Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rusta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rusta

Inlägg av bitvarg »

Hej!

Stugan står på underhållsvärme med hjälp av 400v oljefyllda element. Nu inför hösten har tre stycken pajat, jag vet inte säkert men det är nog totalt det 10:e elementet som kastar in handduken under de 13 år som stugan funnits.
Tidigare har jag bara lämnat in dom till återförsäljaren och fått ut nya, men denna gång är det nog redan tidigare reklamerade element som pajar så det är inte aktuellt att gnälla över det.

Efter lite koll på tidigare trådar verkar det finnas en gemensam nämnare i sammanhanget. Ett effektmotstånd som ligger varmt och orsakar till slut avbrott och då dör styrningen.

Så. Istället för att kosta på nya element, med samma skräpkonstruktion så började jag felsöka.
Mycket riktigt, jag hittade totalt 5 element inklusive de som nyss pajat som alla hade samma fel. Effektmotståndet är trasigt på allihop.
Jag lossade ett motstånd från redan fungerade element och torrsimmade med det via krokodilklämmor för att utesluta andra fel också.

Lösningen blir att beställa nya motstånd med lite högre effekt och placera det via nån kylplåt jag kan bocka till.


Det jag funderar över nu är följande:

1/ Färgskalan på motståndet är inte att lita på. Det ser ut som tre bruna ränder, men det kan lika gärna vara något annat. Jag läste i en tidigare tråd att 33kohm är vanligt, dvs. Orange/Orange/Orange. Jag mäter upp mitt fungerade motstånd till 36 kohm. Toleransen är 5% vilket är lite för långt ifrån 33 kohm om det nu var det från början. Kan resistansen "vandra" innan det blir avbrott i motståndet? Förslag vad jag bör köpa?

2/ Bifogar en bild på motståndet strax, vilken effekt bedömer ni att det har och vilken effekt bör jag köpa?


Mvh
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av bitvarg »

Bild på motståndet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av bitvarg »

Lite kuriosa i sammanhanget.
Min ursprungliga plan var att helt enkelt koppla förbi termostaterna ute på elementen och endast använda en central rumstermostat som jag redan har för att fjärrstyra underhållsvärme till komfortvärme när jag är på väg till och från stugan.

Jag kopplade bort termostaten på ett element men använder givetvis överhettningsskyddet och strömbrytaren som fick sitta kvar. När jag testkörde detta upptäckte jag att elementet blev hett. Riktigt hett så jag hämtade en termometer för att jämföra ett fungerade element bredvid.

-Elementet med termostat hade en arbetstemperatur på ca 70grader när termostaten står på max och rumstemperaturen var ca 15 grader. Efter ett tag slår det ifrån en stund då det antagligen är tillräckligt varmt runt själva elementet.

-Elementet med förbikopplad termostat hade en temperatur på 102 grader och pumpade på i oändlighet, antagligen tills överhettningsskyddet slår ifrån. Jag slog av det och konstaterar att det inte är så tokigt att faktiskt ha kvar termostaterna ute på elementen oavsett centralstyrningen, det kanske tar lite längre tid att få upp temperaturen till komfortvärme men det känns inte bra att hårdköra på detta sätt.

Så mitt råd till en tidigare användare som funderade på att skippa termostaterna är att låta dom sitta kvar för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av breflabb »

Om det är så som du beskriver och läst så ligger motståndet nästan
inom toleransen, och så känsligt kan det inte vara så att man inte får
någon värme alls. Däremot så skulle ja gå tillbaka dit du köpte igen om du har kvitto
och är under tre år. Att du har reklamerat tidigare har ingen betydelse.
Reklamationsrätten gäller ändå
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Teknikern »

Jag kör centralstyrning på dom 2 element som sitter i elektroniklabbet, dom kom hit därför att termostaterna var paj och elementen hade kastats och dom är helt plundrade på allt utom elementen och hur varma dom är har jag ingen aning om men dom tickar och går och är inne på sin tredje säsong nu.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av bitvarg »

breflabb skrev:Om det är så som du beskriver och läst så ligger motståndet nästan
inom toleransen, och så känsligt kan det inte vara så att man inte får
någon värme alls. Däremot så skulle ja gå tillbaka dit du köpte igen om du har kvitto
och är under tre år. Att du har reklamerat tidigare har ingen betydelse.
Reklamationsrätten gäller ändå
Ok, tack! Tyvärr gått mer än tre år sedan sist
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av bitvarg »

Teknikern skrev:Jag kör centralstyrning på dom 2 element som sitter i elektroniklabbet, dom kom hit därför att termostaterna var paj och elementen hade kastats och dom är helt plundrade på allt utom elementen och hur varma dom är har jag ingen aning om men dom tickar och går och är inne på sin tredje säsong nu.
Ja det är nog inga problem. Förr i tiden gick alla element på centralstyrning och var glödheta vill jag minnas som liten.
I ett rum som konstant är uppvärmt har detta nog inte så stor betydelse. Centralstyrningen ligger och bevakar värmen och slår till/från med ganska korta tidsintervaller. I mitt fall där jag behöver gå från 9gr till 20gr tar det kanske mellan 20-30 timmar och under den tiden går elementen oavbrutet. Jag antar att det är vid främst dessa situationer som det blir hett på elementet om inte den lokala termostaten slår ifrån ibland. Det känns lite olustigt när det gick över 100gr.. Plus att man inte befinner sig på platsen :humm:
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av bitvarg »

Någon som utifrån bilden kan gissa på effekten, och rekommendera vad jag bör använda?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Teknikern »

bitvarg skrev:
Teknikern skrev:Jag kör centralstyrning på dom 2 element som sitter i elektroniklabbet, dom kom hit därför att termostaterna var paj och elementen hade kastats och dom är helt plundrade på allt utom elementen och hur varma dom är har jag ingen aning om men dom tickar och går och är inne på sin tredje säsong nu.
Ja det är nog inga problem. Förr i tiden gick alla element på centralstyrning och var glödheta vill jag minnas som liten.
I ett rum som konstant är uppvärmt har detta nog inte så stor betydelse. Centralstyrningen ligger och bevakar värmen och slår till/från med ganska korta tidsintervaller. I mitt fall där jag behöver gå från 9gr till 20gr tar det kanske mellan 20-30 timmar och under den tiden går elementen oavbrutet. Jag antar att det är vid främst dessa situationer som det blir hett på elementet om inte den lokala termostaten slår ifrån ibland. Det känns lite olustigt när det gick över 100gr.. Plus att man inte befinner sig på platsen :humm:
Våran kyrka här står på underhållsvärme och när den ska värmas snabbt inför högmässa mm. så brassar man på med 2 brännare och här snackar vi inga fjuttiga 100 grader utan betydligt mer på elementen från anno dazumal, hela systemet går på lågtrycksånga.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Marta »

Ser ut att vara ett metallfilmsmotstånd som kan vara på förfärande hög märkeffekt i förhållande till storlek.

Var sitter det, förvärmning av mekanisk termostat eller elektronisk krets?

Är det en förvärmare så ta ett fysiskt lika stort metallfilm.
Är det i en krets så ta till så det går lite svalare. Beräkna effekten utifrån spänningen och ta dubbla märkeffekten.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av breflabb »

bitvarg skrev:Någon som utifrån bilden kan gissa på effekten, och rekommendera vad jag bör använda?
Gissar runt 5W
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av bitvarg »

Invaliden skrev:Ser ut att vara ett metallfilmsmotstånd som kan vara på förfärande hög märkeffekt i förhållande till storlek.

Var sitter det, förvärmning av mekanisk termostat eller elektronisk krets?

Är det en förvärmare så ta ett fysiskt lika stort metallfilm.
Är det i en krets så ta till så det går lite svalare. Beräkna effekten utifrån spänningen och ta dubbla märkeffekten.
Hej! Det sitter i anslutning till en elektronisk krets.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av bitvarg »

breflabb skrev:
bitvarg skrev:Någon som utifrån bilden kan gissa på effekten, och rekommendera vad jag bör använda?
Gissar runt 5W
Ok! Då borde det räcka om jag dubblar det, ska söka på 10w och se vad jag hittar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av breflabb »

Det blir onödigt stort med 10W
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av bitvarg »

breflabb skrev:Det blir onödigt stort med 10W
Ok! Förutsatt att den tidigare resistorn är på 5W och uppenbarligen inte håller över tid, vilken effekt bedömer du som lämplig?
Skriv svar