro att mycket av störningarna kan undvikas med hjälp av den.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Turbogivare? Signal

Inlägg av AndersG »

Bra tips. Testar en MAX9925 nu...
Skriv svar