Bra effektmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
McMurphy
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 november 2018, 14:16:34

Bra effektmätare

Inlägg av McMurphy »

Jag håller på att testa några olika led-belysningar med switchade nätagg och min nuvarande effektmätare verkar inte klara nätaggen. Jag har en voltcraft energy monitor 3000 https://www.conrad.com/ce/en/product/12 ... nitor-3000

Den klarar att mäta skapligt rätt på ett mindre nätagg jag har men de större nätaggen så verkar den få fel effektfaktor/cos fi. Först med låg belasning visar den lite för hög effekt och med ökad belastning alldeles för lite. Som exempel en lampa a ca 40W visar den 48W, med två st 59,4W och tre st 67,2 W, fast ljusflödet tredubblas, cos fi enligt mätaren visar 0,6-0,67.

Någon som kan tipsa om en effektmätare som visar ett tillförlitligt värde på såna här laster?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bra effektmätare

Inlägg av Electricguy »

Det verkar tyvärr vara ett problem över lag med dessa energimätare. Jag har testat den Clas Ohlson har, som visar på tok för mycket på switchade nätaggregat. Tex. får den till ca 50W på en nätverksswitch hemma som inte ens blir fisljummen. Dock har jag testat en äldre som istället visat på tok för lite på samma last. Så ska det bli korrekt krävs nog nåt mer korrekt mätinstrument som kan kompensera för märkliga laster som består av mer än resistans. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bra effektmätare

Inlägg av Glenn »

Ja det är som sagt ett problem.

Vi hade en på förra jobbet som var halvdyr, men ändå visade fel på viss utrustning.

En kul sak var om man kopplade en grenkontakt på den, kopplade in en viss typ av dator där och kunde läsa av ett ganska högt värde, då kopplade man in en 40W glödlampa på samma grenuttag och så sjönk effektuttaget enligt mätaren :D
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bra effektmätare

Inlägg av xxargs »

Energimätare 36-2897 på clas ohlsson är en av det bättre för att mäta på skrynklig ström (de finns under andra namn hos conrad mfl. - gå på utseendet.

det finns trådar bak i forumet där en sådan analyserades och man kom fram att den mycket stor sannolikhet hade en riktig elmätarkrets i sig.

annars kan man ha regeln att om det finns ett läge som kan visa 'PF' - dvs. Power Factor så är det en elmätare som har en bättre version av elmätarkrets - de som inte har det läget i sina menyer oavsett hur man letar - hur snygga de är i byggdesign, displayer etc. är bara att ignorera då de inte mäter rätt vid strömmässigt komplex last som switchade nätagg, dimmers, elektroniska ballaster och liknande - ja i stort sett all modern elektronik numera...

ladda hem respektive produkts manual och leta efter 'PF', Power factor och liknande, utan den - ignorera produkten och leta vidare!! - du kommer att finna att urvalet plötsligt inte är så stor på konsumentsidan av elmätarna... större chans att hitta vettigt för elmätare som klarat skrynklig ström tänkta för elcentraler och monteras på DIN-skena - och är i 3-fas i regel, kort sagt elmätare i debiterings-klass


Hittar man att den kan ange i fasvinkel/cos(fi) så är det inte substitut för 'PF' för att kunna mäta på pulsande ström med hög crest-faktor utan mäter bara rätt på induktiva saker som elmotorer som drar strömmen i sinus. - PF är mycket 'större' än att bara kunna mäta fasskillnaden mellan ström och spänning....

PF räknar både på fasförskjutningsström (för elmotorer) och pulsande och icke sinuoid ström på laster och är alltså mer kapabel att räkna rätt på effekt än enklare WATT/VA-mätare som kan ange värde i cos(fi)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bra effektmätare

Inlägg av grym »

några allternativ
gammal analog elmätare, gäller bara att den funkar med dom små lasterna och sedan räkna baklänges

skop med x*y , ström gången spänning på riktigt

eller den roliga vägen med analoga multipliceringskretsar och sedan lite filter efter så får man effekten , funkar mot mycket små effekter om man gör rätt
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Bra effektmätare

Inlägg av gkar »

McMurphy skrev:Någon som kan tipsa om en effektmätare som visar ett tillförlitligt värde på såna här laster?
https://tmi.yokogawa.com/se/solutions/p ... er-wt300e/
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Bra effektmätare

Inlägg av Pucco »

Jag har Energy Logger 4000 från Conrad. Jag gillar att den loggar förbrukningen så man kan plotta förbrukningen över tiden.
Exempel på min gamla kyl, 150W och aktiv ca 60% av tiden. Den nya drog 40W och gick 25% av tiden.
Gammal kyl.PNG
Här är en 4 år gammal test av energimätare från energimyndigheten. En TV, en mobilladdare, en LED-lampa samt en laptop-laddare har använts som "komplex" last.
http://www.energimyndigheten.se/tester/ ... 80,189,185
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
McMurphy
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 november 2018, 14:16:34

Re: Bra effektmätare

Inlägg av McMurphy »

Tack för alla svar. Jag provade Clas Ohlson 36-2897 och den verkar mäta rätt eller åtminstone väldigt nära.
Det var ju lite otippat att billigast möjliga från Classe skulle klara biffen, tack för tipset!
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Bra effektmätare

Inlägg av Haralt »

År 1998 köpte jag en effektmätare på Knas Ohlson. Jag mätte år 2009 bl.a. vad skrivbordsdatorn, en Compaq CQ2100SC drog i effekt. Den har professor Intel Atom 230, 1 Gb minne, 160 Gb hårddisk. Alltså ingen kraftfull dator alls. När stickproppen sitter i vägguttaget och datorn är helt avstängd, då drog den 14 VA. När den var igång då drog den 47 VA.
Jag blev då förvånad att den drog 14 W, när den är avstängd. Då ska den ju dra 0 Watt.
Men det kanske är Knas Ohlsons effektmätare som är dålig.
Det är en Elmätare PM-100 Eltech Ondico, se foto och specifikation nedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 16 november 2018, 18:43:55, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bra effektmätare

Inlägg av xxargs »

VA och Watt är inte samma sak - en kondensator kan leda en del ström (ger värde i VA) utan att det drar effekt (~0 Watt).

har man utrustning som använder sig av kapacitiv spänningsdelning varav en väldigt liten del av spänningen används för att driva elektroniken så kan man se värden på säg 10 VA medans effektförbrukningen är under 1 Watt (en del mätare kan inte visa mer än heltal)

sedan innan man dissar mätare - vad är det för mätare närmare exakt - dvs modellbeteckning, artikelnummer etc. som är spårbart.

det har under åren funnits massor av underpresterande mätare som visar mer eller mindre fel vid 'skrynklig ström' (och inte sällan rätt dyra) och mycket färre som gör jobbet acceptabelt bra (som tex. CO billigaste mätare)
Skriv svar