Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande ljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
femman@gmail.com
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 21:56:03

Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande ljud

Inlägg av femman@gmail.com »

Hej!

Har problem med styrningsenheten till golvvärmen i vår vinterstuga, som stundtals skapar ett ljud som är högt och mycket störande!

Har kollat om ljudet drar igång när någon viss rumstermostat ger signal, men inget mönster, utan det kommer igång närsomhelst!

Det är ett visst relä "ZETTLER" (AZ762-1C-24D) som skapar ljudet och det känns när man lägger fingret på komponenten och hörs tydligt!
Reläet är placerat där "strömmen" kommer in

Skulle jag kunna byta ut relä, för att bli av med det enerverande och vibrerande ljudet, eller har ni några andra idéer varför det uppkommer?!

Bifogar bilder på hela Golvvärme systemet, ett beteckningskort samt ett närkort på reläet som skapar ljudet!

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Är van att löda och ser fram emot att lösa problemet, utan att behöva köpa en helt ny styrenhet om ni tror det kommer gå vägen?!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av Marta »

Ett DC-relä skall inte kunna låta. Är det nätbrum som har tillkommit efter hand så kan det vara en uttorkad kondensator som är orsaken.

Reläet ser ut att inte vara anslutet. Går dess kontakter endast till den icke anslutna kopplingsplinten kan det troligen avlägsnas.
femman@gmail.com
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 21:56:03

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av femman@gmail.com »

Hej och tack för svaret!

Jag är "helsäker" att brummet kommer ifrån just denna komponent och inbillar mig(egen tanke) att ljudet uppkommer genom att det är "något" spole eller så, som försöker slå till något, men inte riktigt orkar hålla kvar/få kontakt, utan slår till och tappar och slår till och tappar så ljudet/vibrationerna uppkommer!Det låter som i ett getingbo fast tydligare vibrationer! Lägger jag tummen på komponenten och drar ut nätkontakten till kortet, så upphör vibrationerna tillika ljudet från ZETTLER-komponenten! Det drar inte igång direkt om jag strömsätter igen, utan kan ta någon/några timmar ibland! Ljudet kan också upphöra av sig självt efter någon timme, ibland 30min så väldigt olika hur ofta det uppkommer men är väldigt enerverande!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av Marta »

Titta efter om reläkontakterna endast är kopplade till den icke anslutna plinten. Är så fallet, avlägsna reläet och prova. Änvänds det inte saknas sannolikt all anledning till att det skall sitta där och brumma.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av MadModder »

Försök kolla vilken frekvens brummet är på. Är det 50 eller 100Hz så är en idé att kolla hur frisk matningsspänningen är.
femman@gmail.com
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 21:56:03

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av femman@gmail.com »

Hej igen!
Har tyvärr inte enheten - styrkortet hos mig, utan det är ett par timmar till stugan, så försöker samla på mig idéer till jag/vi ska ditt igen!
Förstod efter ett av inläggen här att relät kanske inte behöver vara i drift till/för något, utan kan användas för att driva/ starta en cirkulationspump tex(läste jag i en manual från nätet om just detta drivkort)?!
Kan det vara så, att det bara sitter där? Men varför skulle det börja ge ifrån sig ljud nu, efter många år i drift(typ 10år)?!

Vad gäller frekvensen, kan den verkligen vara risig/variera när drivenheten är ansluten till vanligt 220 väggkontakt?! Inget annat krånglar i stugan/boendet!
Hur kollar jag 50-100hz, osilloskåo?!

Tack för alla nya ideer och förslag, verkligen!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av MadModder »

Nä, jag menar DC-spänningen på kortet. Om en kondensator blivit dålig så det finns AC ut till reläet. Har du inget oscilloskop lättillgängligt så kan du kan lägga in en tongenerator på telefonen och ställa in 50 och 100Hz på den och jämföra oljudet. Det finns också spektrumanalysatorer som appar som kan ge en hint om vilken frekvens som låter högst i mikrofonen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi hade en elpanna som styrdes av en ganska enkel elektronik som loggade utetemperatur, innetemperatur och vattentemperatur. I vissa lägen var det som man låg på gränsen och kretsarna verkade inte kunna bestämma sig för om kontaktorer skulle dra eller ej (ingen hysteres?!) och kontaktorerna kunde klappra. Alltså styrsignalerna var knasiga.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av Danny »

Jag tycker glättningskondingarna ser underdimensionerade ut.
8st utgångar för styrdon som brukar dra ca 200mA stycket + 2st relä +
8st termostater som jag gissar är elektroniska. Borde dra minst 2A.
Då borde kondingarna vara på minst 1000uF 35V stycket, om de
är kopplade parallellt och parallellt med 24volten.
De ser väldigt små ut.

Jag skulle satsa mina sista kronor på att kondingarna behöver bytas :)
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av Pucco »

Här är lite information. Reläet verkar vara för att kunna styra cirkulationspumpen men inget är ju inkopplat.
Ställdonen är termoelektriska och är normalt öppna. Lägger man på 24VAC eller DC så stänger den långsamt.
Termostaterna innehåller all intelligens och är anslutna med tre trådar, 24VAC/Common/Ställdon.
Det enda som verkar drivas av DC är logik för ventilmotionering och cirkulationspumprelä.
Som flera har föreslagit är det nog dåliga kondingar.
Kan ju också vara impregneringen av kärnlamineringen i transformatorn som släppt lite så den börjat vibrera.

Överblick av systemet: https://www.lksystems.se/globalassets/i ... 2-2010.pdf
femman@gmail.com
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 21:56:03

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av femman@gmail.com »

Hej igen!

Ser två kondensatorer närmast trafon, är det de två ni relaterar till som glättnings......?!

Som vi ser så är det ju inte kopplat cirkulationspump till de andra anslutningsskruvarna! Är det dumt att prova med att löda bort relät som ljudet kommer ifrån....kanske konstgjord andning för kortet?!

Eller bör jag koncentrera mig på att byta de två kondensatorerna, om det nu var de ni tänkte på?!

Tack så länge!
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av Danny »

Byt kondingarna
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av Janson1 »

Du kan nog ta bort reläet med... Sen vet du säkert vilket!
femman@gmail.com
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 21:56:03

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av femman@gmail.com »

Hej igen!

Om jag börjar med att ta bort reläet, utan att byta kondingarna och ljudet försvinner?!

Är det då så att något kan bli mer skadat (över tid) av att jag inte byter kondningarna, om nu ljudet ändå försvinner och reläet inte används i den installationen av golvvärme som är i vår stuga?!

Frågar eftersom jag inte har kortet i närheten och lite svårt köpa med nya kondingar, utan att veta deras specifikationer!

Fick förslag på hur stora de borde vara, men vet inte om de ligger parallellt etc. som det skrevs/tipsades om i tråden ovan, då jag inte hittar något kopplingsschema till kretskortet! Är tyvärr inte insatt i hur man beräknar rätt storlek, även om jag visste hur de satt monterade på kretskortet!

Tack så länge!
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av Pucco »

Det sitter ju två relän på kortet. Ett till höger om trafon som styr av 24VAC vid motionering av ventilerna och det till vänster som kan användas för att stänga av stänga av cirkulationspumpen under motioneringen.

Om man jämför kondingarnas storlek med reläets storlek som är 29,5x13,2 mm så får man att diametern är 5,0 mm eller 6,3 mm.
Har man 24VAC likriktat så krävs minst 35V och då är största tillgängliga värdena 47µF respektive 100µF.
Det måste sitta komponenter på undersidan till motioneringslogiken och då skulle kunna finnas en 24V regulator som då inte behöver stora kondingar.
Skriv svar