Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rusta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av breflabb »

Det är så svårt att bedöma effekten efter en bild, men men jag tror inte att den är
mer än runt 4W. så mellan 5-6W går säkert bra
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av bitvarg »

Toppen! Då testar jag något i närheten av det. Framtiden får utvisa hur länge det håller denna gång :tumupp:
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Haralt »

Jag har för mig att det ligger spänning över effektmotståndet även när man ställer ner temperaturen på el-elementets termostat. T.ex. på sommaren då man inte har något uppvärmningsbehov kanske man nöjer sig med att ställa ner temperaturen på termostaten på el-elementet. Men då ligger det spänning över motståndet och det grillas. Bäst är att helt stänga av strömmen på el-elementet på sommaren, då blir det ingen värme alls från effektmotståndet, och då håller det längre.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av bitvarg »

Haralt skrev:Jag har för mig att det ligger spänning över effektmotståndet även när man ställer ner temperaturen på el-elementets termostat. T.ex. på sommaren då man inte har något uppvärmningsbehov kanske man nöjer sig med att ställa ner temperaturen på termostaten på el-elementet. Men då ligger det spänning över motståndet och det grillas. Bäst är att helt stänga av strömmen på el-elementet på sommaren, då blir det ingen värme alls från effektmotståndet, och då håller det längre.
Ett mycket klokt råd som borde framgå i bruksanvisningen. Det ligger det flera sådana element på återvinningen som hade kunnat fungera mycket längre än vad dom gjort på grund av en dålig teknisk lösning och brister i handhavandet.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Haralt »

En el-elementtillverkare vill givetvis inte att deras el-element håller i evighet, bäst ur fabrikantsynpunkt är om de pajar strax efter garantin gått ut. Jag tror att det där effektmotståndet i 400 Volts el-elementen är för att få ner spänningen till angenämare nivå för styrelektroniken. Ett billigt sätt, alltså.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av lineslim »

Hej, Jag hakar på denna tråd då jag har ett mycket likartat problem:

Ett 500W/220V Rusta element i stugan har slutat fungera som det ska. Ett barn vred upp elementet på max och så blev det stående ett par dagar. Efter det verkar inte termostaten ha någon påverkan på hur varmt elementet är. Trots att den vrids ned på min är elementet grillhett. Dock reagerar den röda kontrollampan vilken släcks när man vrider ned termostaten under en viss nivå, så någon termostatfunktion finns kvar.

Jag tolkar det ursprungliga inlägget i denna tråd ("....styrningen dör") som att problemet är desamma som jag upplever, stämmer det?

Jag gissar att det då är rimligt att anta att effektmotståndet är trasigt, i detta fall 33k Ohm 5% och att jag behöver ett nytt a 5-6W?

Se bifogade bilder på styrningen. Komponenten med kylflänsen är märkt:
BT137
600E
PHm050102

Tack på förhand!
IMG_20190106_092512.jpg
IMG_20190106_092503.jpg
IMG_20190106_092229.jpg
IMG_20190106_092424.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Marta »

Eftersom termostaten reagerar så har den spänning och styrelektroniken kan vara hel. Det är komponenten på kylplåten, en triac, som sannolikt är trasig. Testa att byta denna, det är det enklaste sättet. Den är inte dyr,
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av lineslim »

Edit: Hittade den på ebay (BT137 600E), 5st inklusive frakt från Frankrike för 6 EUR.

Tack för snabbt svar!

Kan du ellaer någon annan möjligen hjälpa mig med specifikationer på "triacen" så att jag vet vad jag ska köpa? (har endast väldigt basic kunskap om detta och vet inte vad det är för komponent) Kanske t om en länk till förslag på komponent från Elfa eller Ebay?

Vill gärna att det ska bli rätt så jag vore väldigt tacksam!
Senast redigerad av lineslim 7 januari 2019, 13:36:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av hcb »

Ta ett foto på triacen där man ser beteckningen så skall vi nog hjälpa till.

Jag hade absolut köpt från ELFA, electrokit eller någon annan lokal/europeisk leverantör och inte från eBay.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Marta »

https://www.electrokit.com/produkt/bt13 ... 0-800v-8a/

Den tåler lite mera spänning än den som sitter där. Bör fungera.
Ring och beställ och säg vad originalet heter om Du är osäker.

Beställ inte direkt från Distrelec (F.d. ELFA). Ta det via Microkit om Du vill köpa därifrån. Det blir mycket lägre frakt.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av lineslim »

Tack! Vad skiljer "E" beteckningen från de utan bokstav eller "D"?

Bra tips att ta från Electrokit som jag inte kände till, har alltid tagit från europeisk säljare på Ebay tidigare pga Elfas höga frakt
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Marta »

Sannolikt Igt, den ström på gate som krävs för att den skall öppna. Den ekit har är specad 25mA, precis som den "bästa" bokstaven på originalet hos tillverkaren NXP. Lägre värde är bättre på denna egenskap.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av RadarEnt »

Hakar på här jag också.
Termostaten reagerar över huvud taget ingenting. Jag har mätt på några komponenter och konstaterat avbrott i ett effektmotstånd. Men då mitt färgseende inte är helt perfekt skulle jag vilja ha hjälp att läsa av det vänstra motståndet. Det är den blåaktiga bakgrundsfärgen som stökar till det för mig. Det högra tolkar jag som 10 kohm och har mått upp det till ca 9,8 kohm. Men som sagt, vad ligger adet vänstra på? Röd, Orange, Grön? = 2,3 Mohkm? Och vilken effekt kan det ligga på?
Bättre bild än så här lyckades jag inte få till med mobiltelefonen.
DSC_0085.JPG
En annan fråga på samma kort. Kan jag mäta triacen på något sätt med min multimeter?
Transistorer vet jag hur man mäter, men triacen fungerar väl inte riktigt lika?

Edit: Elementet ser ut att vara från 1997, så ingen mening att ta kontakt med någon återförsäljare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Marta »

Det ser ut att vara använt motstånd iställt för konding för att sänka spänningen. Det är inte megohom, troligen ett värde nära det andra som det är seriekopplat med för att fördela effekten. Utgår nu ifrån att det är två seriekopplade motstånd.

Mät triac mellan mittben/plåtbit och de två ytterbenen. Mäyer den lågt är den kass. Har Du en mätare med hög mätspänning kan den visa viss förbindelse mellan ytterbenen. Mer spänningsfall när minus är mot gate än med plus där. Tänk på Du har IC'n parallelt där när den sitter kvar i kortet.

Det lilla under, 2M2, är möjligen för avkänning av fasläge. Skulle förvåna mycket om det är parallellt med effektmotstndet.

Ta två tydliga bilder rakt ovanifrån, översida och undersida. Eller bäst, rita schema. Datablad på chipet har antagligen ett exempel att utgå från vid schemaritning.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av RadarEnt »

Bättre bilder än så här får jag inte till. Antingen beroende på mobilkameran eller skakiga händer.
DSC_0088.JPG
DSC_0087.JPG
Effektmotstånden är seriekopplade och ansluten till en (zener?)diod. Jag har inte försökt läsa av dioden, då måste jag ansluta mitt USB-"makroskop". Det andra benet är anslutet mot IC'n.
Det lilla motståndet under är inte parallellt med effektmotståndet.
Triacen är en BTB16. Motståndet mellan mittenbenet och de andra är oändligt enligt mitt instrument. Mellan mitten och kylflärpen är det noll motstånd, som det enligt databladet bör vara.

Jag kom att tänka på en sak. När elementet monterades var det nog 220V i ledningarna. Efter vad jag kan förstå är det 2-faskopplat. Skulle den högre nuvarande spänningen kunnat orsaka att motståndet bränt av?

Ska försöka rita upp ett schema i morgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar