Kylskåp Electrolux ERF3865AOW felsökning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MyKee
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 april 2006, 00:18:45
Ort: Östersund

Kylskåp Electrolux ERF3865AOW felsökning

Inlägg av MyKee »

Hej!

Jag har ett Electrolux kylskåp som är ca 5,5år gammalt och som helt plötsligt inte fungerar. Display, belysning och fläkt i kylskåpet fungerar men kompressorn startar inte.

När man försöker dra igång det så hör man att kompressorn brummar/låter lite om man står väldigt nära (den går dock inte igång). Efter en stund så hörs ett klick från något motorskydd eller vad det kan vara som sitter på kompressorn och då upphör brummandet. Låter man den stå på en stund så står den bara och klickar med jämna mellanrum men den startar aldrig.

Vad är som kan tänkas strula? Ser ut som det sitter en stor kondensator vid kompressorn, är det något som kan tänkas behövas för att dra ingång kompressorn?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kylskåp Electrolux ERF3865AOW felsökning

Inlägg av Danny »

Är startkondensator och startrelä hela, så är det kompressorfel.
Användarvisningsbild
MyKee
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 april 2006, 00:18:45
Ort: Östersund

Re: Kylskåp Electrolux ERF3865AOW felsökning

Inlägg av MyKee »

Hur felsöker man dessa eller är det bara att byta ut dem och se om det avhjälpt problemet?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kylskåp Electrolux ERF3865AOW felsökning

Inlägg av Danny »

Med mätinstrument
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kylskåp Electrolux ERF3865AOW felsökning

Inlägg av xxargs »

Börja med att byta startapparat (modulen som sitter påpressad på de 3 anslutnings-stiften på kompressorn, vicka ur startapparaten försiktigt i små steg då det kan gå ganska trögt av fjäderkrafterna i stifthållarna - stiften i sig är sedan glas-förseglade genom motorkapslingen, så bryt/böj inte i onödan)

- har PTC-motståndet i den gått sönder/brunnit av så startar inte kompressorn om den inte har driftkondensator, men startar om den har en fungerande driftkondensator inkopplad (i området 4-8 µF).

Är driftkondensatorn också trasig (dvs. för liten kapacitans) så startar inte kompressorn heller.

vill man inte byta startapparat men driftkondensatorn konstaterad felaktig så kan det i de flesta fall räcka att byta driftkondensator (då starten blir bättre och starkare med driftkondensator än med enbart startapparats PTC-motstånd).

Är båda delarna friska och kompressorn ändå bara brummar vid start så har kompressorn skurit.
duxducis
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 augusti 2006, 00:30:04
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Kylskåp Electrolux ERF3865AOW felsökning

Inlägg av duxducis »

Flera tips i tråden redan, startkonding är enkelt att kontrollera.
Det låter som kompressorfel, troligen klixon som bryter när kompressorn inte startar. Du kan göra en chansning och kortsluta s och r så får kompressorn dubbelt med ström och går kanske igång eller så smäller säkringen, alternativt går något av i kompressorn om den skurit..
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kylskåp Electrolux ERF3865AOW felsökning

Inlägg av xxargs »

Faktum är att kompressorn startar bättre/starkare med en typ 8 µF motorkonding över S och R (för kylskåpskompressor - större 200 Watts kompressor kan behöva större driftkonding - jaga på kompressortyp hos tillverkare och dess rekommenderade kondingstorlek för dess tillbehörsoption för 'tropic region') än att att prova start med kortsluten S och R (det som PTC-motståndet gör den första halvsekunden innan den blir varm och bryter nästan helt)

- det har att göra med fasvinklar på strömmen som går igenom R-lindningen respektive S-lindningen - då med korslutningen direkt så är fasskillnaden väldigt lite (5-8 grader) för att det är olika resistans i lindningen vilket ger mindre vridmoment än med kondensatorn med 70 - 120 graders fasvinkelskillnad trots att den bara har 1/10-del av strömmen...

PTC-motståndet är helt onödigt att ha och bara försvårar starten med dubbelt med startström i jämförelse att man har fungerande driftkondensator med 'lagom' storlek enbart!!

att PTC-motstånd fortfarande används som start i kylskåp fast de numera har driftkondingar (också för att också förbättra dess effektfaktor - och faktiskt - minska kopparförlusterna en smula eftersom strömmen fördelas på mer koppararea iom dubbla arbetande lindningar istället för enkel lindning) är bara för att 'man alltid gjort så' inte om det finns behov eller inte och rädslan att behöva hantera mer än en typ av startapparat för olika marknader (de med drift-konding och de med utan)...
Användarvisningsbild
MyKee
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 april 2006, 00:18:45
Ort: Östersund

Re: Kylskåp Electrolux ERF3865AOW felsökning

Inlägg av MyKee »

Nu har jag hunnit läsa på lite och haft tid och göra lite felsökning. Plockade loss startapparaten från kompressorn och mätte lindingarna och fick fram följande värden
A-B=8Ω
A-C=53Ω
B-C=45Ω

Sen kollade jag om det var någon kontakt mellan jord och någon av stiften vilket det inte var.

I alla fall så tog jag och drog igång kylskåpet och kortslöt snabbt S och R, kompressorn startade och nu är det kyla i skåpet.

Jag har även testat att stänga av skåpet några ggr och låta det stå för att sen slå på det igen och hittills så startar det som det ska (utan min inblandning).

Kan kompressorn ha stannat i något läge tidigare där det är "extra" tungt att starta och startapparaten börjar bli sliten vilket gjorde att den inte orkade ge på tillräckligt med effekt för att starta. Sen när jag kortslöt så gick den igång och nu hittills så har den stannat på andra positioner som inte kräver lika mycket effekt? Eller hur ska jag tolka det här?

Frågade lokal firma som lagar Electroluxskylskåp och enligt min tidigare beskrivning, "nä, de är kompressorn som ska bytas". Kondensatorn enligt han var på 1uF och hade för lågt värde och hade därför inget med starten att göra utan agerade mest som något filter.
Senast redigerad av MyKee 25 november 2018, 16:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MyKee
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 april 2006, 00:18:45
Ort: Östersund

Re: Kylskåp Electrolux ERF3865AOW felsökning

Inlägg av MyKee »

Har hållt koll på den idag och nu går den inte igen. Kompressorn är dessutom väldigt varm (går inte hålla handen på den).

Antar att det trots allt ändå är kompressorn som är trasig då?
Skriv svar